More stories

Google maakt Data Studio volledig gratis. En nu?

Google kondigde gisteren aan dat het stopt met de betaalde versie van haar datavisualisatie- en rapportageprogramma Data Studio. Het bedrijf kondigt namelijk aan de tool volledig gratis aan te gaan bieden. Voor deze aankondiging konden er slechts 5 gratis rapporten aangemaakt worden, maar vanaf nu is de tool gratis en zonder limieten te gebruiken.

Analytics

Waarom je door Google Analytics verkeerde conclusies trekt

Voordat potentiële klanten een aankoop doen landen ze vaak meerdere keren op je website en ook nog via verschillende kanalen. Waarom kijken we bij de analyse dan toch alleen naar het laatste kanaal? En waarom kijk je alleen naar de eerste conversie? In dit artikel gaan we in op hoe je de juiste conclusies trekt over je campagnes.

Analytics

Hoe haal je het meeste uit je Google Shopping campagnes?

Stel, je hebt een actieve Google Shopping campagne maar deze levert nog niet op wat je ervan gehoopt had. Het kan zelfs zo zijn dat je campagne meer geld kost dan dat deze oplevert. Zelf heb ik onlangs zo’n campagne mogen beheren. Ik had geen idee waar ik moest beginnen, dus ben ik maar begonnen met het begin: de productfeed. Met behulp van de informatie die Google beschikbaar stelt en diverse blogs, waaronder die van mijn collega Rick, heb ik de feed verbeterd. Maar hoe ga je dan verder?

Analytics

‘Campagnes steeds vaker via social én tv’

Het begon als innovatie bij Philips, maar inmiddels zijn de meeste activiteiten van het afgesplitste Civolution onderdeel van het Amerikaanse databedrijf 4C Insights. Dat zijn analyse van slimme data voor adverteerders nu verder over de wereld gaat brengen, stelt Chief Product Officer Wim Bus.

Analytics

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt fabrikant Philips tv’s

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision, bekend van Philips-toestellen, aangesproken op het plan om persoonlijke reclames te tonen op smart tv’s. TP Vision mag alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven.

Privacy

Data-interpretatie: de meest gemaakte fouten

Hoe behoeden we onszelf ervoor geen verkeerde conclusies uit data te trekken? Fluctuaties van resultaten zouden eigenlijk altijd vanuit langetermijnoogpunt bekeken moeten worden. Check met dit artikel of jij als datagladiator van de Romeinse keizer een ‘thumbs up’ of ‘thumbs down’ zou krijgen. Wat zijn de meest gemaakte fouten als het gaat over de interpretatie van data? 

Analytics

Google Store Visits: wat levert online inzet op aan offline omzet?

Nederlanders hebben in 2015 voor ruim 16,26 miljard euro online gekocht. De cijfers over 2016 zijn nog niet bekend maar Thuiswinkel.org voorspelde eind 2016 dat de online omzet uitkomt op 19,63 miljard euro, een stijging van 21 procent. (Bron: Thuiswinkel.org). Maar nog steeds vinden meer dan 90 procent van de aankopen plaats in de fysieke winkel. Eén van de uitdagingen waar adverteerders met fysieke winkels mee te maken hebben is: wat levert mijn onlinemedia-investering aan offline omzet op?

Attributie

AppDynamics naar Cisco, beursgang afgeblazen

Cisco betaalt 3,7 miljard dollar voor AppDynamics, kort voordat deze Amerikaanse startup naar de beurs zou gaan. AppDynamics analyseert de prestaties van mobiele apps.

Analytics

YouTube begint aan afscheid van cookies & pixels

Het gebruik van cookies blijkt een hot topic. Afgelopen vrijdag verscheen belangrijk nieuws op Inside Adwords: YouTube gaat het gebruik van cookies en pixels beperken en stapt over naar een cloud based measurement oplossing. Daarmee maakt ook Google een duidelijke stap richting ‘people based marketing’. Draagt deze stap bij aan een betere performance voor de adverteerder? En zal hiermee de afhankelijkheid bij Googles walled garden verder gaan toenemen?

Online advertising

50 miljoen dollar voor Belgische Big Data specialist Collibra

De Belgische Big Data specialist Collibra haalt zeker 50 miljoen dollar op bij Iconic Capital, met als belangrijkse deelnemers Mark Zuckerberg, Twitter-oprichter Jack Dorsey en LinkedIn-oprichter Reid Hoffman.

Analytics

Rechtszaak rond video-impressies Facebook

Tech-incubator Quirky, inmiddels failliet, sleept Facebook voor de rechter omdat het te veel zou hebben betaald voor video-advertenties. Facebook gaf vorig jaar toe dat het verkeerde statistieken had overlegd, maar dat deze niet waren doorberekend.

Analytics

IAG selecteert vier start-ups die reizen leuker en efficiënter moeten maken

De International Airlines Group (IAG), het moederbedrijf van British Airways, Aer Lingus, Iberia en Vueling, heeft vier start-ups geselecteerd die deel mogen nemen aan het acceleratorprogramma Hangar 51. Hiermee wil IAG innovaties stimuleren op het gebied van de klantbeleving en efficiency.

Travel

Maandelijks 3,3 miljoen online kijkers Nederlandse zenders

In 2016 keken er maandelijks gemiddeld 3,3 miljoen Nederlanders achteraf naar een tv-programma via internet. Opvallend ook dat meer dan veertig procent van het kijkpubliek afgelopen jaar geen enkel programma terugkeek via computer, tablet of telefoon.

Analytics

Directeur Yandex: ‘We zijn te vertrouwen’

De Russische zoekgigant Yandex zet groots in op machine learning met het in Amsterdam gevestigde Yandex Data Factory. “Onze algoritmes bieden grote kansen voor de Nederlandse en buitenlandse e-commerce en retailsector”, aldus directeur Jane Zavalishina, die sinds 2014 het bedrijf leidt.

Analytics

De Correspondent zet Google Analytics overboord

De Correspondent heeft Google Analytics overboord gezet om de privacy van zijn lezers te beschermen. Het vervangende, lokaal draaiende pakket is Piwik.

Analytics