Meer Artikelen

Video content in Nederland: experts over de ontwikkelingen

Streaming groeit en lineaire televisie verandert. Wat is de impact voor de content? Een ronde tafel van experts uit het vak in gesprek over de trends.

Video
Premium

NPO, RTL en Beeld & Geluid onderzoeken inzet AI in media

Het instituut Beeld & Geluid, NPO en RTL Nederland hebben een intentieverklaring opgesteld voor het verantwoord gebruik van AI in media. Ze doen zelf onderzoek, helpen derden daarmee en rapporteren transparant over de inzet van de nieuwe, slimme technologie.

Artificial Intelligence
Premium

Emerce eDay: STER denkt aan reclame in podcasts NPO

Technisch gezien staat er exploitant STER niets in de weg om reclameboodschappen bij podcasts van de NPO te brengen.

Marketing
Premium

NPO Plus: 400.000 abonnees, Videoland richting winst

De abonneevideodienst van de publieke omroepen, NPO Plus, heeft vierhonderdduizend abonnees. Bijna de helft meer dan begin 2020. RTL Nederland denkt dat zijn Videoland na 2021 winst gaat maken.

Media
Premium

bvA: ‘Schaf online reclame Ster niet af’

De belangenvereniging voor adverteerders bvA vindt het niet nodig om online reclame bij de NPO, via exploitant Ster, af te schaffen. Men vreest ook toenemende marktmacht van de Amerikaanse techgiganten.

Marketing
Premium

NPO begint proef met samen kijken op afstand

NPO Start krijgt op desktops en laptops een nieuwe feature: samen kijken. Mensen kunnen met maximaal vier computers tegelijk naar een archiefvideo kijken en elkaar per webcam zien of chatten.

Media
Premium

Twee miljoen unieke luisteraars podcasts NPO

Het aantal unieke luisteraars naar podcasts van de NPO is afgelopen jaar nagenoeg verdubbeld tot 1,9 miljoen in april 2020. Het aantal maandelijks afgeleverde producties ligt op 1.350. Luisteraars gaan gemiddeld steeds iets meer podcasts luisteren naarmate ze bekender worden met het NPO-aanbod.

Media
Premium

Nieuwe podcasttitels bij NPO Radio 1

NPO Radio 1 brengt week elke dag een nieuwe pocasttitel uit. De nieuwzender kiest voor een reeks producties die inhoudelijk niets van doen hebben met het coronavirus.

Publishing

Minister: ‘NPO niet uit NLZiet’

Er is geen sprake van dat de NPO uit NLZiet stapt, zegt minister Arie Slob in reactie op kamervragen.

Media

‘Facebook en Google profiteren meest van reclamevrije NPO’

De kans is groot dat niet de commerciële omroepen maar Facebook en Google het meest profiteren van het verdwijnen van reclame bij de publieke omroepen.

Media

CvdM stelt plafond voor online reclame NPO

Het Commissariaat voor de Media legt de Publieke Omroep een maximum op aan de hoeveelheid reclame die het op internet mag uitzenden.

Marketing

Geld van NPO-fonds voor webvideo en podcasts

Het NPO-fonds introduceert nieuwe regelingen voor makers waardoor miljoenen euro’s vrijkomen voor de productie van podcasts, webdrama en online documentaireseries.

Publishing

NPO tekent distributiedeals met Netflix, Videoland, KPN

De NPO begint een proef waarbij het 25 NPO-producties gaat verspreiden via streamingpartijen als extra bron van inkomsten. Met Netflix, Videoland en KPN zijn inmiddels akkoorden gesloten.

Video

Powned verliest vaste zendtijd op televisie

De online georiënteerde omroep Powned is zijn vaste zendtijd op televisie ontnomen door de NPO, meldt De Telegraaf. Het is de eerste zender in het bestel zonder vaste tv-zendtijd, dus moet het voornamelijk van zijn online activiteiten hebben.

Video

Nederland is weer minder tv gaan kijken

De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie. Dit is drie procent minder dan in 2016, weer een daling. Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.

Media