More stories

Geen Rijksbijdrage voor werkgelegenheid Mediapark

De regio Gooi en Vechtstreek krijgt geen 15 miljoen euro om de werkgelegenheid in de mediasector te bevorderen. Dat geld is nodig omdat het aantal banen in Hilversum terugloopt. Er is met name minder werk op en rond het MediaPark in de creatieve industrie.

Media

Netflix derde videodienst na Ziggo en KPN

Netflix is een dominante speler op de markt voor online videodiensten in Nederland. Twaalf procent van alles dat consumenten betalen aan tv- en videodiensten gaat al naar Netflix. Op omzetgebied laat deze aanbieder van video-on-demand (VoD) alleen Ziggo en KPN voor.

Entertainment

NPO topscorer bij niet-live televisie

Zestien van de vijfentwintig online meestbekeken programma’s komen van de NPO. SBS levert er twee, RTL zeven. Jongeren kijken iets meer on demand dan de totale kijkerspopulatie.

Video

Sportstreamer DAZN breidt uit naar Spanje

Het Engelse DAZN heeft de online uitzendrechten gekregen voor MotoGP en de Premier League voor Spanje. Daar lanceert het sportstreamingplatform in de loop van 2019 als onderdeel van zijn internationale uitrol.

Video

VodafoneZiggo naar Europees Gerechtshof voor openstellen kabel

VodafoneZiggo sleept de Europese Commissie voor het Europees Gerechtshof in Luxemburg omdat het bedrijf het principieel oneens is met het besluit om het vaste netwerk open te stellen voor derden.

Legal

De Correspondent wil 2,2 miljoen euro voor Engelse variant

De Nederlandse opiniesite De Correspondent is gestart met een campagne om voor 14 december 2,2 miljoen euro op te halen voor een Engelstalige variant.

Publishing
Premium

TripAdvisor van start als sociaal platform, KLM doet mee

TripAdvisor is vandaag officieel opnieuw gelanceerd als social medium. Reizigers die een trip plannen kunnen dat doen met behulp van de aanbevelingen van vrienden, familie, experts en bedrijven die ze volgen. KLM is een van die bedrijven met een profiel op de vernieuwde site.

Social

FM verliest terrein aan digitale radio in België

FM verliest langzaam terrein aan digitale kanalen in Vlaanderen. Van alle tijd die er door alle Vlamingen samen naar de radio geluisterd wordt, gaat nog maar 76 procent naar de klassieke FM-radio en 21 procent naar diverse digitale kanalen.

Media

Videodienst Hulu overweegt internationale uitbreiding

Videodienst Hulu wordt internationaal uitgerold. Dat vertelde Bob Iger van aandeelhouder Disney vorige week in een toelichting op de kwartaalcijfers. Welke landen hij daarbij op het oog heeft is niet duidelijk.

Media

Online tv verslaat livetv bij kijken favorietes series

Netflix heeft livetelevisie verslagen als het gaat om het kijken van favoriete series. Dat blijkt uit het rapport Conquering Content van Hub Research, dat eens in de vijf jaar een marktverkenning uitgeeft.

Entertainment

Jaunt verkoopt cinematische VR activiteiten

Technologiebedrijf Jaunt wil zijn cinematische VR activiteiten, waaronder een grote studio in Santa Monica, verkopen. Een van de potentiële kopers is volgens Venture Beat Spinview Global.

Media

Ron Smeets weg bij Mobile Cowboys

Ron Smeets, medeoprichter van mobilecowboys.nl, wordt 1 december analist/journalist bij Telecompaper in Houten. Mobile Cowboys blijft bestaan onder de huidige eigenaar Allekabels.

Publishing

Beleggers straffen Activision Blizzard voor tegenvallende vooruitzichten

King, de mobiele divisie van gamingbedrijf Activision Blizzard, heeft 262 miljoen maandelijkse gebruikers. Mede dankzij de nieuwe game Candy Crush Saga Friends, die in 93 landen in de top 10 staat.

Entertainment

KINK al begonnen met ‘uitzenden’

KINK, het alternatieve radiostation dat volgend jaar weer start, is op internet al begonnen met uitzenden. De makers nemen een voorschot op hun radiowerk met achttien afspeellijsten op Spotify.

Media
Premium

Videoland dit jaar met 119 procent gegroeid

Videoland groeit gestaag, zo blijkt uit de cijfers van moeder RTL Group. Het aantal betaalde abonnees van de online videodienst nam dit jaar met 119 procent toe. Ook werd er flink meer gekeken in de eerste negen maanden. RTL schrijf het succes toe aan lokale producties. Het aandeel van Videoland aan de omzet van RTL Nederland is overigens niet bekend.

Media