PostNL omarmt concept ‘pakketautomaat’
Nu de proef met de zogeheten pakketautomaat met succes is afgerond, besluit PostNL om er meer te installeren in Nederland. De ‘last mile’ tussen webwinkel en consument verandert komende jaren ingrijpend.
Nu de proef met de zogeheten pakketautomaat met succes is afgerond, besluit PostNL om er meer te installeren in Nederland. De ‘last mile’ tussen webwinkel en consument verandert komende jaren ingrijpend.
Philips gaat zijn divisies Healthcare en Consumer Lifestyle samenvoegen om zo nieuwe producten te ontwikkelen en professionele gezondheidstoepassingen uit te werken voor de consumentenmarkt. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend.
Gartner heeft Internet of Things en Data Science hoger in zijn Hype Cycle gezet, nu de verwachtingen rond deze oplossingen onrealistisch groot zijn geworden. Diverse technologieën zijn al aan de onvermijdelijke daling begonnen.
Met de game theory gids je je bedrijf door roerige economieën die constant onderhevig zijn aan verandering. En er is geen beter voorbeeld dan het legendarische fotomerk Kodak. Hoe een uitermate succesvol bedrijf ten onder kan gaan.
De Duitser Günther Oettinger krijgt de post Digitale Economie & Samenleving bij de Europese Commissie en wordt daarmee de opvolger van Neelie Kroes. En er is al gelijk kritiek: hij zou geen voeling hebben met digitale zaken.
Het ROC van Amsterdam krijgt subsidie voor het Centrum voor Innovatief Vakmanschap voor de creatieve industrie en het House of Logistics, een virtuele leerwerkomgeving voor studenten, docenten en experts uit het bedrijfsleven. Met de subsidies van het Regionaal Investeringsfonds en cofinanciering door bedrijfsleven en de provincie en gemeente Amsterdam kunnen de initiatieven straks worden gerealiseerd.
Supermarktketen EMTÉ lanceert een mobiele app met daarin een spaarprogramma voor zijn vaste klanten. Die kunnen daarmee korting krijgen op aankopen in de winkel en bij onderhoudende gelegenheden bij ondernemers in de buurt.
Strategievorming werkt maar al te vaak nog zeer traditioneel, zonder veel ruimte voor snel voortschrijdend inzicht. Hoe kun je ook voor je bedrijfsstrategie een snelle agile werkwijze adopteren zodat je als organisatie proactief kunt reageren? Hoe zorg je dat je constant je voelsprieten hebt uitstaan om de strategische koers tijdig te kunnen bijsturen? Eén ding is in ieder geval duidelijk: het traditionele strategische meerjarenplan is niet langer houdbaar.
De eerste sprekers van Emerce eDay, op 6 november in Amsterdam, zijn bekend. Zo komen vertegenwoordigers van Google Ara, Harmony Institute, Campfire en Pixar naar de hoofdstad. En Emerce eDay gaat weer naar een nieuwe locatie: De Overkant in Amsterdam-Noord.
Eén op de vijf ondernemers vindt zijn onderneming (zeer) innovatief, waarbij middelgrote bedrijven (meer dan 50 werknemers) zichzelf innovatiever vinden dan het kleinbedrijf (minder dan 50 werknemers). Dat blijkt uit de ING OndernemersIndex.
Als Directeur Marketing & Business Development moet Robbert Bakker (41) de digitalisering van verzekeraar Aegon aanjagen. Gerichte marketingcommunicatie en dienstenontwikkeling op basis van het daadwerkelijke gedrag van de consument is daarbij een belangrijk onderdeel. “Zelf kijk ik liever eerst naar de data.”
Wie had twee jaar geleden kunnen voorspellen dat Uber de spelregels in de taxibranche in 38 landen fundamenteel zou veranderen? Of dat Airbnb een geduchte concurrent zou worden voor hotels? Start-ups kunnen met nieuwe technologie de economische regels binnen enkele jaren veranderen, waardoor gevestigde bedrijven hun strategische koers snel en radicaal moeten herzien. Snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen is daarom een cruciaal onderdeel van elke bedrijfsstrategie geworden.
Startups zijn hot. Dus pikt ook Hollywood een graantje mee met geromantiseerde met films over onder meer Steve Jobs en Mark Zuckerberg. Het merendeel gaat voorbij aan de noodzakelijke discipline om een pril idee uit te werken tot een concreet product. Op zich begrijpelijk, aangezien dat onderdeel van het vak vaak een stuk saaier is. Succes staat of valt echter met de juiste executie. En daar schort het nog veel te vaak aan.
Digitale disruptie is het fenomeen dat jonge bedrijven door digitale innovatie in een heel korte tijd een dominante positie in een markt kunnen innemen ten koste van bestaande marktpartijen. Tot voor kort waren slechts enkele branches gevoelig voor digitale disruptie. Maar dat verandert.