More stories

Premium

‘Kleinste influencers bieden meeste waar voor geld’

Een analyse van campagneresultaten van vele duizenden internationale influencers laat zien dat adverteerders het meeste waar voor hun geld krijgen bij de allerkleinste creators.

Online advertising

Out of Home-markt in 2024 gegroeid met 8 procent tot ruim € 300 miljoen

Het jaar 2024 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een groei van 8 procent waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dat is ruim 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. De traditionele vormen zagen de omzet met 2 procent toenemen.

In 2023 was het aandeel van digital met 52 procent voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59 procent van de OOH-bestedingen naar digitaal. Daarbinnen is 26 procent gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.

Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH in 2024. De omzet bedroeg net als in 2023 95 miljoen euro. De reden van deze nulgroei is de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In het vierde kwartaal van 2023 waren die zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen. Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 77 miljoen.

Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19 procent.

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. ‘Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden.’

Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen of vlakken. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt naar traditioneel en digital. Binnen traditioneel wordt gekeken naar groter en kleiner dan twee vierkante meter. Bij digitaal gaat het om groter of kleiner dan 86 inch. In totaal gaat het om zo’n 93.000 schermen en vlakken waarvan het merendeel bestaat uit traditionele vlakken kleiner dan twee vierkante meter. Eind 2024 bedroeg het aandeel voor deze vlakken 87 procent. Een jaar geleden was dat 89 procent. Er was een verschuiving te zien van 2 procent richting de kleine digitale vlakken waarmee dat aandeel op 11% kwam. Voor de overige twee categorieën resteert een aandeel van elk 1 procent.

Het aantal vlakken/schermen is in 2024 min of meer gelijk gebleven. De transitie is zichtbaar in de vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17 procent meer schermen zijn geteld.

Online advertising

IPG Mediabrands lanceert de Mediabrands Academy

IPG Mediabrands

Online marketing
Premium

‘Reclame-inkomsten’ Coolblue naar 116 miljoen

De reclame-inkomsten bij Coolblue stegen afgelopen jaar met zes procent naar 115,9 miljoen euro.

Marketing
Premium

Google faciliteert agressievere tracking door adverteerders

Adverteerders mogen wat Google betreft ook buiten het domein van de cookies gebruikers gaan tracken om hun advertentieprestaties te meten. Fingerprinting wordt het nieuwe begluren van de online consument.

Privacy

Apple hervat reclame op X na een pauze van 15 maanden

Apple heeft vanaf vorige week weer advertenties geplaatst op het sociale netwerk X van Elon Musk. Apple had in november 2023 alle advertenties op X stopgezet nadat Musk een antisemitisch bericht had geplaatst.

Online advertising

Waarschuwing voor VriendenLoterij voor ‘ongepaste reclame’

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de VriendenLoterij aangesproken op een ongepaste advertorial in een grote Nederlandse krant. De Vriendenloterij heeft het artikel direct offline laten halen.

Online advertising

Nieuwe reclameformat Amazon: click-outs naar webwinkels

Weer een product erbij waarmee Amazon Google naar de kroon steekt in de VS: een reclameformat waarmee een adverteerder klanten naar zijn webshop lokt, direct vanuit de zoekresultaten op Amazon.

Online advertising

Audioreclame naar 261 miljoen, digitaal naar 18 miljoen

Reclame bij podcasts en streamers waren in 2024 de snelstgroeiende kanalen voor adverteerders in het audiodomein.

Online advertising

Gameplatform Valve legt ontwikkelaars reclamebeperkingen op

Gameplatform Valve heeft ontwikkelaars verboden om gebruikers te verplichten naar reclame te kijken om een spel te kunnen spelen of om een spel verder te spelen.

Online advertising

Nieuwe baas retailmedia Zalando

Op het Berlijnse hoofdkantoor van Zalando is Joanna Rogers het nieuwe hoofd Retailmedia.

Retailmedia

OpenAI en en alle andere techcommercials van Super Bowl 2025

Vorig jaar de topadverteerder, dit jaar niet te zien in de reclameblokken van de Super Bowl 2025: Temu. Wie wel zijn primeur genoot was OpenAI met ChatGPT. Deze en alle andere techcommercials op een rij.

Marketing

Infographic: adverteren rond de Super Bowl

Dit weekend wordt in de VS wederom de Super Bowl gehouden. Bijna 124 miljoen kijkers stemden af op de wedstrijd van vorig jaar en met zoveel kijkers betalen adverteerders al gauw 7 miljoen dollar voor een reclame van 30 seconden. Consumenten geven tijdens het Super Bowl weekend ook meer uit, onder meer aan eten, drinken, kleding en decoraties.

Online advertising

Tikkie krijgt meer reclameopties

Komend voorjaar krijgen adverteerders meer ruimte om hun aanbiedingen te tonen aan gebruikers van Tikkie.

Online advertising

Havas met overnames dieper in e-commerce en retailmedia

Media- en marketingconcern Havas neemt een meerderheidsbelang in het Amerikaanse Channel Bakers, een specialist in e-commerce en retailmedia.

Venture