More stories

Kijkcijferexpert René van Dammen overleden

Kijkcijferexpert René van Dammen is gisteravond onverwacht op 63-jarige leeftijd overleden. Hij analyseerde decennialang de kijkcijfers voor de publieke omroep, tv-makers en programmaredacties.

Media

The Media Exchange en OMS beëindigen samenwerking

OMS, de grootste salesorganisatie voor radio in Nederland, stopt de samenwerking met The Media Exchange. Hoewel de krachtenbundeling heeft geleid tot een ‘substantiële groei van de online radiomarkt’, wordt deze toch niet voortgezet.

Media

Aantal huishoudens met smart tv stijgt, maar groei neemt af

De stijging van het aantal huishoudens dat beschikt over een met internet verbonden televisie stijgt nog steeds, maar de groei is wel aan het afvlakken. Dat blijkt uit het rapport Video behaviour of Dutch consumers van Telecompaper.

Entertainment

Multimediapionier Thijs Chanowski overleden

Multimediapionier Thijs Chanowski blijkt 7 maart te zijn overleden. Hoewel hij vooral bekend werd als de producent van de Fabeltjeskrant, werkte hij vanaf 1972 als adviseur bij Philips aan de ontwikkeling van ’s werelds eerste interactieve laserdisk.

Media

Column: televisiesector bevindt zich in neerwaartse spiraal

Het gaat helemaal mis met de televisiesector in Nederland en dat hebben ze grotendeels aan zichzelf te danken. Waar de krant een jaar of tien geleden aan een gestage oplagedaling begon, bevindt nu deze industrie zich in een duikvlucht die zijn weerga niet kent.

Entertainment

Gamestate opent grootste arcade van de Benelux in Utrecht

Vrijdag 21 april opent de grootste arcade van de Benelux aan de Mariaplaats 13 in Utrecht. De nieuwe en derde vestiging van Gamestate heeft een oppervlakte van ruim 1.000 vierkante meter gevuld met life-size games variërend van airhockeys en racespellen tot simulatoren en 4D-videogames.

Entertainment

8K VR-video zonder headset in SxSW-première

Op het techfestival SxSW dat morgen begint heeft de Japanse publieke omroep NHK de primeur met 8K-video waarin gebruikers een geanimeerde rit door virtual reality maken. Zonder headset op.

Entertainment

VEB naar Ondernemingskamer voor gelijk speelveld bij TMG

De overnamestrijd rond TMG lijkt zich te verplaatsen naar de Ondernemingskamer. Naast John de Mol en de Centrale Ondernemingsraad zal ook beleggersvereniging VEB verzoeken om een onderzoek naar de gang van zaken bij de uitgever van De Telegraaf.

Publishing
Premium

Digital zorgt voor 11 procent omzet RTL Group

De digitale omzet bij RTL Group groeide in 2016 met 32 procent tot 670 miljoen euro. Digital is goed voor 11 procent van de concernomzet. Dat moet rond 2020 op 15 procent liggen. Digital en Duitsland leiden in 2017 de groei.

Online advertising

Algemeen-directeur Bert Habets verlaat RTL voor Luxemburg

Algemeen-directeur Bert Habets vertrekt later dit jaar naar RTL Group in Luxemburg, zo bevestigt hij aan Adformatie. Habets krijgt samen met Guillaume de Posch de rol van bestuursvoorzitter.

Media

Kleine winst voor TMG in woelige tijden

Ondanks dalende opbrengsten realiseerde TMG in 2016 toch nog een kleine winst. De nettowinst van bedroeg 1,6 miljoen tegenover een verlies van 23,6 miljoen in 2015, zo laat TMG weten in een voorlopig verslag.

Publishing

Talpa en Centrale Ondernemingsraad (COR) TMG naar de rechter

Talpa verzoekt de Ondernemingskamer om een onderzoek te gelasten en bij uitgever TMG een onafhankelijke commissaris te benoemen. ‘In weerwil van uitdrukkelijk en publiekelijk gedane toezeggingen heeft de Raad van Commisarissen het vereiste gelijke speelveld voor Talpa illusoir gemaakt’, zo laat aandeelhouder John de Mol dinsdagavond laat weten.

Publishing

NRC stapt uit Blendle na introductie premium abonnement

NRC stapt vanaf 1 april uit bladenkiosk Blendle. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch vreest naar eigen zeggen oprecht dat Blendle ‘op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek’.

Publishing

Beleggers verbaasd over stammenstrijd TMG

Beleggersvereniging VEB vindt dat uitgever TMG heel wat heeft uit te leggen aan beleggers nu de Raad van Commissarissen niet met Talpa in gesprek wil. Het mediabedrijf van John de Mol biedt sinds zondag 6,50 euro per aandeel TMG. Een fors hoger bedrag dan de 6 euro die Mediahuis/VPE nu biedt.

Publishing

John de Mol koopt weer aandelen TMG

John de Mol geeft niet op. Zojuist meldt Talpa dat het maandag opnieuw 874.692 certificaten van aandelen in Telegraaf Media Groep heeft gekocht tegen gemiddeld 6,4 euro per aandeel.

Publishing