More stories

Digitale transitie FD Mediagroep verloopt naar wens

Het aantal bezoekers online op FD.nl is in 2015 ruim verdubbeld. Dat schrijft Job van Wagensveld, commercieel directeur bij FD Mediagroep, op Nederlandsmedianieuws.

Publishing

TMG: digitalisering duidelijk zichtbaar in jaarcijfers

Flinke kostenbesparingen bij uitgeverij TMG compenseren grotendeels de afname van inkomsten uit print en radio. De digitale consumentenomzet, waaronder online abonnementeninkomsten, steeg met 18,5 procent dankzij een toename van het aantal digitale en zogenoemde combi-abonnees.

Publishing

Ook Six Flags gaat virtueel

Amusementspark Six Flags gaat ritten aanbieden met Samsung Gear VR brillen. Daartoe heeft het een contract met Samsung getekend.

Entertainment

Barnes & Noble stapt uit Britse e-bookmarkt

Barnes & Noble stopt in Engeland met de verkoop van digitale boeken onder de noemer Nook. De webshop en de app stoppen per 15 maart.

Publishing

Consument benieuwd naar virtual reality in films en games

Over virtual reality (VR) gaan al jaren verwachtingsvolle geluiden op. Toch lijkt het concept zich vooralsnog slechts in de early stages te bevinden. Wel raken consumenten steeds geïnteresseerder. Vooral voor de toepassing in films (39 procent) en games (38 procent).

Entertainment

Ziggo: ‘YouTube is jaloers op ons’

Na de overname door Liberty Global fuseerde Ziggo afgelopen voorjaar met UPC tot één Nederlandse kabelaar. Met één logistieke organisatie. Een monsterklus. Volgende project: de concurrentiestrijd aangaan met behulp van exclusieve (sport)content, aldus digital director Maarten Stramrood.

Entertainment

Trinity Mirror lanceert gewoon papieren krant

Terwijl The Independent eind deze maand stopt met de papieren editie, lanceerde de Britse uitgever Trinity Mirror afgelopen week een nieuwe nationale krant op papier. De eerste in dertig jaar: New Day.

Publishing

Games: over walvissen en dolfijnen (infographic)

Mobiele games zijn tegenwoordig allemaal gratis, maar dat wil niet zeggen dat de spelers geen geld uitgeven. Menige game kent in-app aankopen, en alleen al de Top 10 spelers zijn verantwoordelijk voor 70 procent van de omzet van een game. In de volksmond worden deze spelers ‘walvissen’ genoemd. De laag eronder staat bekend als dolfijnen of peuters. Een infographic over de ‘top personas’ van gratis mobiele games.

Entertainment

Krantenkiosk Myjour stopt

Online krantenkiosk Myjour, een concurrent van Blendle, trekt de stekker uit zijn dienst. ‘Als echte pioniers liepen we helaas tegen een aantal barrières aan die ons uiteindelijk de das om hebben gedaan,’ schrijven de initiatiefnemers.

Media

Hoofdredacteur Nieuwe Revu naar VICE Media

VICE Media Nederland heeft voormalig adjunct-hoofdredacteur van Nieuwe Revu Casper Sikkema aangetrokken als nieuwe hoofdredacteur. Sikkema volgt Wiegertje Postma op, die een nieuwe rol krijgt als Managing Editor Europa.

Publishing

Eerste VR-bioscoop in Amsterdam geopend

Amsterdam heeft vanaf vandaag zijn eerste vaste VR-bioscoop. Bezoekers in speciale draaistoelen krijgen een gevarieerd filmaanbod voorgeschoteld.

Entertainment

Frank Gibeau (Electronic Arts) nieuwe CEO Zynga

Frank Gibeau van Electronic Arts wordt de nieuwe CEO van gamebedrijf Zynga. Oprichter en interim CEO Mark Pincus stapt op nadat hij er niet in slaagde om de financiële positie van het bedrijf te verbeteren. Wall Street reageerde positief, de koers steeg 8 procent.

Entertainment

LINGO gaat verder als app

LINGO keert toch weer terug, maar als app. Producent IDTV en het Utrechtse gamebedrijf Pauzeplay hebben in de app alle kernelementen van het televisiespel samengebracht.

Entertainment

Mandy van der Wal (Talpa) leidt OTT activiteiten TMG

Mandy van der Wal gaat de zogenoemde Over The Top kanalen van de Telegraaf Media Groep (TMG) vormgeven.

Publishing

Utomik start ‘Netflix voor games’

Utomik heeft zijn streamingdienst voor games gelanceerd. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf vraagt voorlopig 6 euro per maand voor het spelen van 145 games.

Entertainment