-

Interactieve tv en programmatic: ‘Kijktijd XITE verdubbeld’

De kijktijd van de interactieve muziekzender XITE is het afgelopen jaar met tweehonderd procent toegenomen. Dat vertelt Marco van Houdt op Emerce Performance. Heeft dat te maken met de deze zomer gelanceerde programmatic advertising voor tv? Het zou kunnen. ‘Ik denk wel dat het de kijkbeleving heeft vergroot.’

XITE biedt een app voor de settopbox, maar voelt in feite als een lineaire tv-zender, zo vertelt Van Houdt. Een lineaire muziekzender maar dan met interactieve elementen. Zo kunnen kijkers de muziekvideo’s liken en skippen. Door die interactiviteit kan het een nauwkeurig profiel opbouwen van de kijker. Met de dit jaar gelanceerde programmatic advertising kunnen bedrijven op basis van die profieldata adverteren.

Is er niet al voldoende reclame op televisie dan? ‘Dat klopt, maar we willen de advertenties persoonlijker maken zodat het voor de kijker beter wordt’, reageert Van Houdt. ‘Het werkt op een zelfde manier als in de online wereld, alleen beschikken we niet over cookies of andere identifiers. Als de consument daarvoor toestemming geeft, kunnen we die veel beter volgen en dus voorzien van advertenties op basis van profielinformatie.’

Zijn doel is om de ‘lean back vibe’ van het lineaire kijken te combineren met interactiviteit. ‘Daar wil ik de reclame ook op aanpassen. Ik probeer adverteerders en mediabureaus te triggeren om per platform te denken.’ Dat kan bijvoorbeeld door te werken met verschillende afrekenmodellen of nieuwe reclamevormen. Hij noemt bijvoorbeeld ‘bumper ads’ of ‘skippable’ versus ‘non-skippable’ reclames. ‘Maar misschien hebben ze wel innovatievere ideeën. We willen in ieder geval niet zomaar het televisiemodel met twaalf minuten reclame in blokken van vier kopiëren’

Deel dit bericht

1 Reactie

Ed

Sinds wanneer is een verdubbeling 200% groei?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond