More stories

Banken kennen hun klant dankzij Safened

“Banken zijn de poortwachter van het financiële stelsel. Van de toezichthouder moeten zij zeker weten wie hun klanten zijn. Safened checkt dat voor hen”, zegt Krik Gunning. Hij is commercieel directeur bij Safened, dat de Accenture Innovation Award 2018 won in de categorie Finance. De jury noemt het een bedrijf dat een echt en moeilijk probleem kan oplossen binnen de financiële sector.

Start-ups

Software herkent lichaamstaal in video

In zijn oratie over video-intelligentie heeft Cees Snoek, hoogleraar Intelligent Sensory Information Systems aan de Universiteit van Amsterdam, een dezer dagen software gedemonstreerd die lichaamstaal kan herkennen in bewegend beeld.

Start-ups

Prins Constantijn met 50 startups naar CES 2019

Special envoy van StartupDelta, Constantijn van Oranje, reist in januari met vijftig Nederlandse startups naar de Consumer Electronics Show (CES) 2019 in Las Vegas. Met dit aantal is Nederland een van de grootste landenpaviljoens op CES.

Start-ups

Expivi wil ultieme productbeleving voor elke webshop

Babak Mirzaie is mede-oprichter van Expivi, de 3D-productconfigurator die webwinkels voorziet van een nieuwe winkelervaring in 360°-formaat. “Expivi creëert de wow-factor met 3D en augmented reality.” Expivi won de AIA18 in de categorie Living & Working. De jury roemt vooral de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie.

Start-ups

Rotterdam zoekt startups voor South by Southwest

De gemeente Rotterdam zoekt Rotterdamse startups die in maart 2019 mee willen naar het festival South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Rotterdam biedt aan om in totaal vier startups te begeleiden.

Start-ups
Premium

Picnic moet beter leren omgaan met kritiek

Picnic-medeoprichter Michiel Muller moet zaterdag niet vrolijk wakker zijn geworden. Over zijn websuper viel in het verleden geen onvertogen woord, het bedrijf meldde de ene uitbreiding na de andere en Muller zelf mocht de ene loftuiting na de andere ondernemersprijs in ontvangst nemen.

E-commerce

Microsoft en StartupDelta kondigen strategische samenwerking aan

Microsoft en StartupDelta, een onafhankelijke organisatie die het startup ecosysteem van Nederland wil stimuleren, gaan hun krachten bundelen. Ze willen […]

Corporate start-ups

Incision: chirurgen versneld opleiden en trainen met een digitale tool

“Iedereen die op een operatietafel ligt, wil de beste chirurgische zorg hebben”, zegt Ritsaart van Montfrans. Incision geeft chirurgen een instrument in handen dat hen traint met behulp van 3D en virtual reality. De ambitie is om honderd miljoen operaties per jaar te verbeteren. “Wat mij persoonlijk drijft, is dat ik het leuk vind de balans te bereiken tussen impact en commercieel succes.”

E-health

Bedrijfsleven laks bij verplichte overstap e-facturatie

Vanaf 18 april 2019 gaan alle rijks- en lagere overheden helemaal over op het ontvangen van e-facturen. Papier gaat helemaal eruit. Duizenden bedrijven, leveranciers aan de overheden, zijn totaal niet voorbereid.

Financials

Wat is de Nederlandse venture capital paradox?

Er zijn flink wat Nederlandse succesbedrijven die internationaal scoren. Maar waar is de Nederlandse inbreng wat betreft venture capital? In Amerika worden onze fondsen ‘nano-fondsen’ genoemd. Maar is dat erg?

Corporate start-ups

Lightyear: “We zijn een autobouwer met een verhaal”

Elektrisch rijden wordt snel de nieuwe norm. Maar wat als alle ruim acht miljoen auto’s in het land van een stekker voorzien zijn? Zijn er dan ook acht miljoen oplaadpunten nodig en heeft het stroomnet wel voldoende capaciteit als al die auto’s ’s avonds inpluggen? Volgens de nieuwe Helmondse autobouwer Lightyear hoeft die vraag helemaal niet beantwoord te worden.

Start-ups

Neymar, Beckham, Messi lanceren social app Otro

De nieuwe site en app Otro heeft vijftig miljoen dollar venture capital opgehaald. De digitale fanclub biedt onderdak aan exclusieve social uitingen van zeventien van ’s werelds bekendste voetballers.

Entertainment

Column: Thuis-commerce

Elke ruimte als potentiële self-service online winkel. Klanten kunnen er fysieke producten – van de kunst aan de muur tot boodschappen en verzorgingsproducten – direct kopen met behulp van een vertrouwde digitale omgeving. Het is de belofte van Hausmart, een bijzonder jong social shopping-platform dat nog onder de radar opereert en aan de stoelpoten van de grote jongens wil zagen. Een concept dat peer-to-peer social commerce wel heel dicht bij de consument brengt. Denk aan digitale micro-winkels in winkelstraten of Airbnb-hosts die hun gasten producten verkopen.

Start-ups

Rocket Internet blijft winstgevend

De Duitse bedrijvenbouwer en investeerder Rocket Internet boekt over de eerste negen maanden van 2018 een winst van 296 miljoen euro.

Venture

Rabo met alternatief financieringsplatform voor het MKB

Rabobank introduceert vandaag samen met Nxchange Rabo&Crowd. Het initiatief geeft ondernemers toegang tot een nieuwe manier van financieren: een bancaire financiering van Rabobank gecombineerd met geld van (particuliere) investeerders.

Corporate start-ups