KLM stuurt groepsberichten WhatsApp aan familie reizigers
Familie en vrienden van KLM-reizigers kunnen vanaf nu groepsberichten ontvangen op het moment dat een vliegtuig vertrekt, aankomt of verlaat […]
Familie en vrienden van KLM-reizigers kunnen vanaf nu groepsberichten ontvangen op het moment dat een vliegtuig vertrekt, aankomt of verlaat […]
KLM is begonnen met een uitgedokterde podcastreeks om vooral op de buitenlandse markt zijn merkbekendheid te vergroten. In de podcasts vertellen reizigers over gebeurtenissen die hun leven op zijn kop hebben gezet.
Om de passagier ook buiten het vliegveld te vergezellen heeft KLM een audio-tag ontwikkeld, die het verblijf van toeristen in Amsterdam makkelijker moet maken. Zo vertelt de ‘care tag’ op basis van gps waar je fietsen kunt huren en dat je niet mag barbecueën in het Vondelpark.
Reizigers met KLM en Air France die hun ticket bij een prijsvergelijker boeken, zijn per april 2018 elf euro duurder uit voor een enkeltje. British Airways en Lufthansa doen dat al en proberen meer verkeer naar hun eigen verkoopkanalen te sturen.
Chinese klanten kunnen vanaf nu tickets online kopen bij KLM en deze direct afrekenen met WeChat Pay op hun mobieltje. Dat is in China zo normaal als betalen met een bankpasje is in Nederland.
Tjalling Smit, senior vicepresident Digital van Air France-KLM, stapt over naar de Nederlandse Spoorwegen. Met ingang van 1 april a.s. is hij als directeur Commerce & Development lid van de directie van NS.
Het Franse bedrijf SkyLights heeft een nieuwe virtual reality-bril gemaakt die is bedoeld voor vliegtuigpassagiers. Onder meer KLM en Air France hebben de set getest bij wijze van in-flight entertainment.
De nieuwe Brits-Nederlandse start-up Weflock wil vliegtuigpassagiers met elkaar in contact brengen. De bedoeling is om de reis hierdoor prettiger en productiever te maken of in de woorden van Weflock: ‘om vluchtervaringen te optimaliseren’.
Adjan Kodde van Mirabeau vertelt tijdens Cannes Lions over de focus van Mirabeau op airlines: “We merken dat we met onze klanten KLM en Transavia in een heel competitief speeldveld zitten in Europa. Dat zorgt ervoor dat ons werk wel gezien wordt.” Recent koos China Southern Airlines voor Mirabeau en zojuist werd de vierde airline bekend: Air France.
KLM brengt volgende maand een nieuwe mobiele app uit die nauwer aansluit op de beleving van de passagiers dan nu. De app werkt met een hele set API’s, die mogelijk volgend jaar al voor derden beschikbaar worden.
De socialmediamedewerkers van KLM realiseren per persoon voor circa 150.000 euro per persoon aan omzet, een totaal op jaarbasis van ruim twintig miljoen euro.
De doorgroeimogelijkheden zijn voor het personeel van KLM de afgelopen tijd beperkter geworden. Om het personeel gemotiveerd te houden en te enthousiasmeren in hun huidige functie is een app ontwikkeld, de KLM Talent Scan.
Tjalling Smit volgt Martijn van der Zee op als eindverantwoordelijke voor de e-commerceactiviteiten van KLM.
Evenals vorig jaar publiceren we in het juninummer de toplijst met de meest innovatieve e-commerceprofessional van ons land. Dit jaar is de koppositie voor Martijn van der Zee (42), SVP E-commerce van Air France-KLM. “De klant is al veel verder dan de meeste bedrijven denken.”
KLM staakt de samenwerking met Affilinet en opent een eigen affiliatenetwerk. De luchtvaartmaatschappij krijgt hierdoor wereldwijd meer controle over zijn indirecte verkoopkanalen en inzage in de resultaten.