Na monopoliezaak: afsplitsing reclametak Google dreigt
De federale openbaar aanklager in de VS vraagt de rechter om Google te verplichten zijn grootste ad exchange op te splitsen.
De federale openbaar aanklager in de VS vraagt de rechter om Google te verplichten zijn grootste ad exchange op te splitsen.
Compare Group, het moederbedrijf van Vergelijk.nl, opent productvergelijkers in Denemarken en Noorwegen.
Anthropic liet door reclamebureau Mother uit Londen een internationale reclamecampagne ontwikkelen om zijn AI-chatbot Claude een bekender consumentenmerk te maken.
Talpa Media claimt dat ze Nederlandse grootste zijn voor reclame bij podcasts, als gevolg van een aantal exclusieve samenwerkingen met lokale podcastnetwerken.
Het Ministerie van OCW doet een verkennend onderzoek naar de vraag of STER kan terugkeren als commercieel online exploitant. Dat kan tientallen miljoenen euro’s toevoegen aan de NPO-begroting.
Ook al, of juist doordat, de Amerikaanse techreuzen geen politieke campagnes willen draaien beïnvloeden ze de aankomende verkiezingen.
Adtech-bedrijf PubMatic heeft Google aangeklaagd bij de federale rechtbank van het Eastern District of Virginia, met de beschuldiging dat het technologieconcern een illegaal monopolie heeft in de advertentietechnologiemarkt.
Mediahuis Nederland kiest voor techbedrijf Adhese om politieke advertenties uit te serveren.
DPG Media zal politieke advertenties voortaan op een nog transparantere en gecontroleerde manier distribueren via haar kanalen. Daarmee volgt het mediabedrijf niet alleen de vernieuwde Europese regelgeving, maar bouwt het ook extra controlemechanismen in.
De Europese Commissie legt Google een geldboete op van 2,95 miljard euro om machtmisbruik op de digitale reclamemarkt. “De enige weg vooruit lijkt dat ze bedrijfsonderdelen gaan verkopen.”
VDS Publishers B.V., het mediabedrijf achter onder andere TopGear.nl en JFK.men, heeft een strategisch belang genomen in het Nederlandse adtech-bedrijf Planet Nine Media.
De advertentie-inkomsten van Reddit waren in het afgelopen kwartaal hoger dan ooit. Dat succes wordt heeft alles te maken met groeiende interesse in Reddit als bron van menselijke inzichten in producten — in tegenstelling tot AI-gegenereerde samenvattingen of mogelijk gemanipuleerde reviews op productpagina’s. Mensen vertrouwen steeds vaker op Reddit voor echte ervaringen en meningen. Met dat in gedachten is het de moeite waard om na te denken over hoe je gebruik kunt maken van discussies op Reddit — zowel voor onderzoek als om je doelgroep te bereiken.
Merken blijven hun publiek effectief bereiken via audio. In de eerste zes maanden van 2025 investeerden adverteerders ruim 118 miljoen euro in audioreclame. Dat is vrijwel gelijk aan dezelfde periode van vorig recordjaar en onderstreept de kracht van audio in een uitdagende markt en tijd. De netto omzetcijfers zijn afkomstig uit de nieuwste rapportage van Audify.
Shell Nederland heeft zijn retail media-activiteiten volledig in handen gegeven van RetailMedia.One en kondigt tegelijkertijd een forse uitbreiding aan van het digitale netwerk naar meer dan 1.000 schermen begin 2026.
De reclame-activiteiten van exploitant Azerion stegen in het tweede kwartaal met acht procent naar 113 miljoen euro.