-

Hoe Conrad ‘recommendation engines’ succesvol inzet

Met meer dan 400.000 artikelen in de webshop zocht Conrad naar een manier om zo snel mogelijk het juiste product bij de juiste persoon te krijgen: “Wij voeden onze recommendation engine met uitgebreide productdata en webanalytics. Naarmate we meer weten over een bezoeker, kunnen we een steeds betere aanbeveling doen”, legt Rudger de Groot van Conrad uit.

“Bezoekers op de site volgen we met een cookie. We leren welke productpagina’s ze bezoeken en welke producten ze kopen. Die webanalytics zetten we met name in op de productdetailpagina om te laten zien wat andere mensen ook gekocht hebben”, vertelt De Groot. “Door de gehele website lopen verschillende campagnes. Een nieuwe bezoeker krijgt op de homepage onze bestsellers als aanbevelingen te zien. Bezoekt hij een productpagina en komt hij daarna weer op de homepage, dan tonen we het laatst bezochte product, met een aantal aanbevelingen uit dezelfde categorie zoals bijvoorbeeld accessoires.”

Peak-end rule

Conrad houdt ook rekening met de bevindingen van psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman: “Volgens Kahneman onthoud je van een proces vooral het einde. Daarom willen we aan het einde van het koopproces een goed gevoel meegeven. Dat doen we met een filmpje op de bedankpagina, heel erg over the top, waarbij een marching band uit ons kantoorpand door de woonkamer van de klant loopt.” Werkt het ook? “We krijgen meer reacties. Maar we moeten het wel weer vernieuwen, blijven doorontwikkelen en kijken naar het effect op lange termijn. De lifetime value. Dat doen we weer met nieuwe klantanalyses.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond