Samenwerking Adfactor en Semilo voor mobiel bereik
Adfactor en Semilo-onderdeel Mobvious sluit een samenwerking om het bereik van mobiele reclamecampagne te vergroten.
Adfactor en Semilo-onderdeel Mobvious sluit een samenwerking om het bereik van mobiele reclamecampagne te vergroten.
Display advertenties werken niet meer. Aansprekende verhalen wel. De klikratio van display ads raakt de 1 procent niet eens meer. Hoe zorg je ervoor dat je als merk niet met verschillende verhalen naar buiten komt als er meerdere afdelingen zijn die met native advertising werken? Hoe zorg je er voor dat de content ook echt relevant is?
Uitgevers kunnen behalve displayreclame nu ook native advertising geautomatiseerd gaan verkopen op hun sites. Improve Digital breidt zijn dienstenpakket hiermee uit. Het bedrijf gaat zich ook meer richten op directe digitale verkoop.
Een nieuwe plug-in van Google-ontwikkelaar Ian Webster voor Chrome en Firefox gaat waarschuwen voor betaalde content, dus native advertising. Bij een gesponsord artikel verschijnt er een rode balk bovenaan de pagina.
Begin 2014 begon Guardian Labs met het aanbieden van gesponsorde content, net als BuzzFeed en The Telegraph die al langer experimenteren met het op maat creëren van content voor merken. De krant heeft zich ten doel gesteld uit te stijgen boven de discussie over native advertising. En wel door transparante en goede sponsored content te ontwikkelen en die ook nog eens zo meetbaar mogelijk te maken voor adverteerders.
Gamemaker Rovio, bekend van Angry Birds, wil inkomsten genereren uit native advertising met de nieuwe game-app Juice Cube. Daarmee moeten vooral vrouwen worden bereikt.
Philips start een grootschalige native advertising-campagne op de website van de Britse krant The Telegraph. Niet minder dan honderd verhalen worden gepubliceerd onder de noemer ‘100 Days of Life Changing Innovations’. Philips wil zo zijn imago als innovatief bedrijf versterken.
Advertentieplatform Taboola neemt supply-side platform (SSP) Perfect Market om geprogrammeerde native advertenties aan te kunnen bieden. Gezamenlijk wordt een nieuwe dienst Taboola-X opgetuigd.
Marketeers, uitgevers, content marketing bureaus en regelgevers zoeken nog steeds naar een manier om de belangen van adverteerders en consumenten in evenwicht te krijgen als het gaat om native advertenties. In navolging van toezichthouder FTC, die zich gaat verdiepen in native advertising, springt ook het Interactive Advertising Bureau (IAB) in de bres voor regulering.
Alsof dagbladen en tijdschriften uitgevers al niet genoeg uitdagingen hebben, neemt het aantal concurrenten bijna dagelijks toe. Daarbij gaat het niet alleen om nieuwsverzamelaars als The Huffington Post. Ook de adverteerder ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot uitgever. Zo lanceerde de New York Public Library onlangs een iPad app met een magazine-achtige uitstraling.
Taxidienst Uber gaat morgen behalve personen ook ijsjes bezorgen. “Omdat het tropisch weer wordt”, zegt bedrijfsleider Niek van Leeuwen.
Mediabureau Mindshare, onderdeel van WPPs GroupM, gokt op de markt voor wearables. Het heeft een nieuwe divisie Life+ in het leven geroepen voor advertentieproducten op slimme horloges, fitness trackers en Google Glass.
Native advertising is niet nieuw. Het bestaat al sinds mensenheugenis. Zo is de Sixtijnse Kapel het mooiste voorbeeld van sponsored content ooit gemaakt, vindt Philip Trippenbach van Edelman Digital in Londen. De plafonds werden geschilderd in de zestiende eeuw, in opdracht van Paus Julius II, ook wel de ‘Fearsome Pope’ genoemd, om zijn macht en invloed uit te dragen.
Marketeers geloven in de potentie van native advertising, maar passen het nu nog mondjesmaat toe door gebrek aan kwaliteit, meetmogelijkheden en geprogrammeerde inkoop. Dat blijkt uit onderzoek van DMR en TripleLift onder honderd digitale bureaus als Starcom MediaVest, MEC, Carat, Mediacom en Mindshare.
Het lijken twee tegengestelde werelden: die van geprogrammeerde inkoop van advertenties en native advertising. Die laatste categorie moet immers zoveel mogelijk aansluiten op de vormgeving van de website.