More stories

Focus ACM: online misleiding, appstores, digitale platforms

De ACM gaat komend jaar in opdracht van het Ministerie van Financiën een marktstudie uitvoeren naar de rol van Big Tech op de betaalmarkt. De invoering van de Europese regels voor toegang tot betalingsgegevens (PSD2) maakt meer concurrentie en innovatie in het betalingsverkeer mogelijk. Toetreding van grote techbedrijven kan concurrentie en innovatie op de betaalmarkt bevorderen, maar er zijn ook risico’s: big techs kunnen bijvoorbeeld hun sterke positie in één markt misbruiken om een andere markt te veroveren.

Legal

Inspiratie opdoen op Retail’s Big Show: automatiseren of magisch maken

Recentelijk werd de NRF Retail’s Big Show, de grootste retailbeurs in de wereld in NYC weer georganiseerd. Met 38.000 bezoekers […]

Retail

Snelheid en piekbelasting van je webshop is cruciaal voor conversie

Met het toenemend aantal webshops moet je je onderscheiden op gebruiksgemak en klantenservice om de consumenten voor je te winnen.

Conversie
Premium

Kwart miljard nieuw geld voor Farfetch

De luxe online modewinkel Farfetch haalt 250 miljoen dollar nieuw geld op bij Tencent en investeerder Dragoneer.

Fashion

Europese toezichthouders: webwinkels discrimineren nog steeds op nationaliteit en verblijfplaats

Webwinkels informeren consumenten vaak nog onvoldoende over het recht om de aankoop ongedaan te maken (herroepingsrecht) en hun recht op […]

Cross Border
Premium

Europese prijzen Fulfillment by Amazon +9,4 procent

Amazon Duitsland verhoogt de fulfillmenttarieven met gemiddeld 9,4 procent per 1 april aanstaande. Dit raakt de groep Nederlandse bedrijven die hun voorraden daar stallen voor distributie in de grote omgeving.

E-commerce
Premium

Red je Pakketje naar 200 afleverpunten

Red je Pakketje wil het aantal afleverpunten per eind maart opschalen tot tweehonderd. Webwinkels kunnen hun bestellingen hierdoor makkelijker aanleveren.

Logistics
Premium

Fietskoeriers.nl koerst weer op verdubbeling

De duizend bezorgers van Fietskoeriers.nl leverden in 2019 drie keer meer pakketjes dan in het jaar ervoor. Het bedrijf verwacht in 2020 nog een verdubbeling van duurzame bezorging, een trend ook bezorgdiensten op aanhaken.

Logistics

Jeremiah Albinus (CMO, fonQ): ‘AR wordt net zo standaard als productfoto’s’

Als we de voorspellingen van afgelopen jaren mogen geloven is dit het moment dat retailers op serieuze schaal gebruik gaan maken van augmented reality (AR)

Augmented Reality

ABN: Retailer moet online zichtbaarheid vergroten

Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en hun online zichtbaarheid vergroten. Zo’n 55 procent van de consumenten oriënteert zich namelijk vóór een aankoop eerst online. Alleen een onlineverkoopkanaal is echter niet voldoende en bovendien ook kostbaar. Dat stelt ABN AMRO in haar Sectorprognose Retail 2020/2021.

Retail
Premium

Amazon: 43 procent omzet is niet-retail

Binnen twee jaar realiseert Amazon.com minder dan de helft van zijn omzet uit retailactiviteiten, als de huidige trend doorzet. Dan hebben digitale platformdiensten de overhand.

E-commerce
Premium

Forse verlaging verkoopcommissies bol.com

Bol.com verlaagt de verkoopcommissie voor producten tot twintig euro met gemiddeld 30 procent. Dit moet het aanbod van goedkopere producten aanzienlijk vergroten. Inmiddels draaien derde partijen meer consumentenomzet dan bol.com zelf.

Marketplaces
Premium

Amazon vraagt lidmaatschap aan Thuiswinkel.org

Amazon heeft lidmaatschap aangevraagd voor Thuiswinkel.org en wil ook het waarborg kunnen bieden, om als volwaardige lokale e-commercepartij actief te worden.

Marketplaces

Online marktplaats Foodl officieel van start gegaan

Het B2B platform Foodl, een Nederlandse online marktplaats voor chefs, bartenders, horecaondernemers en de producenten van eten en drinken is na een aanloopperiode in het najaar van 2019, live gegaan.

E-commerce

3 miljoen Nederlanders hebben afgelopen jaar online boodschappen besteld

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7300 Nederlanders.

Food