More stories

Na monopoliezaak: afsplitsing reclametak Google dreigt

De federale openbaar aanklager in de VS vraagt de rechter om Google te verplichten zijn grootste ad exchange op te splitsen.

Tech

Vergelijk.nl krijgt twee nieuwe Scandinavische zusjes

Compare Group, het moederbedrijf van Vergelijk.nl, opent productvergelijkers in Denemarken en Noorwegen.

E-commerce

AI-chatbot Claude begint internationale reclamecampagne

Anthropic liet door reclamebureau Mother uit Londen een internationale reclamecampagne ontwikkelen om zijn AI-chatbot Claude een bekender consumentenmerk te maken.

Creative

Talpa Media claimt marktleiderschap podcastreclame

Talpa Media claimt dat ze Nederlandse grootste zijn voor reclame bij podcasts, als gevolg van een aantal exclusieve samenwerkingen met lokale podcastnetwerken.

Online advertising

Ministerie OCW onderzoekt terugkeer STER als commercieel online exploitant

Het Ministerie van OCW doet een verkennend onderzoek naar de vraag of STER kan terugkeren als commercieel online exploitant. Dat kan tientallen miljoenen euro’s toevoegen aan de NPO-begroting.

Online advertising

‘Bigtech beïnvloedt Nederlandse parlementsverkiezingen’

Ook al, of juist doordat, de Amerikaanse techreuzen geen politieke campagnes willen draaien beïnvloeden ze de aankomende verkiezingen.

Marketing
Premium

Google aangeklaagd door PubMatic wegens ‘illegaal monopolie’

Adtech-bedrijf PubMatic heeft Google aangeklaagd bij de federale rechtbank van het Eastern District of Virginia, met de beschuldiging dat het technologieconcern een illegaal monopolie heeft in de advertentietechnologiemarkt.

Online advertising

Mediahuis kiest technologie voor politieke campagnes

Mediahuis Nederland kiest voor techbedrijf Adhese om politieke advertenties uit te serveren.

Online advertising

DPG Media focust op transparantie in politieke advertenties

DPG Media zal politieke advertenties voortaan op een nog transparantere en gecontroleerde manier distribueren via haar kanalen. Daarmee volgt het mediabedrijf niet alleen de vernieuwde Europese regelgeving, maar bouwt het ook extra controlemechanismen in.

Online advertising

Europa beboet Google: 2,95 miljard om machtmisbruik adtech

De Europese Commissie legt Google een geldboete op van 2,95 miljard euro om machtmisbruik op de digitale reclamemarkt. “De enige weg vooruit lijkt dat ze bedrijfsonderdelen gaan verkopen.”

Online advertising
Premium

VDS Publishers neemt strategisch belang in adtech-bedrijf Planet Nine Media

VDS Publishers B.V., het mediabedrijf achter onder andere TopGear.nl en JFK.men, heeft een strategisch belang genomen in het Nederlandse adtech-bedrijf Planet Nine Media.

Online advertising

Infographic: betere respons op je Reddit-advertenties

De advertentie-inkomsten van Reddit waren in het afgelopen kwartaal hoger dan ooit. Dat succes wordt heeft alles te maken met groeiende interesse in Reddit als bron van menselijke inzichten in producten — in tegenstelling tot AI-gegenereerde samenvattingen of mogelijk gemanipuleerde reviews op productpagina’s. Mensen vertrouwen steeds vaker op Reddit voor echte ervaringen en meningen. Met dat in gedachten is het de moeite waard om na te denken over hoe je gebruik kunt maken van discussies op Reddit — zowel voor onderzoek als om je doelgroep te bereiken.

Online advertising
Premium

Adverteerders investeren 118 miljoen euro in audioreclame in eerste helft van 2025

Merken blijven hun publiek effectief bereiken via audio. In de eerste zes maanden van 2025 investeerden adverteerders ruim 118 miljoen euro in audioreclame. Dat is vrijwel gelijk aan dezelfde periode van vorig recordjaar en onderstreept de kracht van audio in een uitdagende markt en tijd. De netto omzetcijfers zijn afkomstig uit de nieuwste rapportage van Audify.

Online advertising

Shell geeft volledige retail media aan RetailMedia.One

Shell Nederland heeft zijn retail media-activiteiten volledig in handen gegeven van RetailMedia.One en kondigt tegelijkertijd een forse uitbreiding aan van het digitale netwerk naar meer dan 1.000 schermen begin 2026.

Retailmedia

Reclame-inkomsten Azerion: +8%

De reclame-activiteiten van exploitant Azerion stegen in het tweede kwartaal met acht procent naar 113 miljoen euro.

Venture