More stories

Adtechbedrijf Proxistore dient nieuwe klachten in tegen Google

Het Belgische adtechbedrijf Proxistore heeft een reeks nieuwe klachten ingediend tegen de Amerikaanse zoekgigant. De start-up stapt daarnaast ook naar de Europese Commissie, meldt Datanews.

Online advertising

Google tegen nieuwsuitgevers: We hebben je niet nodig

Voor Google zelf maakt het niets uit of ze nieuwsverhalen opnieuw in de zoekindex. Het weglaten van Europees nieuws in de zoekresultaten heeft nul komma nul effect op de advertentie-inkomsten.

Media
Premium

‘Zeven op de tien Nederlanders slaan advertenties in Google over’

Adverteren in de Google-zoekresultaten heeft maar op een beperkte doelgroep effect. Zeven op de tien Nederlanders zegt deze advertenties namelijk bewust over te slaan en dus alleen op organische resultaten te klikken. Wel is het voor bedrijven nog altijd van groot belang om bij de eerste tien zoekresultaten te staan. Een derde van de Nederlanders klikt namelijk vrijwel altijd op het eerste zoekresultaat. Een vergelijkbare groep komt zelfs nooit op de tweede pagina van Google, zo blijkt uit onderzoek van digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit.

Online advertising
Premium

Groot advertentiefraudenetwerk ontdekt in Google Play Store

Cybercriminelen hebben via de Google Play Store honderden apps verspreid die besmet zijn met de Vapor-malware. Hiermee konden ze een grootschalige advertentiefraude-campagne uitvoeren, die dagelijks leidde tot ongeveer 200 miljoen frauduleuze advertentiebiedingen.

Online advertising

GLS Netherlands introduceert Spotlight voor advertenties binnen Track & Trace

Pakketdienst GLS Netherlands introduceert Spotlight, een nieuw advertentieplatform waarmee bedrijven op de drukbezochte Track & Trace-pagina kunnen adverteren. Het door GLS ontwikkelde Spotlight biedt adverteerders de mogelijkheid om dagelijks tienduizenden unieke gebruikers te bereiken, en bovendien gericht specifieke doelgroepen aan te spreken.

Online advertising

Google moet 76 miljoen euro betalen aan Belgische start-up Proxistore

Een Belgische rechtbank heeft Google veroordeeld tot het betalen van een dwangsom van 76 miljoen euro aan het Waalse bedrijf Proxistore. Google zou advertentiecampagnes van het bedrijf op basis van geolocatie hebben geblokkeerd.

Legal
Premium

Tot 41% weigert cookies en tracking; ‘duurste klanten’

Vier op de tien Nederlandse online consumenten weigert cookies en tracking als dat kan. Bij ‘lastige cookiewalls’, die een nee willen voorkomen, doet 27% echt zijn best adverteerders buiten te houden.

Online advertising

Vanaf deze week ook advertenties in de trein

Vanaf maandag 17 maart toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Het is al langer mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkste en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie.

Online advertising
Premium

Unilevers reclamebudgetten: van 30 naar 50% social first

De nieuwe CEO van Unilever, Fernando Fernandez, trekt alle registers open met social advertising, werken met influencers en AI-contentcreatie. In de komende jaren zal de helft van alle budgetten naar deze nieuwe dragers gaan.

Social
Premium

‘Reclame-omzet op TikTok over 30 miljard in 2025’

Een gemiddelde gebruiker besteedt maandelijks 35 uur op TikTok, aldus nieuw onderzoek. Adverteerders volgen braaf met hun portemonnee en besteden dit jaar 32 miljard op het platform.

Online advertising

Infographic: adverteren op TikTok

Diverse rapporten suggereren dat ongeveer 60 procent van de tieners TikTok regelmatig gebruikt, vaker dan andere elke andere app. En ze besteden ook meer tijd aan het gebruik van van TikTok dan enig ander platform, zelfs YouTube. Het ‘alleswetende algoritme’ houdt gebruikers vast aan de app. Kortom, marketing via TikTok wordt steeds belangrijker. In bijgaande infographic alles over adverteren op TikTok.

Online advertising

Alle RTL-videokanalen in één selfservice inkooploket

Media-exploitant RTL AdAlliance maakt contentbundels waar adverteerders internationaal reclameruimte omheen kunnen inkopen. Hert nieuwe AdManager maakt dat tot een zelfbedieningsloketje.

Marketing

Stichting Reclame Code start campagne tegen misleidende reclame online

De Stichting Reclame Code (SRC), bekend van de Reclame Code Commissie (RCC), start een nieuwe campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Het symbool van deze campagne is de kogelvis, bekend om zijn vermogen zichzelf op te blazen bij gevaar.

Online advertising

ShowHeroes brengt AI-audio naar videocommercials

Adverteerders die ShowHeroes gebruiken voor online videocommercials kunnen de audio van hun berichten simpel gaan aanpassen met een nieuwe AI-tool.

Online advertising
Premium

Eyk Data legt fundament voor internationale expansie

Het Rotterdamse analyticsplatform voor e-commerce Eyk Data sluit een technische samenwerking met Stape, een van ’s werelds grootste aanbieders van serverside trackinghosting. De move past in Eyks ambitie om wereldwijd te concurreren met grote Amerikaanse spelers en e-commercebedrijven volledige controle te geven over hun marketingdata.

E-commerce