Vivendi wil deel van belang in Universal Music verkopen
Mediaconcern Vivendi trekt zich gedeeltelijk terug uit het muziekbedrijf Universal Music. De helft van de aandelen wil Vivendi verkopen voor nieuwe overnames.
Mediaconcern Vivendi trekt zich gedeeltelijk terug uit het muziekbedrijf Universal Music. De helft van de aandelen wil Vivendi verkopen voor nieuwe overnames.
De redactie van Sanoma’s NU.nl is tevreden over het teruggehaalde discussieplatform Nujij honderd dagen geleden. NUjij zorgt voor meer betrokken gebruikers, betere artikelen en een completer beeld, zegt de redactie.
Op dit moment zijn het vooral porno en games die de VR sector spekken. Tenminste dat beweert een appbedrijf dat zelf belangen heeft in deze industrie: SexLikeReal.
De Japanse berichtenapp Line heeft een belang genomen in gamestudio NextFloor en een eigen gamebedrijf Line Games uit de grond gestampt.
De invoering van Google Assistent in Nederland zorgt ervoor dat nieuwsuitgevers anders gaan nadenken over audioformaten. RTL komt met mini-producties. De NOS denkt over het faciliteren van geautomatiseerde thematische berichtgeving.
Muziekdienst Spotify blijft flink groeien. Het tweede kwartaal werd afgesloten met 180 miljoen actieve maandelijkse gebruikers en 83 miljoen betalende gebruikers, een stijging van resp. 30 en 40 procent.
Snapchat gaat nadrukkelijk de strijd aan met Facebook en Google. De ephemeral messaging app heeft de samenwerking met data-analyticsbureau Nielsen geïntensiveerd en biedt hierdoor meer targetingmogelijkheden voor adverteerders, waaronder demografische factoren en offline koopgedrag.
Googles innovatiefonds voor de journalistiek heeft wederom 750.000 euro toegekend aan Nederlandse projecten. Dit keer zijn de ontvangers De Volkskrant, RTL Nieuws en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
Facebook en de Universiteit Leiden werken niet meer samen bij het onderscheppen en corrigeren van nepnieuws. Dat meldt het Leidsch Dagblad. Er lijkt verschil van inzicht te zijn in de aanpak, al willen de partijen daar weinig over kwijt.
Streaming muziekdiensten als Spotify, Deezer, Napster, Apple Music en Google Play Music gedijen goed op de Nederlandse markt. Het percentage Nederlandse gebruikers dat betaalt voor streaming muziekdiensten ligt boven het wereldwijde gemiddelde, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid naar eigen zeggen opnieuw op niveau door kostenbesparingen. De winst voor belastingen (EBIT) daalde afgelopen kwartaal wel licht van 21 naar 20 miljoen euro door de verkoop van vergelijkingssite Kieskeurig.nl.
Jonge gezinnen in Nederland maken wekelijks gebruik van betaalde videodiensten als Netflix en Videoland. Dat is de helft meer dan de rest. Nieuwe SKO-cijfers tonen de populariteit van betaal-tv aan.
Als je naar de websites van B2B-bedrijven kijkt, dan zijn de user experience en het design nog te vaak een ondergeschoven kindje. Deze bedrijven slaan de inspiratiefase in de buyer journey over terwijl zakelijke bezoekers daar wel degelijk gevoelig voor zijn.
Nederlandse podcastmakers krijgen amper donaties. De inkomsten via crowfundingplatform Patreon zijn erg laag, zo blijkt uit een rondgang langs podcasters van blogger Stan Hulsen.
Netflix gaat een samenwerking aan met radiostation Sirius XM voor een eigen digitale zender. Daarop is enkel comedy te horen.