More stories

Google stopt ontwikkeling 3rd party-tracking in Chrome

Na zes jaar duwen en trekken om een reclame- en trackingsysteem in Chrome krijgen, gooit Google de handdoek in de ring. Het stopt met de meeste tools in de Privacy Sandbox, de basis voor cookieloze reclames in de browser.

Tech

Het veranderende advertisinglandschap: 5 tips voor marketeers om grip te houden

AI staat overal op de agenda. ChatGPT is inmiddels bekend, Claude heb je getest en met Gemini experimenteer je af en toe. Automatisering van standaardprocessen lijkt onvermijdelijk, maar in de praktijk blijft de agenda vol: rapportages die af moeten, budgetten die geoptimaliseerd moeten worden, klantafspraken en campagnes die aandacht vragen. Voor je het weet, is het vrijdagmiddag en vraag je je af waar de week gebleven is. Ondertussen lees je dat andere marketeers hun volledige marketing steeds meer op de automatische piloot laten draaien.

Marketing
Premium

Google laat Search-ads wegklikken

Google voert opnieuw een opvallende wijziging door in de manier waarop advertenties binnen de zoekresultaten worden weergegeven. Het bedrijf wil de gebruikerservaring verbeteren en tegelijk de effectiviteit van advertenties behouden — wat in de praktijk betekent dat reclames nu duidelijker in beeld komen, maar ook na verloop van tijd kunnen worden verborgen.

Online advertising

Nieuw initiatief trekt advertising naar agentic AI-domein

Een groep adtechbedrijven legt de basis voor wat de volgende fase in geautomatiseerde advertenties moet worden. De groep ontwikkelde een protocol dat AI-agents namens adverteerders campagnes laat opzetten en uitvoeren.

Marketing

Nederlands PEXI lanceert adserver voor dynamische creatives

De Nederlandse adserver PEXI maakt zich los van moederbedrijf PINK en positioneert zich als onafhankelijk alternatief voor grote, internationale spelers. Met een volledig self-service platform voor dynamische en richmedia-advertising trekt het bedrijf grote adverteerders aan.

Marketing

Wat betekent de opkomst van AI-shopping assistants voor je marketplace strategie?

Het gedrag van consumenten verandert snel. Een van de laatste ontwikkelingen is dat shoppers steeds vaker gebruikmaken van AI-gedreven shopping assistants. Dit verandert de manier van zoeken, vergelijken en het kopen van producten. Zeker binnen marketplaces zoals Amazon, Zalando en Bol, waar het productaanbod groot is, zal het ervoor zorgen dat consumenten sneller tot een aankoopbeslissing komen. Dit vraagt ook om een aanpassing van de marketplace strategie. In dit artikel lees je hoe je als merk relevant en zichtbaar blijft, terwijl AI bepaalt welke producten aan de consument worden getoond.

Marketing

TikTok toont verfijningen in zijn reclameprogramma

TikTok presenteert op Advertising Week in New York meerdere verfijningen van zijn reclameprogramma voor performance advertising.

Social

STER: ‘Ons online aanbod mooie kans voor merken’

De exploitant van de publieke omroepen STER staat klaar voor een druk 2026 waarin het naast radio en televisie online omschrijft als ‘stiekem best groot’.

Media

Verkiezingen volgende keer toch weer met reclame op Google, Meta?

Politici krabbelen terug over nieuwe Europese reclameregels nu ze door hebben hoe dat hun campagnes beïnvloedt. Voor Nederland is er geen weg meer terug, wat mogelijk inspiratie is voor handhaving van de nieuwe regels.

Marketing

Engelse toezichthouder neemt Google weer in de tang

Google Search is zo groot dat het in Engeland een aparte status en wellicht een aparte behandeling gaat krijgen. Dat zou de tweede keer zijn dat het aan de leiband van de Competition and Markets Authority (CMA) zit.

Venture

Adswag tekent strategische samenwerking met Cäsar

Mediaplanners krijgen vanaf volgende maand toegang tot een breder scala aan digitale kanalen. Adswag, het Nederlandse adtech-bedrijf, maakt zijn audio- en branded content-inventaris beschikbaar via dataplatform Cäsar.

Marketing
Premium

Pinterest introduceert nieuwe advertentietool: Places Search

Pinterest heeft nieuwe advertentiemogelijkheden onthuld, met de Top of Search-advertenties in bèta en andere tools die de visuele ‘koopfunnel’ moeten optimaliseren. 

Online advertising

Albert Heijn eerste met IAB-certificering retailmedia

Albert Heijn is in Europa de eerste retailer wiens digitale medianetwerk, voor adverteerders, voldoet aan de standaarden die vorig jaar voor retailmedia werden ontwikkeld.

Retailmedia

‘Reclamemarkt groeit in 2026 met 8,1 procent’

De mondiale reclamemarkt groeit dit jaar met 7,4 procent tot 1.170 miljard dollar en volgend jaar met nog eens 8,1 procent. Het meeste daarvan gaan linea reacta naar Amerikaanse techreuzen.

Marketing

Nieuwe naam Weborama Nederland: Adways Weborama

Weborama Nederland en Adways bundelen hun krachten en gaan verder onder de naam Adways Weborama. De organisatie richt zich volledig op interactieve video en rich media-advertising.

Online advertising