More stories

Winnaars IAB Programmatic Awards bekend

IAB Nederland heeft voor de tweede keer de Programmatic Awards uitgereikt, een prijzenfestival waarbij campagnes met programmatic advertising en de mensen erachter in het spotlicht worden gezet.

Programmatic

Marktplaats met header bidding in app

Marktplaats wil als eerste over enkele weken header bidding activeren in de mobiele app, een nieuwe opkomende manier om gepersonaliseerde reclame te plaatsen en afrekenen. 

Marketing

Wanneer komt programmatic tv echt los?

“Programmatic TV staat nog in de kinderschoenen” schreef Sasja van der Leeuw naar aanleiding van het IAB-evenement over programmatic tv in mei 2017. Hoe is dat een jaar later? Programmatic tv is in het afgelopen jaar gegroeid en is inmiddels niet meer weg te denken uit een goed mediaplan.

Programmatic

Aantal uitgevers met ads.txt-bestand flink gegroeid

Het aantal uitgevers dat gebruikmaakt van het ads.txt-bestand is flink toegenomen. Opmerkelijk: twee van de tien heeft nog nooit gehoord van deze relatief nieuwe manier om fraude in de keten tegen te gaan.

Programmatic

Nieuwe techniek maakt digitaal outdoor schaalbaar

Een nieuwe techniek zorgt ervoor dat adverteerders vanuit één format behalve op smartphones en computers nu ook op digitale abri’s kunnen adverteren. Greenhouse Group rolt dat volgende maand uit.

Online advertising

De evolutie van header bidding-veilingen: kies je first of second price?

Publishers willen meer transparantie in header bidding en overwegen over te stappen op first price auctions. Wat zijn de mogelijke gevolgen daarvan en welke factoren veroorzaken de huidige complexiteit?

Programmatic

Persoonlijke programmatic tv-reclame bij XITE

Muziekzender XITE biedt adverteerders de mogelijkheid om online advertentiecampagnes op televisie in te kopen. Het sluit, via de Horizon-box van Ziggo, aan op het programmatic netwerk van bemiddelaar SpotX.

Programmatic

Bouwen aan meer transparantie in programmatic buying

De advertentie-uitgaven op digitale media blijven stijgen wat gevolgen heeft voor de hele supply chain. Zowel aan de vraag- als de aanbodkant wordt de roep om transparantie steeds groter. Wat gaat er dit jaar gebeuren? 

Programmatic

Waarom Unilever blockchain test voor programmatic reclame

Unilever en IBM hebben bekendgemaakt te experimenteren met een blockchaintechnologie voor de handel in advertenties. De bedrijven doen dit omdat ze denken er transparantie mee te creëren in de automatische, programmatic, inkoop. Wat is precies het probleem en wat denken de bedrijven ermee op te lossen?

Programmatic

Hein van der Wielen nieuwe baas Digital Partnerships GroupM

GroupM stelt Hein van der Wielen als leider van zijn Digital Partnerships Team. Daarin wordt de digitale expertise van de teams in Amsterdam, Eindhoven en Sittard gecombineerd. “De mediastromen zijn nu honderd procent transparant.”

Programmatic

Spotify rolt self-serve reclameplatform uit

Adverteerders kunnen binnenkort op programmatic exchanges audiocommercials inkopen op Spotify. Het bedrijf is begonnen zijn Ad Studio, waar via zelfbediening ruimte wordt ingekocht, buiten de VS uit te rollen.

Programmatic

‘Twitter wil advertentieverkoop volledig automatiseren’

Twitter is van plan om zijn advertentieverkoop volledig te automatiseren, zo melden bronnen aan AdAge. Het platform gaat daarmee veel verder dan andere sociale media.

Twitter/X

Improve Digital met first price auction-optie in header bidding

First price bid auction was tijdens de afgelopen Dmexco-vakbeurs in Keulen hét buzzword. Technologiebedrijf Improve Digital brengt de techniek nu in de praktijk. Uitgevers moeten ervan gaan profiteren omdat ze meer kunnen verdienen aan hun inventory. Adverteerders moeten beter bedenken hoeveel ze willen betalen voor een uiting.

Programmatic

Zo voorkom je schade door Ad Fraud

Als online marketeer wil je altijd het onderste uit de kan halen voor de beste prestaties van jouw campagnes. Grote kans dat je beslissingen maakt op basis van de data uit de Demand Side Platform (DSP). Maar klopt het wel dat de CTR op die ene site zo extreem hoog is? Hoe weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt?  In dit blog vertel ik je welke stappen je kunt ondernemen om schade door Ad Fraud, Click Fraud en Brand Safety te voorkomen. 

Online advertising

Nederlander is negatief over samenhang advertenties

Nederlanders denken heel wat negatiever over advertenties dan gemiddeld. En marketeers en consumenten verschillen nogal van mening over of de uitingen binnen een campagne een geheel vormen. Dit blijkt uit een nieuwe editie van het AdReaction onderzoek van Kantar Millward Brown.

Programmatic