Kwart Nederlanders bestelt kerstboodschappen online
Een op de vier Nederlanders doet in de komende weken boodschappen met het oog op de viering van kerstmis. Daarbij gaat het niet om cadeautjes maar om zaken omtrent maaltijden.
Een op de vier Nederlanders doet in de komende weken boodschappen met het oog op de viering van kerstmis. Daarbij gaat het niet om cadeautjes maar om zaken omtrent maaltijden.
Maaltijdbezorger Delivery Hero heeft een paar honderd miljoen euro extra groeigeld nodig en geeft daarom 10,5 miljoen nieuwe aandelen uit.
Supermarktketen Delhaize innoveert nog niet snel genoeg. Dat zegt topman Dick Boer in een gesprek met NRC Handelsblad.
Een Haarlemse ondernemer lanceert Bready, een onlinedienst die dagelijks vers brood aan de voordeur brengt. De startup noemt zich de ‘Deliveroo van de ochtend’.
Menig bedrijf komt voort uit een gemis of een (uit de hand gelopen) hobby, maar bij Willem en Teun Bontrup, eigenaren van VisDeal en VisDealshop, is dit allerminst het geval. Als geboren ondernemers kijken zij vooral naar de kansen die bepaalde markten met zich meebrengen en hoe ze deze kunnen omzetten in zoveel mogelijk orders. “De omzet verdubbelt nog ieder jaar.”
Toen Frank Abbenhuis in 2014 zijn label Witloft lanceerde, had vrijwel niemand van een leren schort gehoord. Inmiddels lopen er al ruim 150.000 mensen in een Witloft-schort en is het een begrip geworden. “De afgelopen drie jaar hebben we keihard gewerkt aan de fundering, nu gaan we vol gas.”
Marktleider Thuisbezorgd verhoogt ondanks hevig verzet vanuit de horeca per 1 januari de tarieven. De aangesloten restaurants moeten voortaan 13 procent commissie betalen aan Thuisbezorgd.nl. Nu betalen ze 12 procent. Maar het is vooral de uitleg hierover die horeca-ondernemers tegen de borst stuit.
Nog voordat Shobr lang en breed zijn winkeldeuren open heeft en een promotiecampagne kon beginnen, gooit de Deense eigenaar de handdoek al in de ring.
Horecaondernemers zijn in opstand gekomen tegen de commissieverhoging die Thuisbezorgd wil doorvoeren. Gesprekken tussen zo’n duizend ondernemers en de maaltijdbezorger zijn op niets uitgelopen.
De verwachting is dat dit jaar zo’n 7,5 miljoen houdbare en verse producten bij klanten thuisbezorgd gaan worden door Albert Heijn. Voor het eerst bezorgt de retailer de boodschappen thuis op zondag 24 en 31 december. Mede hierdoor wordt een stijging van 35 procent online bestellingen verwacht in aanloop naar Kerst ten opzichte van vorig jaar.
Grote A-merken hebben overduidelijk de voorkeur van afnemers van online boodschappen, zo blijkt uit de onderzoekscijfers van IRI Nederland.
De grootste concurrent van Takeaway.com, Delivery Hero uit Duitsland, laat in Europa de laagste groeicijfers zien. Andere continenten doen het beter.
Bureau Qban is door New York Pizza gevraagd een offline campagne te vertalen naar een online omgeving. De creatieven gebruiken locatiegebaseerde reclame en digital out of home.
Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize, heeft geld gestopt in YouMeal, een app die klanten van restaurants informeert over de samenstelling van gerechten.
Deze zomer zag het er nog even slecht uit voor Amazon Go, de kassaloze winkel die de retailer eind vorig jaar met veel tamtam had aangekondigd. Een van de initiatiefnemers had het bedrijf verlaten. Maar nu lijkt het concept alsnog van de grond te komen.