‘Facebook en Google profiteren meest van reclamevrije NPO’
De kans is groot dat niet de commerciële omroepen maar Facebook en Google het meest profiteren van het verdwijnen van reclame bij de publieke omroepen.
De kans is groot dat niet de commerciële omroepen maar Facebook en Google het meest profiteren van het verdwijnen van reclame bij de publieke omroepen.
Het Commissariaat voor de Media legt de Publieke Omroep een maximum op aan de hoeveelheid reclame die het op internet mag uitzenden.
Het NPO-fonds introduceert nieuwe regelingen voor makers waardoor miljoenen euro’s vrijkomen voor de productie van podcasts, webdrama en online documentaireseries.
De NPO begint een proef waarbij het 25 NPO-producties gaat verspreiden via streamingpartijen als extra bron van inkomsten. Met Netflix, Videoland en KPN zijn inmiddels akkoorden gesloten.
De online georiënteerde omroep Powned is zijn vaste zendtijd op televisie ontnomen door de NPO, meldt De Telegraaf. Het is de eerste zender in het bestel zonder vaste tv-zendtijd, dus moet het voornamelijk van zijn online activiteiten hebben.
De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie. Dit is drie procent minder dan in 2016, weer een daling. Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.
Ster verkoopt sinds gisteren realtime pre-rolls op Uitzending Gemist. Daarvoor gebruikt het de technologie van SpotX, onderdeel van RTL Group.
Tachtig procent van de kijkers van het tv-programma ‘Noddy detective in speelgoedland’, uitgezonden op NPO3, zag de uitzending niet live op televisie maar op internet.
De NPO heeft haar nieuwe on demand-dienst vanochtend beschikbaar gesteld. Die komt in drie varianten: gratis en anoniem, gratis maar met een profiel en een betaalde versie onder de naam NPO Start Plus.
RTL Nederland had in week 37 voor het eerst meer bereik met online video dan de publieke omroepen.
De Nederlandse commerciële en publieke omroepen zien het bereik van hun uitzendinggemistdiensten van maand op maand dalen. SBS is hekkensluiter en blijkt met niet een programma de top 10 te kunnen halen.
Twee miljoen Nederlanders keken vorige week gemiddeld 5,4 uitzendingen terug via de online kanalen van NPO, RTL en SBS.
Een nieuwe functie in de mobiele app van de NPO, meeluisteren om actuele reclame en programma-informatie te tonen, vormt geen schending van de privacy van tv-kijkers.
De Publieke Omroep (NPO) brengt een nieuwe app uit die meeluistert tijdens het tv-kijken. De gebruiker krijgt in zijn scherm zodoende informatie te zien van dat moment passend bij het tv-programma dat hij kijkt.
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) verzamelt met zogeheten tracking cookies persoonsgegevens van websitebezoekers zonder hiervoor hun ondubbelzinnige toestemming te vragen. Daarmee overtreedt de NPO de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek.