More stories

Google moet 76 miljoen euro betalen aan Belgische start-up Proxistore

Een Belgische rechtbank heeft Google veroordeeld tot het betalen van een dwangsom van 76 miljoen euro aan het Waalse bedrijf Proxistore. Google zou advertentiecampagnes van het bedrijf op basis van geolocatie hebben geblokkeerd.

Legal
Premium

Tot 41% weigert cookies en tracking; ‘duurste klanten’

Vier op de tien Nederlandse online consumenten weigert cookies en tracking als dat kan. Bij ‘lastige cookiewalls’, die een nee willen voorkomen, doet 27% echt zijn best adverteerders buiten te houden.

Online advertising

Vanaf deze week ook advertenties in de trein

Vanaf maandag 17 maart toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Het is al langer mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkste en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie.

Online advertising
Premium

Unilevers reclamebudgetten: van 30 naar 50% social first

De nieuwe CEO van Unilever, Fernando Fernandez, trekt alle registers open met social advertising, werken met influencers en AI-contentcreatie. In de komende jaren zal de helft van alle budgetten naar deze nieuwe dragers gaan.

Social
Premium

‘Reclame-omzet op TikTok over 30 miljard in 2025’

Een gemiddelde gebruiker besteedt maandelijks 35 uur op TikTok, aldus nieuw onderzoek. Adverteerders volgen braaf met hun portemonnee en besteden dit jaar 32 miljard op het platform.

Online advertising

Infographic: adverteren op TikTok

Diverse rapporten suggereren dat ongeveer 60 procent van de tieners TikTok regelmatig gebruikt, vaker dan andere elke andere app. En ze besteden ook meer tijd aan het gebruik van van TikTok dan enig ander platform, zelfs YouTube. Het ‘alleswetende algoritme’ houdt gebruikers vast aan de app. Kortom, marketing via TikTok wordt steeds belangrijker. In bijgaande infographic alles over adverteren op TikTok.

Online advertising

Alle RTL-videokanalen in één selfservice inkooploket

Media-exploitant RTL AdAlliance maakt contentbundels waar adverteerders internationaal reclameruimte omheen kunnen inkopen. Hert nieuwe AdManager maakt dat tot een zelfbedieningsloketje.

Marketing

Stichting Reclame Code start campagne tegen misleidende reclame online

De Stichting Reclame Code (SRC), bekend van de Reclame Code Commissie (RCC), start een nieuwe campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Het symbool van deze campagne is de kogelvis, bekend om zijn vermogen zichzelf op te blazen bij gevaar.

Online advertising

ShowHeroes brengt AI-audio naar videocommercials

Adverteerders die ShowHeroes gebruiken voor online videocommercials kunnen de audio van hun berichten simpel gaan aanpassen met een nieuwe AI-tool.

Online advertising
Premium

Eyk Data legt fundament voor internationale expansie

Het Rotterdamse analyticsplatform voor e-commerce Eyk Data sluit een technische samenwerking met Stape, een van ’s werelds grootste aanbieders van serverside trackinghosting. De move past in Eyks ambitie om wereldwijd te concurreren met grote Amerikaanse spelers en e-commercebedrijven volledige controle te geven over hun marketingdata.

E-commerce
Premium

‘Kleinste influencers bieden meeste waar voor geld’

Een analyse van campagneresultaten van vele duizenden internationale influencers laat zien dat adverteerders het meeste waar voor hun geld krijgen bij de allerkleinste creators.

Online advertising

Out of Home-markt in 2024 gegroeid met 8 procent tot ruim € 300 miljoen

Het jaar 2024 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een groei van 8 procent waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dat is ruim 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. De traditionele vormen zagen de omzet met 2 procent toenemen.

In 2023 was het aandeel van digital met 52 procent voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59 procent van de OOH-bestedingen naar digitaal. Daarbinnen is 26 procent gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.

Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH in 2024. De omzet bedroeg net als in 2023 95 miljoen euro. De reden van deze nulgroei is de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In het vierde kwartaal van 2023 waren die zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen. Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 77 miljoen.

Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19 procent.

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. ‘Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden.’

Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen of vlakken. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt naar traditioneel en digital. Binnen traditioneel wordt gekeken naar groter en kleiner dan twee vierkante meter. Bij digitaal gaat het om groter of kleiner dan 86 inch. In totaal gaat het om zo’n 93.000 schermen en vlakken waarvan het merendeel bestaat uit traditionele vlakken kleiner dan twee vierkante meter. Eind 2024 bedroeg het aandeel voor deze vlakken 87 procent. Een jaar geleden was dat 89 procent. Er was een verschuiving te zien van 2 procent richting de kleine digitale vlakken waarmee dat aandeel op 11% kwam. Voor de overige twee categorieën resteert een aandeel van elk 1 procent.

Het aantal vlakken/schermen is in 2024 min of meer gelijk gebleven. De transitie is zichtbaar in de vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17 procent meer schermen zijn geteld.

Online advertising

IPG Mediabrands lanceert de Mediabrands Academy

IPG Mediabrands

Online marketing
Premium

‘Reclame-inkomsten’ Coolblue naar 116 miljoen

De reclame-inkomsten bij Coolblue stegen afgelopen jaar met zes procent naar 115,9 miljoen euro.

Marketing
Premium

Google faciliteert agressievere tracking door adverteerders

Adverteerders mogen wat Google betreft ook buiten het domein van de cookies gebruikers gaan tracken om hun advertentieprestaties te meten. Fingerprinting wordt het nieuwe begluren van de online consument.

Privacy