More stories

RTL breidt uit in Hilversum

RTL breidt fors uit op het Media Park in Hilversum. Dat meldt Broadcast Magazine. Het bedrijf huurt ruim tweeduizend meter extra om met name online diensten als Videoland en RTL XL in onder te brengen.

Media

Facebook verslaat YouTube nog niet met video

Facebook wordt een steeds belangrijker platform voor (virale) video, maar weet YouTube nog niet in te halen. Dat blijkt onder meer uit metingen van Unruly Media.

Creative

Bose wil eigen muziekdienst opzetten

Luidsprekerfabrikant Bose wil een eigen muziekdienst beginnen. Dat blijkt uit personeelsadvertenties. Het bedrijf wil naar eigen zeggen zeer binnenkort een ‘volgende generatie muziekplatform’ introduceren.

Entertainment

Siteverkeer naar Spaanse kranten daalt scherp na nieuwe auteurswet

Siteverkeer naar sites van Spaanse kranten is dramatisch gedaald nadat de Spaanse regering een wet heeft aangenomen die Google verplicht om te betalen voor nieuwssamenvattingen. Die artikelen worden niet meer geïndexeerd voor Google News.

Media

Geenstijl en Speurders mogelijk weg bij Telegraaf

Uitgeverij De Telegraaf gaat zich komende jaren focussen op de hoofdmerken. Dat zijn de kranten- en bladentitels en de radiozenders. Voor de niet-hoofdmerken worden afzonderlijke scenario’s ontwikkeld, waarbij verkoop niet wordt uitgesloten. Aangekochte online titels leveren amper een winstbijdrage.

Media

Nieuws vaker gevolgd via sociale media

Het social media gebruik van consumenten is sinds 2012 gestagneerd, maar nieuws wordt actiever gevolgd op sociale media Dat blijkt uit #SMING14, het onderzoek naar de impact van Social Media dat in opdracht van ING voor de derde jaar werd uitgevoerd.

Media

Websites NPO voldoen aan de regels, dwangsom moet toch betaald

De websites waarvoor de Stichting Nederlandse Publieke Omroep (NPO) direct verantwoordelijk is, voldoen aan de regels voor het plaatsen van cookies. Dat stelt toezichthouder ACM vast.

Analytics

De liefdesbaby van Media en Data: engel of bengel?

Big Data heeft ervoor gezorgd dat personalisatiemogelijkheden in de marketing exponentieel zijn toegenomen. Maar de lijn tussen personalisatie en inbreuk op privacy is dun. Hoe staan we ervoor en welke stappen (moeten) worden gemaakt door het mediabureau van de toekomst?

Analytics

Bart Brouwers (Dichtbij) weg bij TMG

Bart Brouwers, initiatiefnemer van het hyperlokale platform Dichtbij.nl, stapt op bij Telegraaf Mediagroep (TMG). Dat heeft hij via Facebook bekendgemaakt.

Media

Hearst neemt belang in YouTube-kanaal AwesomenessTV

Uitgever Hearst neemt een belang van 25 procent in AwesomenessTV, een kanaal dat zich jonge vrouwen richt en inmiddels ook verscheidene spin-off labels heeft met merchandise en muziek.

Media

Nieuw groeigeld voor VR-apparaat Omni

De Amerikaanse start-up Virtuix van de Gentse ondernemer Jan Goetgeluk heeft nog eens 2,7 miljoen dollar opgehaald voor de ontwikkeling een VR-apparaat voor gamingdoeleinden genaamd Omni. Goetgeluk heeft het bedrijf in 2013 opgericht.

Entertainment

Blendle opent tijdelijke kiosk in Hoog Catharijne

Krantenkiosk Blendle opent zaterdag een tijdelijke winkel in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne, tegenover de Invito, vlakbij de Wolff-bioscopen. Daar kun je voor 20 eurocent een artikel uit een papieren krant scheuren of een hele krant kopen.

Media

Google stopt met nieuwszoekmachine in Spanje

Google gaat nog deze maand stoppen met zijn nieuwszoekmachine in Spanje in verband met nieuwe regelgeving. Die regelgeving bepaalt dat uitgevers en nieuwsdiensten geld kunnen vragen voor diensten als Google News.

Legal

Wegener meer digitaal; 400 mensen weg

De Persgroep wil meer geld uittrekken voor de kranten van Wegener. Ook in digitaal wordt fors geïnvesteerd. Dat meldt Villa Media nadat de nieuwe eigenaar vanochtend het personeel heeft ingelicht over banenverlies.

Media

Telekids digitaal over de 100 miljoen views

Dat kinderen helemaal geen lineaire televisie nodig hebben, of zelfs kennen, laten nieuwe kijkcijfers van RTL Telekids zien. Het aantal views groeide afgelopen jaar bijna tot over de honderd miljoen.

Media