More stories

Buitenland blijft marginale business voor Yelp

Recensiesite Yelp blijft ondanks zijn internationale uitstraling hoofdzakelijk een Amerikaanse business. Op een kwartaalomzet van 195 miljoen dollar, was slechts vier miljoen afkomstig van buiten de VS.

Travel

HotelSpecials opent kantoor in Duitsland

HotelSpecials opent binnenkort een kantoor in Berlijn om dichter op de markt te zitten. Directeur Remco Hofstede verwacht dat de omzet uit Duitse markt dit jaar met nog eens vijftig procent groeit.

Travel
Premium

‘Luchtvaart moet inhaalslag maken in distributie’

De luchtvaart loopt flink achter op de retail als het gaat om de online verkoop van vliegtickets en aanverwante diensten. Zo is de gebruikerservaring slecht en wordt er niet ingespeeld op de behoeften van nieuwe markten, aldus de International Air Transport Association (IATA).

E-commerce platforms

Priceline koopt Momondo

Priceline telt 550 miljoen dollar neer voor de Momondo Group, die bestaat uit metazoekmachines momonodo en prijsvergelijker Cheapflights. De twee sites zullen worden toegevoegd aan het portfolio dat onder Priceline’s metamerk Kayak valt.

Travel

Vacanceselect voorspelt klantgedrag

Digitale innovatie is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij campings en vakantieparken. Toch loopt het Alkmaarse familiebedrijf Vacanceselect op dit gebied behoorlijk voorop in de reisbranche, vertelt hoofd e-commerce Joost Kamstra.

Travel

Polarsteps introduceert fotoalbum en werkt aan reisplanner

Polarsteps heeft een nieuwe functie aan de app toegevoegd: een ‘instant’ fotoalbum. Volgens oprichter Koen Droste heeft de reiziger behoefte aan een tastbare herinnering. En de volgende feature is een tripplanner.

Travel

Schiphol licht proef met gezichtsherkenning toe

Schiphol is samen met KLM een proef gestart met vrijwillig ‘biometrisch boarden’: eenmalig boarden zonder je instapkaart en paspoort te laten zien. De passagier gaat aan boord van het vliegtuig via een apart poortje dat de passagier herkent aan het gezicht.

Travel

Bidroom opent de aanval op Booking.com

De Nederlandse start-up Bidroom wil hotelboekingen wegkapen van Booking.com en andere grote online reisagenten. Wie bij deze OTA’s een hotel heeft geboekt, krijgt van Bidroom een lagere prijs, vertelt CEO en medeoprichter Michael Ros.

Travel

Oaky: tevredener gasten en hogere omzet voor hotels

TripAdvisor, Yelp of Zoover: online-beoordelingen zijn er te over. In de hotelmarkt is reputatie meer dan ooit doorslaggevend. Oaky haakt in op hogere verwachtingen door al tijdens het verblijf feedback van gasten te verzamelen. “Ruim voordat zij inchecken zetten we effectieve upselltechnieken in”, zegt Erik Tengen, medeoprichter van Oaky.

Travel

Recordboete voor illegaal Airbnb verhuur

Een woningeigenaar en sleutelbedrijf Iamb&b krijgen van de gemeente Amsterdam een recordboete van 297.000 euro opgelegd omdat ze elf appartementen verhuren via Airbnb. Dat is niet volgens de regels gegaan.

Travel

Accor koopt opnieuw een verhuurbemiddelaar

Hotelketen Accor is van plan 100 procent van de aandelen in Travel Keys te verwerven, een online platform dat bemiddelt in de verhuur van luxe privé-accommodaties. De deal wordt naar verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar afgerond.

Travel

Hilton gooit loyaliteitsprogramma om

Hotelketen Hilton gaat een aantal veranderingen doorvoeren in het spaarprogramma voor vaste gasten. Een van de opvallendste is een samenwerking met Amazon.

Travel

Booking.com zoekt travel start-ups

Booking.com heeft een acceleratorprogramma opgezet voor start-ups in samenwerking met ImpactHub. Acht tot twaalf travel start-ups zullen worden geselecteerd voor een drieweekse training op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Travel

Digitale ambitie Schiphol: vier speerpunten

Schiphol wil in 2018 de beste digitale luchthaven ter wereld zijn. Een seamless passenger journey en een smart gebruik van assets staan daarbij centraal. Samenwerking binnen de reisbranche is cruciaal voor het slagen van onze ambitie.

Travel

Management buy-out en internationale ambities Airtrade

Het management van Airtrade Holland – Jeroen Martron en Frank Wester – heeft samen met de BCD Group 100 procent van de aandelen in handen gekregen. Aanleiding voor de management buy-out is dat Airtrade zich meer wil richten op technologie op het gebied van dynamic packaging, vertelt Martron.

Travel