Helft Nederlanders ongemakkelijk met data delen
De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.
De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.
Bedrijven verwachten volgend jaar meer te zullen investeren in chatbots, mobiele apps en hun website. De meeste investeringen zijn erop gericht om de juiste klant te kunnen vinden en deze dan te benaderen.
De goede doelenbranche is de grootste stijger van de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 die vandaag is verschenen. De branche scoorde het hoogst met open- en klikgedrag. Branchevereniging DDMA baseert zich voor dit onderzoek op de analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes.
De branchevereniging voor data en marketing DDMA vreest dat de nieuwe ePrivacy Verordening een bloedbad zal opleveren voor de Nederlandse en Europese media-industrie. Minder inkomsten voor media leidt tot minder innovatie en zet Europa op achterstand.
Het is vooruitgang, maar marketeers in Nederland scoren nog niet beter dan ‘bewust onbekwaam’ met datagedreven klantcommunicatie.
De brancheorganisatie voor marketing en data DDMA begint rond deze tijd een promotiecampagne. Ze wil de ledenaanwas stimuleren en ook nadrukkelijker aanwezig zijn in Den Haag en Brussel.
Hoe gerichter hoe beter. Zo klinkt in het kort de conclusie van de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2017. Onderzoek laat zien dat kleine campagneomvang, verzending buiten kantooruren en het gebruik van dynamische content zorgen voor de hoogste open- en klikratio’s.
Europa wil de opt-in voor het plaatsen van cookies via de browserinstellingen gaan regelen, niet meer via pop-ups op websites. De DDMA en het IAB in Europa en Nederland vinden dat niemand daarbij gebaat is.
Marketingexpert Marco Derksen is samen met UvA-hoofddocent Marketingcommunicatie Guda van Noort toegetreden tot de DDMA Privacy Autoriteit.
Nederlandse online retailers hebben Google Shopping ontdekt en zijn in 2015 vier keer meer gaan uitgeven aan de productenzoeker dan het jaar ervoor. Bijna een kwart van hun reclamebudgetten gaan naar deze Googlezoeker.
Nederlanders lezen e-mail vaker op hun mobiele telefoon dan op de desktop. Begin 2016 gold dat voor mailverkeer in het weekend. Voor doordeweekse dagen wordt het omslagpunt vermoedelijk in de loop van het jaar bereikt.
De director e-commerce & servicesales bij Ziggo, Maarten Stramrood, is verkozen tot nieuw bestuurslid bij brancheorganisatie DDMA.
HotelSpecials, Opel Nederland, Thermen Bussloo en V&D zijn genomineerd en zijn kanshebber voor de award voor E-mail Campagne 2015.
Branche-organisatie DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) opent in het voorjaar de deuren van de Data Academie. Dit wordt een ‘huis’ waar allerlei opleidingen worden ondergebracht, relevant voor data minded marketeers en CMO’s die de ogen voor datakansen niet langer kunnen sluiten.
Zeventig procent van de mediabureaus ervaart meer aandacht voor loyalty marketing in de branche. Toch heeft de helft van de opdrachtgevers geen loyaliteitsstrategie geformuleerd. Dit zijn enkele resultaten uit de DM Barometer Special: De stand van loyalty van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.