More stories

Column: ICO 2.0

Het is voor startups – om het voorzichtig uit te drukken – niet makkelijk om aan financiering komen. A hell of a job, die giga veel tijd kost op het moment dat je juist aan je product en niet aan je bedrijf moet werken.

Disruptie

Klarna beweegt met app en betaalkaart richting banken

Betaalbedrijf Klarna heeft een eigen consumentenapp op de markt gebracht. Daarnaast kondigen de Zweden aan met een betaalkaart te komen. Het zijn de eerste zichtbare stappen die volgen op de vorig jaar zomer verworven banklicentie. Een opmaat naar een stevigere positie tussen de traditionele bankbedrijven.

Disruptie

Faillissement voor Athleteshop van oud-schaatser Yuri Solinger (update)

Webshop Athleteshop uit Groningen heeft zelf het faillissement aangevraagd. Bij het bedrijf van oud-schaatser Yuri Solinger werken tussen de 150 en 200 mensen.

E-commerce
Premium

Jeroen Dekker (Active Ants): ‘De hele sector moet zwaar investeren’

De overname kwam zelfs voor insiders als een grote verrassing. E-fulfillmentbedrijf Active Ants is onlangs voor een onbekend bedrag in handen gekomen van de Belgische pakketvervoerder bpost. “Zonder vermogende partners kom je er niet”, zegt medeoprichter Jeroen Dekker.

E-commerce

Robert Kuiper (Brandnew): ‘Online is een keihard spel van euro’s’

“De winkel en de online-ervaring moeten naadloos op elkaar aansluiten,” zegt Robert Kuijper, eigenaar van branddesignbureau Brandnew, tegen 7 Ditches. Brandnew werkt vooral voor A-merken en retailers. “Online gaat over prijs en gemak, terwijl offline over experience gaat. Online is echt een andere business, vraagt een ander business- en verdienmodel én het is echt complex. Zorg dat je winkel terugkomt in je onlinepropositie. Dat kan in uitstraling of de manier van afleveren. Online is een keihard spel van euro’s: zo snel mogelijk voor zo min mogelijk kosten.”

Retail

Apple omarmt IDEAL als betaalmethode

Apple heeft eindelijk iDEAL als betaalmethode omarmd voor de App Store en iTunes. Daar kwam een lezer van iCulture toevallig achter.

Payment

‘Achteraf betalen groeit, opmaat naar online lenen voor product’

De markt voor online achteraf betalen groeit en zal dit nog wel even blijven doen. Die verwachting heeft Michiel van Werkhoven van MultiSafepay. Op E-commerce Live! vertelt hij in lijn daarmee een volgende ontwikkeling te zien: webwinkels zullen leningen gaan aanbieden voor de aanschaf van duurdere producten.

Payment

Amazon koopt onlineapotheek PillPack

Amazon neemt de Amerikaanse onlineapotheek PillPack over voor naar verluidt minder dan 1 miljard dollar.

E-commerce

Brabants lockerbedrijf ontdekt e-commerce

Het Brabantse bedrijf Quispel lanceert een assortiment slimme lockers voor (vers)boodschappen en internetbestellingen. Op het werk, in de hal van een appartementencomplex of onderweg bij het (benzine)station.

Logistics

Crossbordermarketing in China. Waar start je?

Met een e-commerce waarde groter dan US, UK, Japan, Duitsland en Frankrijk bij elkaar, is China de grootste cross-border markt ter wereld. Daarnaast blijkt uit een recent Ad Spend rapport dat de advertentiemarkt in China naar verwachting 6,5% zal groeien in 2018 tot 630 miljard RMB en daarmee 16,2% van de wereldwijde advertentie-investeringen vertegenwoordigd. Niet gek dat China voor veel bedrijven een enorm aantrekkelijke vijver is om in te vissen. Dus je hengel uitgooien en wachten totdat de Chinese consument hapt? Nee. De vorm van de vijver is anders, net als het water en de vissen die je wilt vangen. Je merk naar de Chinese markt brengen kan dus veel opleveren maar zorg dat je eerst je huiswerk doet. Wij vroegen Eve Lo, Chief Strategy Officer bij Isobar China, naar haar tips om als merk succesvol te zijn in China.

Cross Border

Groei e-commerce HEMA vlakt af

De groei van e-commerceomzet van HEMA is afgelopen jaar bijna gehalveerd. Niettemin hebben digitale investeringen nog steeds prioriteiten, alsmede geografische expansie in Duitsland.

Retail

HEMA wil online bestellingen in twee uur leveren vanuit winkel

HEMA hoopt binnenkort online bestellingen binnen twee uur te kunnen leveren vanuit de winkel. Dit vertelt Head of E-commerce Raph Schröder op E-commerce Live!. De click & collect-service wordt steeds belangrijker voor het bedrijf. Ruim een kwart van de orders wordt al in één van de vestigingen afgehaald.

Fulfillment

Albert Heijn biedt online inzicht in voedingswaarden van boodschappen

Albert Heijn lanceert vandaag via ah.nl de nieuwe online dienst Mijn Voedingswaarden. Daarmee wil het bedrijf klanten bewustere keuzes laten maken bij hun dagelijkse aankopen.

Food

Gap en andere retailers in de abonnementen: wie spreken ze aan?

Modebedrijf Gap heeft besloten de abonnementsdienst op kleding uit te breiden. Net als Gap zien behalve typische e-commercebedrijven ook traditionele retailmerken toekomst in deze ‘subscription commerce’. Wie denken ze ermee aan te spreken?

Fashion

Brenger wil bezorgproblemen van grote artikelen oplossen

Een bank, kast, fiets of ander groot item versturen? Laat de aanhanger en huurbus maar in de garage. Derk van der Have en Wisse Koedam bedachten Brenger, een nieuwe snelle bezorgservice. Derk: “Het is een platform dat gebruikmaakt van koeriers die toch al die kant op rijden. Ze halen het op en brengen het naar je toe door heel Nederland en Vlaanderen.” Brenger is inmiddels partner van Marktplaats, Troostwijk, Onlineveilingmeester, Koopplein en meer dan honderd meubelzaken.

Start-ups