More stories

Facebook schrapt gesponsorde berichten uit tijdlijn

Adverteerders kunnen binnenkort niet meer de likes en postings van consumenten gebruiken om tegen betaling in de tijdlijn door te dringen. Facebook schrapt het reclameformat ‘sponsored stories’ namelijk per 9 april.

Social

Defensie communiceert via YouTube

In 2013 zijn de clips van Defensie op het YouTube-kanaal van het ministerie bijna 2 miljoen keer bekeken, aanzienlijk meer dan het jaar ervoor. Werd er het afgelopen jaar 1.977.459 maal een clip aangeklikt, in 2012 was dat 1.768.471 keer.

Social

Infographic: volgers zijn te koop, loyale volgers niet

Loyaliteit is niet te koop, maar volgers op sociale media wel. Heb je daar iets aan? Nauwelijks. Simpelweg omdat het geen echte mensen zijn die voor je stemmen. Namaakvolgers vind je vooral bij acteurs, politici en muzikanten. Lady Gaga heeft 71 procent ‘spookvolgers’, Oprah zelfs 74 procent. Er zijn steeds meer tools die het kaf van het koren scheiden. Uitkijken, dus.

Social

De 5 meest veelbelovende apps voor Generatie Y

Wat wordt de volgende Snapchat? 2013 kan met recht het jaar van Snapchat worden genoemd. Snapchat is zelfs Facebook gepasseerd als het gaat om het aantal gedeelde foto’s. De populaire 1 op 1 fotodeel app had zelfs het ‘lef’ om een bod van 3 miljard dollar van Facebook naast zich neer te leggen. Belangrijke noot: Snapchat maakte nog geen winst.

Social

Radio 2 Top 2000: come together op social media

Het thema van de Radio 2 Top 2000 dit jaar is ‘come together’. Dat is precies wat er deze maand gebeurt op social media. Ruim 120.000 berichten werden afgelopen maand over de Top 2000 via sociale media gedeeld. Om te beginnen was er begin december een piek toen luisteraars mochten stemmen op de Lijst der Lijsten; in de afgelopen week is het volume geëxplodeerd.

Social

Stride: opvallen met innovatieve kauwgomgame

Het Amerikaanse kauwgommerk Stride wilde een game met kauwgom in de hoofdrol. In Gumulon, een iPhone-app, beweegt de speler het monstertje Ace door te kauwen: kauwt de gamer, dan springt het karakter. Met dank aan de camera en uniek gebruik van face-trackingtechniek.

Social

App EyeEm klaar voor grote doorbraak in 2014

Instagram en Snapchat zoeken nadrukkelijk naar verdienmodellen. De waarde van fotodeel apps wordt op miljarden geschat, terwijl er zware rode cijfers worden geschreven. Een andere fotoapp EyeEm lijkt nu een unieke propositie in handen te krijgen. Lufthansa en Red Bull hebben inmiddels een pilot gedraaid.

Social

3FM Serious Request ook een groot succes op social

Het zal niemand ontgaan zijn dat Serious Request volop aan de gang is. Sinds afgelopen woensdag zitten drie 3FM deejays in het glazen huis en zamelen zij geld in voor het goede doel. De uitzending is de hele dag live op de radio en verschillende malen per dag op televisie. Dankzij sociale media worden Nederlanders ook via andere kanalen continu blootgesteld aan het evenement.

Social

Trends 2014: Arno Lubrun van Facebook over het komende jaar

In deze editie is Arno Lubrun, country manager Facebook Benelux, aan het woord. Hij deelt zijn visie op de trends en verwachtingen voor 2014 op het gebied van zowel algemene digitale media als sociale media. Zijn voorspelling voor 2014: mobiel, mobiel, mobiel.

Online marketing

Chatapp Line krijgt ingebouwde marktplaats

Gebruikers van de populaire chatapp Line kunnen vanaf komend voorjaar onderling artikelen gaan kopen en verkopen. Line vangt een commissie per verkocht item.

Social

Krijg betaald voor jouw expertise: Recipay

Met sociale media kunnen we allemaal publiceren. Er is bijna geen drempel om te beginnen en het kost nagenoeg niets om jouw kennis te publiceren zodat iedereen deze kan bekijken. Twintig jaar geleden werkten journalisten, fotografen en editors voor tijdschriften, kranten, radio- en televisiestations. Nu kunnen dezelfde mediabedrijven de inhoud van iedereen krijgen. Dit heeft de waarde van content totaal veranderd. Wie wil er nog betalen voor content als je waardevolle content voor niets kunt krijgen?

Social

Trends 2014: KLM over het volgende jaar

Met een reeks interviews van experts worden hier de komende weken de trends en ontwikkelingen 2014 in beeld gebracht. In dit artikel geven Viktor van der Wijk, Director E-Acquisition, en Saskia Kranendonk, Director Digital Marketing van KLM hun visie op 2014. Zowel op het gebied van digital media in het algemeen, als specifiek gefocust op social media.

Online marketing

De geboorte van de Reclamecode Social Media

Vanaf 1 januari 2014 treedt, als onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, de bijzondere code Reclamecode Social Media (RSM) in werking. Daarmee zal hij gelden voor het hele adverterende bedrijfsleven. De RSM maakt een begin met het reguleren van reclame en marketingactiviteiten via social media.

Legal

Infographic: hoe merken mensen en budget inzetten voor social

Social is serious business geworden. Miljarden gaan er inmiddels in om en de grote bedrijven zetten die budgetten dan ook heel gericht in. Een voorbeeld: in de VS spendeert 45 procent van de fastmovers al meer dan vijf procent van hun marketingbudget aan social.

Social

Coosto lanceert Nederlandse merkenindex Twitter

Coosto publiceert een gratis real time index die laat zien over welke merken het meest wordt gesproken in het Nederlandse deel van de Twitterchats.

Social