Nederland ICT wil digitalisering op politieke agenda
Branche-organisatie Nederland ICT pleit voor een kabinetsbrede visie op de digitale economie. Dat doet het in een manifest ter gelegenheid van de Tweede-Kamerverkiezingen.
Branche-organisatie Nederland ICT pleit voor een kabinetsbrede visie op de digitale economie. Dat doet het in een manifest ter gelegenheid van de Tweede-Kamerverkiezingen.
Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven, is op het CIO CITY congres in Amsterdam verkozen tot European Digital Leader. Dat heeft hij te danken aan de positionering van Eindhoven als Smart City.
Adjan Kodde van Mirabeau vertelt tijdens Cannes Lions over de focus van Mirabeau op airlines: “We merken dat we met onze klanten KLM en Transavia in een heel competitief speeldveld zitten in Europa. Dat zorgt ervoor dat ons werk wel gezien wordt.” Recent koos China Southern Airlines voor Mirabeau en zojuist werd de vierde airline bekend: Air France.
D66 waarschuwt voor de toenemende invloed van sociale media-bedrijven op het leven van mensen. De partij vindt daarom dat onlinereuzen zoals Facebook en Google meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat stelt D66-Kamerlid Kees Verhoeven in zijn woensdag gepresenteerde Techvisie.
Onlangs publiceerden brancheorganisatie DDMA en GFK het DDMA Privacy Onderzoek 2016. Een van de belangrijkste conclusies is dat Nederlanders het uitwisselen van persoonsgegevens accepteren als onderdeel van de moderne economie, maar niet het gevoel hebben hier zelf van te profiteren. Zo ontstaat een scheve verhouding, die er op de lange termijn voor zorgt dat de data-economie niet duurzaam is. Wat kunnen bedrijven en marketeers doen om de meerwaarde van het gebruik van data beter te laten zien aan consumenten? Hier zijn vier tips voor het opstellen van een gedegen datapropositie.
‘Vergeet eenhoorns, probeer van je bedrijf een hoop draken te maken’. Dat was de boodschap die B. Bonin Bough, hoofd e-commerce en media van Mondelēz International, gisteren verkondigde tijdens Teradata Connect in Londen. Multinationals moeten volgens Bough hun eigen innovatieprogramma opzetten.
Merkenbouwer Suzanne Ekel van New Cheese vertelt over de sweet spot tussen merk en social: “Wat mij bezighoudt is hoe je online in een social omgeving echt een business kan bouwen. Dus een merk bouwen dat verder gaat dan de marketing of communicatie, maar met dienstverlening echt de proposities van het merk tot leven brengen.”
Hoe transformeer je een grote onderneming tot wendbaar en digitaal bedrijf? Jackelien Veldstra en Fleur de Nijs houden zich binnen KPN op dagelijkse basis bezig met die vraag. Op B2B Online spreken ze over hun ervaringen met de digitale transformatie en een interne casus.
Nederlandse bedrijven nemen al gauw het woord ‘wereldprimeur’ in de mond als ze een technologische innovatie lanceren. Dat blijkt uit onderzoek van CBS.
Het wordt wel de vierde industriële revolutie genoemd, de tijd van digitale transformatie waarin we nu leven. Producten worden digitaal, het aantal communicatiekanalen neemt toe en de wensen van de klant veranderen. Samen met alle kansen komt ook de bedreiging van grote buitenlandse techbedrijven die hun investeringen wereldwijd kunnen terugverdienen. De komende jaren zullen voor veel marketingteams in het teken staan van verandering. Maar hoe wordt je succesvol in een tijd van digitale transformatie en hoe blijf je relevant tussen de giganten uit Silicon Valley?
De noodzaak om te veranderen en innoveren is in elke directiekamer wel doorgedrongen, maar het te volgen pad daarnaartoe is vaak nog onhelder. Wanneer je echter de focus legt op het bouwen van de toegevoegde waarde in de beleving van de klant, valt veel op zijn plaats. Service design en agile bieden een ijzersterke combinatie om klantwaarde te maximaliseren en snel en praktisch producten en diensten te ontwikkelen.
T-Mobile Nederland start een nieuw co-creatie platform dat volgens het bedrijf ‘breed toegankelijk is voor het verzamelen van ideeën’. Nog dit jaar krijgen ontwikkelaars via een API toegang tot een beveiligd gedeelte van de T-Mobile IT-omgeving.
De meest innovatieve bedrijven van Silicon Valley, waaronder Nest, Google X en Slack, gebruiken de ‘Design Sprint’ methodiek om razendsnel nieuwe producten te ontwikkelen. Want met een Design Sprint ga je van idee naar een concreet product en het testen met echte gebruikers in vijf dagen. Wie je ook bent en waar je ook werkt – het is tijd om binnen jouw organisatie een Design Sprint te proberen.
Apple investeert een miljard dollar in Didi Chuxing, de Chinese tegenhanger van taxidienst Uber. Topman Tim Cook zegt de investering ‘om verscheidene strategische redenen’ te doen.
Bedrijven hebben moeite de transformatiestrategie echt vorm te geven. Dat zegt KPMG op basis van internationaal onderzoek. Hoewel veel bedrijven zich bewust zijn van de kansen en bedreigingen die op hen afkomen en het proces van transformatie in het algemeen hoog op de agenda staat, komt de daadwerkelijke uitvoering moeizaam tot stand.