A/B-testen: wanneer is stoppen beter dan doorgaan?
A/B-testen vormt de ruggengraat van de e-commerce. Optimale conversie realiseer je echter niet alleen door te testen, maar ook door te weten wanneer je een test stopt en een nieuwe start.
A/B-testen vormt de ruggengraat van de e-commerce. Optimale conversie realiseer je echter niet alleen door te testen, maar ook door te weten wanneer je een test stopt en een nieuwe start.
Over Booking.com bestaat er een bijzondere mythe. Namelijk dat de kans dat je een pagina bekijkt waar géén A/B test op draait enorm klein is. In dit artikel wordt de focus gelegd hoe Booking.com haar product-(of accommodatie-) pagina’s door de jaren heen heeft ontwikkeld.
Met al hun marketinggeweld trekt een selecte groep van e-commercebedrijven niet alleen een groot deel van de markt naar zich toe. Ze zetten ook de standaard op het gebied van logistiek. Die standaard heeft invloed op de conversie van andere winkeliers.
Terwijl veel B2B-bedrijven nog worstelen met e-commerce, zijn er ook die al jaren succesvol online verkopen. Centralpoint bestaat dit jaar vijftien jaar en zet voor het eerst meer dan 100 miljoen euro om. Welke ontwikkeling maakt deze online aanbieder van IT-producten door? Over een B2C-aanpak in een B2B-omgeving.
Bijna 50 procent van de consumenten geeft aan in een webshop af te haken als ze niet kunnen betalen zoals ze willen. Een verkeerde betaalmix is dus een conversiekiller. Hoe bepaal je welke betaalmethoden je het beste kunt aanbieden?
‘Erg gewild’, ‘Vandaag 30% korting’, ‘Slechts 5 over’. Op bijna alle commerciële websites worden overtuigingstechnieken gebruikt om te zorgen dat je sneller iets koopt. Maar is dit altijd een goed idee om te gebruiken op je website? En welke negatieve aspecten zitten hieraan? Door middel van neuromarketingonderzoek kan de beleving van deze overtuigingstechnieken inzichtelijk worden. Dit is getest op een site waar deze duidelijk aanwezig zijn, namelijk Booking.com.
Binnen het thema conversie van mobiele appgebruikers is een verschuiving gaande. Betaald verkeer maakt plaats voor de organische variant. De gebruikelijke metric CPI (Cost Per Install) wordt hierdoor minder bruikbaar.
Bol.com kondigt een heel nieuwe afdeling Marketing & Media Services aan die bedrijven gaat helpen bij het plaatsen van gerichte advertenties op het eigen platform.
Netflix weet als geen ander dat online bezoekers in een fractie van een seconde bepalen of zij een product afnemen, of het aanbod weer wegklikken. Maar op basis waarvan? Welke informatie overtuigt en wat kunnen anderen hiervan leren?
Wat als blijkt dat de online content – en daarmee het product – zo ingewikkeld is dat de conversie achterblijft? Met die uitdaging kampte verzekeraar Loyalis. Voor de verkoop van het online ZZP-pensioenproduct moest de doelgroep onder meer met marketing automation beter worden begeleid in het aankoopproces. De casus werd onlangs beloond met een zilveren Dutch Interactive Award.
Zoals bij elk campagnetype is de inrichting van de Google display campagne cruciaal voor de prestaties. Het displaynetwerk van Google is groot en kent meerdere targetingmethodes en advertentie-indelingen. Wat levert het meeste resultaat op? Er is maar een manier om daar achter te komen en dat is door het te testen.
Marketeers in de Benelux slagen er minder goed in om mobiele bezoekers te converteren dan hun collega’s in andere Europese landen. In omringende landen ligt het conversiepercentage tot wel een hele procentpunt hoger. Dat blijkt uit de resultaten van de Adobe Digital Index: Europe Best of the Best 2015 – een onderzoek naar de digitale prestaties van bedrijven en consumentengedrag.
Bijna geen van de zoekfuncties in webwinkels is afgestemd op hoe consumenten die in praktijk willen gebruiken. Daarmee laten winkeliers conversie en dus omzet liggen.
Conversie blijft lastig, maar de inzet van video kan helpen. Vooral productvideo’s stimuleren de verkoop, zo blijkt uit bijgaande infographic van Red Stag Fulfillment. Maar er zijn meer zaken waar je op moet letten: een goed werkende duidelijke checkout, lage bezorgkosten, kort levertijden of slechte opmaak hebben eveneens invloed.
Niet zelden vragen e-commercesites of ze de bezoeker pushberichten mogen sturen. Vanuit een mobiele app natuurlijk, maar tegenwoordig ook vanuit de website zelf. Is het e-commerceplatform via een API gekoppeld aan software als Notificare of VWO Engage dan kan de webbrowser op een nader te bepalen moment een notificatie afgeven.