More stories

De best verdienende YouTube kanalen: Disney-poppetjes en kinderrijmpjes

De best verdienende kanalen op YouTube vallen niet per definitie in de categorie entertainment. Dat blijkt uit aan analyse van OpenSlate. Op nummer 1 staat Disney Collector, een kanaal over Disney merchandise. Goed voor 379 miljoen impressies per maand en een geschatte omzet van 4,8 miljoen dollar per jaar.

Entertainment

Muziekdownloads sterk gedaald

Het aantal legale muziekdownloads is het afgelopen jaar in de Verenigde Staten sterk gedaald. Dat komt niet verrassend hoofdzakelijk door streaming, via bijvoorbeeld Spotify en YouTube.

Entertainment

Uitstel van betaling voor bedrijf achter cloudrecorder Bhaalu

Right Brain Interface, het Belgische bedrijf achter de verboden cloudrecorder Bhaalu, krijgt uitstel van betaling van de Rechtbank van Koophandel. De onderneming krijgt een half jaar de tijd om een reorganisatieplan op te stellen.

Entertainment

Chinese internetreuzen gaan eigen content maken

De belangrijkste Chinese internetbedrijven Baidu, Alibaba en Tencent – beter bekend als BAT – gaan in navolging van onder meer Amazon en Netflix eigen content produceren voor consumptie op tablets en smartphones. Dat meldt The Hollywood Reporter.

Entertainment

Ziggo en UPC maken begin met integratie

Ziggo en UPC gaan maandag in Gorredijk beginnen met het samenvoegen van hun tv-pakketten. In de loop van 2015 krijgen alle abonnees hetzelfde aanbod.

Media

Het Jaar van de Media

Fusies, consolidaties, stijgende en dalende oplages, het was een uitgesproken rommeljaar voor de media, waarin vooral regionale uitgevers weer veel kreunden, en zochten naar nieuwe bedrijfsmodellen. Met als toverwoord native advertising.

Entertainment

Nu.nl verzorgt jaaroverzicht SBS

De samenwerking tussen SBS en Sanoma lijkt nu wat meer concreet te worden. SBS6 zendt in samenwerking met NU.nl op oudjaarsavond Het Jaaroverzicht van NU.nl uit.

Media

Videoland wordt uithangbord voor RTL-televisie

RTL Nederland gaat komend jaar meer investeren in eigen tv-series en films. Vaker zullen die eerst in première gaan bij internetdochter Videoland. Later komen ze pas op televisie.

Media

VOD-dienst WappZapp stopt in januari

VOD startup WappZapp houdt op te bestaan. De betaalde dienst die afgelopen zomer werd gestart heeft te weinig abonnees opgeleverd. Dat waren er enkele duizenden.

Entertainment

AKO staakt tijdschriftenapp MagWorld

De online digitale tijdschriftenkiosk AKO MagWorld stopt ermee. De boekenwinkel AKO trekt 30 december de stekker uit de app.

Media

Meer uitgevers sluiten commentaren

Vier grote digitale uitgeverijen hebben de reactiepanelen op hun sites gesloten. Discussies verplaatsen zich steeds meer naar Twitter en Facebook.

Media

Telegraaf start digitale avondeditie

De Telegraaf introduceert een avondeditie voor digitale abonnees. Vanaf vanavond is de editie iedere werkdag vanaf negen uur in de avond beschikbaar op internet en in de Telegraaf-app voor de iPad.

Media

Telegraaf publiceert nu ook via Instagram

De Telegraaf heeft Instagram ontdekt. De mooiste nieuwsfoto’s, het nieuws van de dag op video en een kijkje achter de schermen van De Telegraaf zijn nu ook te vinden op Instagram.

Media

Leids krantenarchief moet deels op slot

De gemeente Leiden moet een deel van het online archief van ruim 750.000 (regionale) krantenpagina’s op zwart zetten. Dat heeft rechtbank in Den Haag bepaald in een procedure die Stichting Lira en Pictoright tegen het archief van Erfgoed Leiden (voorheen Regionaal Archief Leiden) hadden aangespannen.

Media

Thuiswinkel.org, Kijkwijzer en PEGI slaan handen ineen

Thuiswinkel.org en het NICAM (de organisatie achter Kijkwijzer en PEGI) gaan online consumenten nog beter informeren over de inhoud van films en games. Het NICAM gaat de bij Thuiswinkel.org aangesloten webwinkels alle noodzakelijke informatie rond de classificatie van films en games tonen.

Entertainment