More stories

Gaat Rutte Obama achterna?

Gisteren kon de oplettende burger getuige zijn van een opvallende actie van de Minister-president. Via twitteraccount @MinPres werden burgers opgeroepen om Mark Rutte een vraag te stellen over de begroting. Was deze actie succesvol?

Social

Op safari naar emoties in sociale media

Sociale media voelen voor veel organisaties nog als wilde, ongetemde beesten. Vandaar dat we recent met het personeel van een grote financiële instelling op sociale mediastrategie-safari zijn geweest. Tijdens een safari komen de zoomlenzen te voorschijn, en ontkom je niet aan een zoektocht naar de ‘big five’.

Social

Vier succesvolle Facebookacties

Als je jaren geleden als marketeer een nieuwe actie wilde opzetten, dan deed je meer moeite om kandidaten te vinden dan tegenwoordig, is te lezen op Mashable. Facebook heeft een interessante positie ingenomen op het gebied van online acties. Daar zijn genoeg potentiële deelnemers te vinden.

Social

Lanceert Donner open data met de miljoenennota?

Het lijkt een mooie stunt: op de dag dat minister Donner op het Picnic festival het open data portaal opent, ligt de miljoenennota op straat. Wat een enorme viral stunt voor open data had kunnen zijn, was helaas een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Social
Premium

Duitse minister roept regering op tot Facebookboycot

De Duitse minister van consumentenbescherming roept haar collega’s en hun ministeries op om af te zien van Facebook. Like-knoppen en Fanpagina’s moeten in de ban tot duidelijk is of en hoe ze inbreuk maken op de lokale privacyregels.

Legal

Social media-beleid is een kwestie van boerenverstand

Als het aan Arnoud Engelfriet ligt, partner bij een juridisch adviesbureau ICTRecht, dan is het opstellen van social media-beleid binnen bedrijven gewoon een kwestie van common sense. Juridische regels zijn er om de praktijk te ondersteunen, niet om mensen te hinderen. “Waarom mag ik Hyves niet zien als een soort online cv?”

Legal

Adverteren op Facebook

Er is geen site waarop zoveel mensen zoveel tijd doorbrengen als op Facebook. Als adverteerder dus de plek om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Hoe zet je Facebook als advertentiekanaal optimaal in?

Social

‘Merken op Facebook praten in luchtledige’

Er wordt wat afgepraat door merken op Facebook, maar tot een echte discussie wil het nog niet komen. De vijftien grootste Nederlandstalige merken op Facebook hebben nog niet door welke onderwerpen de meeste interactie opleveren bij hun volgers.

Social

Op safari door het sociale media landschap

Wat doe ik waar? Een vraag die ik afgelopen weken veel mensen hoor stellen die naast hun getwitter en gefacebook nu met Google+ aan het experimenteren zijn. Er is echter een vraag die interne- en externe communciatiemanagers zichzelf heel hard stellen. Welke rol geef je nu weer aan Google+ in je online communicatiestrategie?

Social

‘Twitter-activiteit werknemer kan onder concurrentiebeding vallen’

Het hangt er van af wat een werknemer op Twitter zet, maar deze informatie kan onder het standaard concurrentiebeding vallen. “Concurrerende activiteiten kunnen daar zeker onder vallen”, aldus Marieke Neervoort van SOLV Advocaten.

Legal

Vergroot je online vindbaarheid met social media

De komst van nieuwe platforms en het groeiende belang dat onder andere Google aan social media-resultaten hecht, maken het voor organisaties steeds belangrijker een actief social media beleid te hebben. Een doordachte strategie en het juist inrichten van interne processen zijn daarom essentieel voor de online vindbaarheid van een organisatie.

Search

KLM tiles your smile

Wie denkt dat Delfts blauwe tegels passé zijn, heeft het mis. Een vliegtuig van KLM, dankzij een Facebook-campagne bestickerd met 4.000 Delfts blauwe tegels, reed woensdag de hangar uit. De actie leverde KLM brand awareness in 154 landen. De grootste brand awareness uitgerekend uit het land waar Facebook verboden is: China.

Social

Consumer-2-Consumer is de nieuwe uitdaging voor B2C

Collaborative Consumption (CC) is de naam van een nieuwe economie waarin transacties direct tussen consumenten plaatsvinden, ook wel ‘meshing’ genoemd. Peer-to-peer (P2P) of consumer-to-consumer (C2C) transacties en platformen worden steeds populairder en hun aantallen groeien snel. Hoe zit dat?

Social

Commerciële Facebook-posts: leuk of meuk?

Merken op je Facebook. Je hebt ze zelf toegelaten, maar in praktijk blijft het toch een beetje een ongemakkelijke vriendschap. 
En als copywriter en pionier op Facebook, vraag ik me hardop af wanneer een post leuk of meuk is. En moet je eigenlijk wel leuk zijn als merk op Facebook?

Social

De social media-strategie van Philips Healthcare

Het duurde even voordat de Nederlandse top van Philips doorkreeg dat medewerkers in 80 landen Facebookpagina’s hadden opgestart. Maar tegenwoordig maakt Philips serieus werk van social media, zo deed haar recente social media beleid al vermoeden. Ook op andere terreinen zet de aanpak van Philips zoden aan de dijk.

Social