More stories

Premium

Nederlandse toezichthouders versterken toezicht op digitale activiteiten door meer samenwerking

De Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Financiële Markten en het Commissariaat voor de Media gaan intensiever samenwerken om zo het toezicht op digitale activiteiten te versterken. Daarom zijn ze het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) gestart.

Media
Premium

Duitse rechtbank: YouTube mag niet zomaar kritische video’s verwijderen

YouTube mag geen lange video’s verwijderen zonder te specificeren welke delen welke regels overtreden, zegt de regionale rechtbank van Keulen.

Legal
Premium

‘Apple TV Plus blijft klein’

Apple TV Plus is nu bijna twee jaar beschikbaar en hoewel de catalogus met originele films en tv-programma’s aanzienlijk is gegroeid, is het platform bepaald geen groot succes. Eerder deze week meldde onderzoeksbureau Digital TV Research dat Apple TV + naar verwachting tegen het einde van 2026 bijna 36 miljoen abonnees zal bereiken.

Entertainment

Social Travel 30: Op weg naar herstel

In het 3de kwartaal van 2021 veert de reisbranche op, maar verschijnen ook fundamentelere vragen op sociale media: moet alles wel weer verder op oude voet?

Social
Premium

YouTube zoekt podcastbaas

YouTube is op zoek naar een directeur die de podcastactiviteiten op het videoplatform vorm kan geven en professionaliseren.

Media
Premium

Dutch Game Awards uitgereikt in Hilversum

Vanavond zijn de winnaars van de Dutch Game Awards bekend gemaakt tijdens Dutch Media Week in Beeld en Geluid te Hilversum. Derk de Geus, voorzitter van de DGA benadrukte het belang van de onderscheidingen voor de Nederlandse game-ontwikkelaars.

Entertainment
Premium

Netflix verhoogt voor het eerst in vier jaar zijn prijzen

Netflix verhoogt zijn prijzen in Nederland voor het eerst in vier jaar. Het abonnement Standaard wordt 3 euro per maand duurder en Premium gaat maandelijks 2 euro meer kosten. Alleen de prijs van Basic blijft hetzelfde.

Entertainment
Premium

Pictoright en beroepsorganisaties richten Federatie Beeldrechten op

Auteursrechtenorganisatie Pictoright richt samen met de BBK, BNO, Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK), DuPho, Kunstenbond en NVJ-NVF de Federatie Beeldrechten op. Met dit nieuwe samenwerkingsverband willen zij de exploitatie van beeldrechten voor betrokken makers versterken.

Media
Premium

HBO Max volgend jaar naar Nederland

Streamingdienst HBO Max komt in 2022 naar Nederland. Dat heeft het bedrijf via zijn Twitter account bekend gemaakt.

Entertainment
Premium

Cross Media Café: Toekomstdromen of fata morgana’s?

Er kwamen opvallend veel media-innovaties voorbij, dinsdag op Cross Media Café – 100ste editie: Toekomstdromen in Hilversum. Ook heel veel die nooit echt van de grond zijn gekomen of waarvan het succes slechts van korte duur was: de rode knop voor interactieve televisie, 3D tv, Hyves of het tweede scherm.

Media
Premium

Vijf miljoen Nederlanders kijken YouTube op televisie

Rond de vijf miljoen gebruikers van YouTube in Nederland streamen regelmatig voor kortere of langere duur video’s van de Google-dienst naar hun televisiescherm. YouTube begint, net als bijvoorbeeld Netflix en Videoland, onderdeel te worden van wat ‘televisie kijken’ wordt genoemd.

Online advertising

Wie staat er nu op #1, Facebook?

De grote storing bij Facebook maakt duidelijk dat bedrijven en merken niet gebaat zijn bij een handjevol tech-giganten die vrijwel alle social media apps controleren. 

Social
Premium

Crowdfundmarkt.nl in nieuwe handen

De nieuws- en informatiesite Crowdfundmarkt.nl is overgenomen door uitgever Eurolutions uit Utrecht.

Media

Acht trends in de mediasector om rekening mee te houden

Van de Fabeltjesfuik via storytelling tot de herwaardering van audio. De transformatie van het Nederlandse medialandschap in acht trends en ontwikkelingen. 

Publishing
Premium

Radiomarkt heeft zich weer goeddeels hersteld

De totale netto radioreclamebestedingen in het eerste half jaar van 2021 stijgen met 31 procent tot 88,4 miljoen euro. Daarmee zit radio weer bijna op het niveau van voor de coronacrisis.

Media