More stories

F1 Zandvoort krijgt ‘tweedehandssite’ tickets

Wie morgen geen toegangskaartje voor de Grand Prix in Zandvoort krijgt toegewezen, maakt nog een kleine kans op de officiële tweedehandssite die er nog komt.

Tech

Matthias Scholten RTL’s nieuwe wapen tegen Netflix

Matthias Scholten verlaat RTL Nederland om voor het hoofdkantoor de nieuwe tak Format Creation Group op te tuigen. Dat moet videoformats gaan ontwikkelen die exclusief voor RTL zijn, om de zendergroep te wapenen tegen concurrentie van Netflix, Disney en Amazon.

Media

Netflix verwacht flinke groei ondanks concurrentie

Netflix erkent dat het steeds meer concurrentie krijgt van onder meer Disney, Apple en WarnerMedia. Disney brengt in november zijn eigen streamingdienst Disney+ naar de Amerikaanse markt. Ook Apple start dan zijn videodienst. Toch denkt het platform dat er nog groei zit in het aantal kijkers. Hardnekkige berichten dat Netflix reclame gaat accepteren zijn echter onjuist, zo laat Netflix weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Media

Livestreaming naar 3,7 miljard uur

Twitchblijftvoorlopighetbestbekekenlivestreamingvideoplatform.OpdevoetgevolgddoorYouTubeLive,FacebookGamingenMicrosoftsMixer.DatblijktuitrecentecijfersvanStreamElements.

Entertainment

Ruim 4.000 aanmelding ontwikkelaars voor Google Stadia

Meer dan vierduizend spelontwikkelaars en gamestudio’s hebben zich aangemeld om te mogen programmeren voor Googles aankomende cloudgamedienst Stadia.

Tech

Vergunning online gokken alleen bij twee jaar niet specifiek op Nederland gericht aanbod

Bedrijven die een online kansspelvergunning willen aanvragen, moeten de twee jaar voorafgaand aan de datum van indienen zich in ieder […]

Entertainment

RTL MCN verdwijnt, gaat op in Divimove

RTL Group voegt zijn online videonetwerken in Noord-Europa samen onder een vlag, die van Divimove. Dat betekent dat RTL MCN in Nederland als losse eenheid wordt opgeheven.

Publishing

Jeroen Bergman wordt directeur van filmzender Film1

Jeroen Bergman gaat de filmzender Film1 aansturen. Vanaf van 1 augustus is SPI de eigenaar van het merk en de vier premium filmzenders die door Film1 aangeboden worden: Film1 Premiere, Film1 Drama, Film1 Action en Film1 Family.

Entertainment

Memo2 sluit samenwerking festivalplatform Woov

Marktonderzoeker Memo2 sluit een exclusieve samenwerking met de makers van festivalapp Woov. Op intuïtieve wijze kunnen zo honderdduizenden festivalgangers naar meningen, opvattingen en ervaringen worden gevraagd.

Online marketing

GfK: ‘Meer dan 1 miljoen DAB+-radio’s’

Het aantal ontvangers van digitale radio, DAB+, is volgens nieuw onderzoek van GfK gestegen tot boven de miljoen. Het zal nog jaren duren voordat de digitale techniek daadwerkelijk de opvolger van FM is.

Media

Nieuwe videodienst HBO Max start voorjaar 2020

WarnerMedia zal volgend jaar zijn nieuwe streamingdienst HBO Max lanceren. Als gevolg hiervan raakt Netflix alle oude afleveringen van Friends kwijt.

Entertainment

Azerion koopt gamesportal Woozworld

Mediabedrijf Azerion heeft het spellenportal Woozworld overgenomen van de Canadese investeerdersgroep Telesystem en vergroot daarmee zijn bereik met een half miljoen internationale, jonge gamers.

Venture

Spotify brengt Lite-app voor Android uit

Spotify heeft zijn Lite-app voor Android officieel uitgebracht in 36 landen. De app voor opkomende markten is slechts 10MB groot en bevat onder meer een functie om een datalimiet in te stellen.

Entertainment

Gaan we volgend jaar massaal online gokken?

In Nederland zijn online kansspelen momenteel verboden. Op grond van de huidige Wet op de kansspelen (hierna: Wok) is het namelijk niet mogelijk om een vergunning te verlenen dan wel te krijgen voor het aanbieden van online kansspelen. Maar daar komt verandering in. Waarschijnlijk vanaf 2020 is online gokken toegestaan en mogen aanbieders van online kansspelen dus hun diensten aanbieden op de Nederlandse markt.

Legal

Column: Reclamecadeautje

Deze lente werd duidelijk dat de Haagse coalitie van plan is alle tv-commercials voor acht uur ‘s avonds en alle online reclame bij de NPO te schrappen. Daarmee wordt een weeffout uit de jaren zestig voor een klein deel rechtgezet. Ons toch al unieke publieke bestel hinkt immers op twee gedachten: redactioneel onafhankelijk maar ook deels commercieel gefinancierd.

Media