Video content in Nederland: experts over de ontwikkelingen
Streaming groeit en lineaire televisie verandert. Wat is de impact voor de content? Een ronde tafel van experts uit het vak in gesprek over de trends.
Streaming groeit en lineaire televisie verandert. Wat is de impact voor de content? Een ronde tafel van experts uit het vak in gesprek over de trends.
Het instituut Beeld & Geluid, NPO en RTL Nederland hebben een intentieverklaring opgesteld voor het verantwoord gebruik van AI in media. Ze doen zelf onderzoek, helpen derden daarmee en rapporteren transparant over de inzet van de nieuwe, slimme technologie.
Technisch gezien staat er exploitant STER niets in de weg om reclameboodschappen bij podcasts van de NPO te brengen.
De abonneevideodienst van de publieke omroepen, NPO Plus, heeft vierhonderdduizend abonnees. Bijna de helft meer dan begin 2020. RTL Nederland denkt dat zijn Videoland na 2021 winst gaat maken.
De belangenvereniging voor adverteerders bvA vindt het niet nodig om online reclame bij de NPO, via exploitant Ster, af te schaffen. Men vreest ook toenemende marktmacht van de Amerikaanse techgiganten.
NPO Start krijgt op desktops en laptops een nieuwe feature: samen kijken. Mensen kunnen met maximaal vier computers tegelijk naar een archiefvideo kijken en elkaar per webcam zien of chatten.
Het aantal unieke luisteraars naar podcasts van de NPO is afgelopen jaar nagenoeg verdubbeld tot 1,9 miljoen in april 2020. Het aantal maandelijks afgeleverde producties ligt op 1.350. Luisteraars gaan gemiddeld steeds iets meer podcasts luisteren naarmate ze bekender worden met het NPO-aanbod.
NPO Radio 1 brengt week elke dag een nieuwe pocasttitel uit. De nieuwzender kiest voor een reeks producties die inhoudelijk niets van doen hebben met het coronavirus.
Er is geen sprake van dat de NPO uit NLZiet stapt, zegt minister Arie Slob in reactie op kamervragen.
De kans is groot dat niet de commerciële omroepen maar Facebook en Google het meest profiteren van het verdwijnen van reclame bij de publieke omroepen.
Het Commissariaat voor de Media legt de Publieke Omroep een maximum op aan de hoeveelheid reclame die het op internet mag uitzenden.
Het NPO-fonds introduceert nieuwe regelingen voor makers waardoor miljoenen euro’s vrijkomen voor de productie van podcasts, webdrama en online documentaireseries.
De NPO begint een proef waarbij het 25 NPO-producties gaat verspreiden via streamingpartijen als extra bron van inkomsten. Met Netflix, Videoland en KPN zijn inmiddels akkoorden gesloten.
De online georiënteerde omroep Powned is zijn vaste zendtijd op televisie ontnomen door de NPO, meldt De Telegraaf. Het is de eerste zender in het bestel zonder vaste tv-zendtijd, dus moet het voornamelijk van zijn online activiteiten hebben.
De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie. Dit is drie procent minder dan in 2016, weer een daling. Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.