‘Native advertising converteert beter’
Native advertising converteert veel beter dan conventionele display advertenties. Die conclusie trekt Yahoo, dat via zijn Gemini platform sterk inzet op native advertising.
Native advertising converteert veel beter dan conventionele display advertenties. Die conclusie trekt Yahoo, dat via zijn Gemini platform sterk inzet op native advertising.
De Engelse toezichthouder op de reclamemarkt, de ASA, wil duidelijkere regels voor adverteerders en vloggers. De grens tussen betaalde en niet-betaalde videoblogs dreigt steeds onduidelijker te worden.
PowerLinks, het geautomatiseerde native advertising-platform, breidt uit met in-app-inkoopmogelijkheden voor DSP- en Exchange-platformen. Dit na de ratificatie van de nieuwe IAB OpenRTB 2.3-normen voor aanpasbare native advertenties.
Instagram heeft deze week voor het eerst sinds 2013 belangrijke stappen gezet in zijn advertentiestrategie met de introductie van zogenoemde slideshow advertenties. Adverteerders kunnen in een carrousel foto’s plaatsen waar gebruikers doorheen kunnen bladeren. Elke foto bevat een koppeling naar de website van de adverteerder.
Strikt genomen doet Netflix niet aan reclame, maar er blijken uitzonderingen mogelijk. Samsung en Ab Inbev wisten product placements-deals te sluiten met House of Cards.
Geen plaatjes met reclame, maar gesponsorde verhalen. Dat is wat Semilo’s nieuwe nVision-systeem doet in een omgeving van geautomatiseerde reclame-inkoop.
Vodafone houdt een reclameactie om zichzelf duidelijker als tv-aanbieder op de kaart te zetten. Daartoe koopt het stevig posities op de commerciële plekken in de digitale tv-gids van Veronica. De native reclame-posities staan ook open voor andere partijen.
Billboard en The Hollywood Reporter zijn de volgende publicaties die native advertising omarmen. Ze hebben daarvoor een gezamenlijke divisie Adapt Studios in het leven geroepen.
The Telegraph, de zesde krant van Groot Brittannië, heeft een aparte divisie Spark opgericht voor metingen aan native advertising, oftewel content die moeilijk is te onderscheiden van redactionele bijdragen.
Hoewel nog altijd controversieel, blijft native advertising fors groeien. Tweederde van marketeers ondervraagd door de Amerikaanse Association of National Advertisers geeft aan dat zij budget vrijmaken voor native advertising. Bureau Statista verwacht dat de uitgaven dit jaar de grens van 4,3 miljard dollar passeren en in 2018 uitkomen op 8,8 miljard. Alle cijfers op een rij.
De Britse tak van het Internet Advertising Bureau (IAB) heeft zijn eerste richtlijnen gepubliceerd voor het gebruik van native advertising en de boodschap is duidelijk: het onderscheid tussen redactioneel en advertenties moet altijd duidelijk zijn.
Microsoft gaat native ads testen op MSN.com later dit jaar. Die advertenties komen via Bing Ads ook terecht op het Yahoo Bing Network.
Native advertising heeft bijgedragen aan de digitale omzet van The New York Times, samen met online video. Die steeg 19,3 procent naar 63,2 miljoen dollar. Maar native kon de totale omzet niet beïnvloeden.
Zeker twee derde van de grote Amerikaanse adverteerders is van plan om geld uit te geven aan native advertising. Dat blijkt uit onderzoek van de Association of National Advertisers. Het rapport spreekt van een ‘substantiële verandering’.
Native advertising is het afgelopen jaar enorm gegroeid, maar het wordt nog steeds gezien als een speciale manier van adverteren, niet als een vanzelfsprekende optie, terwijl dat wel zou moeten, vindt Eric Berry bij MediaPost.