Europese online verkopen Nike: +60%
De maker van sportkleding Nike wordt steeds minder afhankelijk van wederverkopers. De eigen kanalen winnen met sprongen terrein. In Europa zag de fabrikant zijn digitale verkopen met 60% stijgen.
De maker van sportkleding Nike wordt steeds minder afhankelijk van wederverkopers. De eigen kanalen winnen met sprongen terrein. In Europa zag de fabrikant zijn digitale verkopen met 60% stijgen.
Op de Chinese koopjesdag Singles’ Day boekte Nike een half miljard online omzet. “Digital verweven in alle onderdelen van het bedrijf”, aldus topman John Donahoe. Hij zag weer een kwartaal van dubbelcijferige groei.
Kinderen gamen liever dan sporten. Nike startte daarom een pilot met augmented reality. Nike Train & Play moet kinderen van de bank krijgen.
Het coronakwartaal brengt voor Nike een enorme impuls op het digitale kanaal. De omzet steeg er met 75 procent tot een kleine twee miljard dollar.
Nike wordt sponsor van e-sportsteams en -spelers van de T1 Entertainment & Sports organisatie uit Zuid-Korea en gaat hen ook letterlijk aan het sporten helpen.
Nike trekt terug als verkoper op Amazon en geeft strategisch voorrang aan zijn eigen e-commercekanalen. Kleding van het sportmerk verdwijnt niet helemaal bij de e-commercegigant, omdat de kledingfabrikant hechte banden met een select aantal online wederverkopers heeft gesloten.
De mobiele app van NIKE wordt een steeds belangrijker verkoop- en servicekanaal. Het aantal actieve gebruikers verdubbelde afgelopen drie jaar. ‘Meer gebruikers is meer waarde’, aldus de leiding tegen investeerders.
Nike heeft een sponsorcontract getekend met de League of Legends Pro League in China. Alle teams dragen Nike-kleding wanneer ze zich over het internationale toneel bewegen.
Jorik Dopmeijer, verantwoordelijk voor AH’s Appie en voorheen voor NU.nl, gaat per 1 april aan de slag bij Nike als product manager Retail Experiences EMEA.
Nike profiteert van groeiende online handel via zijn eigen site en die van partners als Zalando, Amazon en Tmall. De online omzet steeg afgelopen kwartaal met 29 procent.
Net als in Europa op Zalando en in China op Tmall is Nike op thuismarkt Amerika begonnen met directe verkoop aan de eindconsument. Daartoe is het een, wat heet, proef begonnen met Amazon.com.
De huidige technologie zorgt er voor dat onze behoeftes steeds sneller en directer kunnen worden vervuld, zogeheten instant gratification. Daar krijgen we een goed gevoel van dankzij ons dopamine systeem en daarom belonen bedrijven hun klanten voor hun loyaliteit. Hoe pas je die honger naar snel, sneller, snelst nu toe in loyaliteitsprogramma’s en wanneer is het juiste moment om die honger te stillen?
In de kern gaat loyaliteit om psychologie. Daarom richt efficiënte loyaliteitsmarketing zich vooral op beleving en motivatie. Gamification doet dat ook: het toepassen van game-principes maakt de interactie leuker en zorgt ervoor dat consumenten verder willen komen. We bekijken in vijf stappen hoe je gamification kunt inzetten om de klantloyaliteit te verhogen.
De online omzet van Nike groeide in het afgelopen kwartaal met 56 procent. Het bedrijf verwacht over vier jaar een jaaromzet van zeven milard dollar te realiseren. Net voor de zomer publiceert Nike een bijzondere nieuwe versie van de Nike+-app.
Nike stelt een Chief Digital Officer aan om de digitale transitie waar het sportmerk doorheen gaat te begeleiden.