More stories

MobPro start nieuw creatief label 24AM

De specialist in mobiele reclame MobPro lanceert met Hans Veldhorst, voormalig hoofd strategie bij Ogilvy & Mather, het nieuwe creatieve bureau 24AM.

Creative

Nieuws- en contentbedrijven zien groeiende rol voor online platforms

Het is alweer 21 jaar geleden dat The New York Times voor het eerst een online versie van de krant publiceerde. Dit gebeurde om “het aantal lezers van The Times te vergroten en om nieuwe kansen voor het bedrijf te creëren in de elektronische media-industrie”. We zijn nu twee decennia verder en nieuwsorganisaties over de hele wereld worstelen nog steeds hoe ze hun bedrijfsmodel kunnen aanpassen aan de digitale wereld. Wat zijn de schaarse succesvolle voorbeelden? 

Publishing

Tijdschrift voor Marketing en Communicatie stoppen

Uitgeverij Adfo Groep stopt met de bladen Tijdschrift voor Marketing en Communicatie. Die gaan op in Adformatie. Drie van de elf banen verdwijnen.

Online marketing

Na Thuisbezorgd.nl ook Greenchoice met chatbot en banner in één

Een display-advertentie en chatbot in één, dat is wat Jorn Eiting van Liempt met Chad op de markt heeft gebracht. Na testcase Thuisbezorgd.nl, gaat nu ook Greenchoice op die manier het gesprek aan met klanten. “De consument wordt serieus genomen, voor de adverteerder is het een nieuwe vorm tussen de awareness en performance-uiting in.”

Programmatic
Premium

Studio Puckey en Moniker maken VR-muziekvideo voor LCD Soundsystem

De Nederlandse designstudio’s Studio Puckey en Moniker hebben een WebVR-ervaring ontwikkeld bij ‘Tonite’, een nummer van de Amerikaanse band LCD Soundsystem. Met het nummer won de band afgelopen maand een Grammy in de categorie ‘Best Dance Recording’.

Digital Agencies

Banner krijgt eenmalig podium bij SpinAwards

Het inzenden voor de alweer twintigste editie van de SpinAwards is donderdag van start gegaan. Dit jaar zijn er twee nieuwe categorieën in het leven geroepen, Artificial intelligence en AR&VR. De oercategorie Banner komt eenmalig terug.

Creative

Stash lanceert boekingsapp voor creatieven

Het maandag gelanceerde Stash noemt zich de eerste app waarmee je ‘de beste creatieven van Nederland’ kunt boeken.

Creative

Online video in 2018: 4 belangrijke trends

Online video zit nog steeds in de lift en zal ook in 2018 een significante rol blijven spelen voor merken en marketeers. Deze vier belangrijke trends rondom online video zullen dit jaar een hoofdrol spelen. Sommige van deze trends waren al zichtbaar in 2017 en ontwikkelen zich in 2018 verder door, andere zijn echt nieuw. En moet je nou verticaal filmen, of horizontaal? 

Video

Transavia: de bijna persoonlijke commercial

Transavia test een retargetingcampagne via digitale radio op het netwerk van OMX, de digitale tak van OMS. Op basis van tien populaire bestemmingen heeft Transavia met OMS Studio tien commercials geproduceerd. Deze doelgroep bestaat uit bezoekers van Transavia.com die naar een vlucht hebben gezocht en na hun bezoek naar digitale radio luisteren. Consumenten die digitale radio luisteren, horen dan tijdens de reclamemomenten spots op basis van hun zoekgedrag op Transavia.com. Wanneer één van de OMX-zenders een reclameblok start, wordt de spot uitgeleverd.

Analytics

5 tips voor online video rondom de feestdagen

We zitten er midden in! Het feestdagen seizoen. Sinterklaas is nèt achter de rug en Kerst en Oud&Nieuw komen langzaam dichterbij. Iedereen is op zoek naar cadeau’s voor hun geliefden. De decembermaand is daarom dé perfecte periode om een merk, product of dienst extra te laten opvallen. Maar hoe werkt dat? Wij geven 5 tips die helpen online video zo effectief mogelijk in te zetten rondom en tijdens de feestdagen. Dit alles onder begeleiding van sterke, actuele en Nederlandse voorbeelden.

Video

Bloemenbureau Holland maakt internet kunstzinniger

Veel mensen gebruiken een adblocker en eveneens een grote groep overweegt deze te installeren. Weg met die vervelende reclames die steeds hetzelfde zijn. Waarom, zo dachten Bloemenbureau Holland en zijn partners in deze campagne, ontwikkelen we dan zelf geen adblocker die alle reclameposities kleurig overschildert met beeld van prachtige bloemen? De creatives voor, wat heet, ‘The Green Screen’ zijn 12 floral art pieces gemaakt door tattoo artist Henk Schiffmacher, dj en producer Loco Dice & graffiti-artist Hoxxoh, creative innovator Geraldine Wharry en fashion label Pigalle.” 

Online advertising

Wacht niet op perfectie – leer van je fouten!

Zolang mensen dingen proberen, zullen ze fouten maken. De grote Duitse dichter Goethe stelde dat 200 jaar geleden al vast. Hoewel dat vandaag de dag nog steeds geldt, is er één groot verschil: alleen proberen is niet genoeg: je moet dingen sneller dan de rest proberen. Streven naar perfectie is niet verkeerd, maar in de hedendaagse digitale wereld kun je niet meer wachten tot je producten bijna af zijn, voor je ze aan je klanten aanbiedt. Doe je dat wel, dan riskeer je dat je achteropraakt. Hoe pak je dat het beste aan? Volgens mij is experimenteren in productontwikkeling de oplossing – zolang je accepteert dat sommige experimenten zullen mislukken.

Venture
Premium

Machine learning voor klantsegmentatie: helemaal datagedreven

Er is altijd wel een aantal verschillende high-level klantsegmenten te benoemen die relevant zijn voor een bedrijf. Om er maar een paar te noemen: er zijn altijd trouwe klanten, klanten die structureel op jacht zijn naar de beste deals en klanten die een lange tijd niet actief zijn geweest. Hoewel we weten dat deze typen klanten bestaan, weten we niet wie deze klanten zijn op individueel niveau. Wie zijn onze trouwe klanten? En nog belangrijker, hoeveel high-level klantsegmenten bestaan er voor onze business? We kunnen deze vragen voorzien van een antwoord door data op een slimme manier te gebruiken. Om iets preciezer te zijn: door een clusteringtechniek te combineren met het RFM-model.

Artificial Intelligence

10 manieren om je shopping campagnes te verbeteren voor de feestdagen

Ben je een kleine of middelgrote onderneming die graag op Google Shopping wil concurreren tijdens het feestdagen seizoen? In 2016 gaven online retailers 56% van hun advertentiebudget uit op Google Shopping. In totaal was er een ROAS van 542% (volgens een CPC Strategy-studie). Met dit in het achterhoofd kan niemand het je kwalijk nemen als je ook een stukje van de taart wilt. Maar.. als kleine of middelgrote onderneming, hoe concurreer je dan met grotere bedrijven?

Grotere ondernemingen hebben grotere budgetten, toegang tot meer expertise en vaak ook veel meer producten om de PLA-posities in te nemen. Maar: niet alles is verloren. Dit artikel verkent 10 top tips om je te helpen bij het vinden van een competitieve insteek van je Product Listing Advertenties als klein of middelgroot bedrijf.

Online marketing

AI voor iedereen; Hoe bedrijven profiteren van vooruitgang in AI en machine learning

Het moment waarop technologie echt doorbreekt, kan meestal alleen achteraf worden bepaald. Bij artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) is dat echter anders. Beide technologieën zijn nagenoeg alomtegenwoordig en prijken bovenaan menig lijstje met buzzwords. Persoonlijk denk ik dat er, juist door die opkomst van AI en ML, geen beter moment is om slimme applicaties te ontwikkelen en te gebruiken. Er komen namelijk drie zaken samen.

Disruptie