More stories

Sanoma/SBS tekent GroupM als datapartner

Sanoma/SBS en de bureaus van GroupM gaan samenwerken op het gebied van surfgegevens. De uitgever deelt data en doet dat los van media-inkoop.

Programmatic

Secret Escapes opent kantoor in Amsterdam

De besloten shoppingclub voor hotelboekingen Secret Escapes heeft een kantoor in Amsterdam geopend. Eind volgend jaar wil het in de Benelux verdrievoudigen qua aantal geregistreerde leden.

Online advertising

Bereik online radio in Nederland: 49 procent

Het bereik van online radio is vorig jaar met tien procent gestegen tot 49 procent, blijkt uit bereiksonderzoek van MeMo2. De gemiddelde luisterduur per dag is 2:31 uur.

Online advertising

Mannenmedia breidt autokanaal uit

Mannenmedia versterkt zijn autokanaal met vier nieuwe titels: Autovisie.nl, Speurders.nl, AutoVandaag.nl en LeaseAutoVandaag.nl. Daarmee bereikt met 5,5 miljoen autogebruikers, autokopers en autoliefhebbers.

Online advertising

Budgetten mobiele reclame domineren vanaf 2017

Vanaf 2017 gaat er meer reclamebudget op aan mobiele reclame dan commerciële uitingen op desktopinternet. Mobiel groeit nog sneller dan de media-analytici van ZenithOptimedia eerder berekenden. In dat jaar is internet ook groter dan televisie wat mediabestedingen betreft.

Toppers van Rubicon Project naar Adform

Jay Stevens en Oliver Whitten verlaten hun Europese topposities bij Rubicon Project en verruilen die voor C-level posities bij concurrent Adform.

Online advertising

Adverteerdersbond BVA gelaten over hoge marges programmatic

“Marges op RTB en programmatic van tussen 30 en 90 procent klinken ons niet vreemd in de oren”, reageert de Bond van Adverteerders een week na het verschijnen op een explosief Amerikaans rapport over intransparantie bij media-inkoop.

Online advertising

The Economist: 50 procent lagere acquisitiekosten door contextuele advertising

Chief Data Officer Stephane Pere bij The Economist legt het belang van data uit voor een krant: “Ons business model bestaat uit het promoten van abonnementen en het aanbieden van marketingoplossingen voor adverteerders. Data staat daarin centraal.”

Online advertising

‘Zenders houden programmatic-tv tegen’

Zenders houden de opkomst van programmatic buying bij televisie in Nederland tegen, deels omdat zij het datastuk niet op orde hebben. Dat stelt commercieel directeur Jacqueline Smit van TMG.

Programmatic

De zin en onzin van het Facebook Audience Network

Tijdens het Congres Facebook Marketing woonden we een sessie bij van Jon Loomer, een van de voornaamste bloggers omtrent Facebook Advertising. Hier sprak hij onder andere over het Audience Network (ook wel doelgroepen netwerk genoemd) van Facebook, dat sterk in ontwikkeling is.

Facebook

‘Social content inzetten is prima meetbaar’

“Content is het buzzword van de afgelopen twee jaar, maar merken hebben er nog veel moeite mee”, stelt Marcel van der Heijden, mede-oprichter en strategy director van a friend of mine. “Content is heel breed: hoe zorg je nou dat je een goed stramien hebt? Dat je een kwalitatieve invulling daaraan geeft?”

Contentmarketing

Amerikaanse adverteerdersbond verdedigt omstreden rapport

Het omstreden onderzoeksrapport van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA), waarin bewijs wordt geleverd voor een fundamenteel verstoorde relatie tussen bureaus en adverteerders, is in de VS flink gekraakt.

Online advertising

‘Iedereen is de fraude met media-inkoop beu’

Het wordt tijd dat uitgevers en mediabureaus transparanter en eerlijker gaan werken. Anders dwingt de markt hen wel, wat onherroepelijk leidt tot een grote herprijzing van alles. Zelfs merkadverteren in zijn huidige vorm verdwijnt, stelt CEO Gabe Leydon van spellenbedrijf Machine Zone.

Online advertising

Tradedoubler investeert in videobedrijf

Performancemarketingbureau Tradedoubler heeft een minderheidsbelang verworven in een videospecialist, DynAdmic uit Frankrijk.

Online advertising

‘Reclamemarkt intens verziekt, mede door programmatic’

De relatie tussen mediabureau en adverteerder is kapot vanwege een verziekt functioneren van de media-inkoopmarkt. Die is niet transparant en werkt misleidende praktijken in de hand. RTB en programmatic buying zijn welkome vehikels in dit proces.

Programmatic