More stories

Meer regie op programmatic media-inkoop: 4 tips voor adverteerders

Vanuit de markt komen er steeds meer signalen dat adverteerders hun grip op programmatic media-inkoop willen verstevigen. Deze trend wordt aangejaagd door de perceptie dat het programmatic landschap ontransparant is, een perceptie die wordt versterkt en bevestigd door publicaties als de ANA-papers en de acties van grote adverteerders.

Programmatic

B2B-bedrijven vergroten inzet programmatic reclame

De zakelijke B2B-markt zet eindelijk grote stappen richting de geautomatiseerde inkoop van advertenties. Dit jaar wordt er meer geïnvesteerd in programmatic reclame, zo verwachten de marketingmanagers zelf.

Programmatic

Vijf tips om fraude in digital advertising tegen te gaan

Fraude in digital advertising kost adverteerders dit jaar 19 miljard dollar, heeft Juniper Research becijferd. Wat kun je hiertegen doen?

Programmatic

PostNL-campagne: performance door marketing te bedrijven

Performance-gedreven adverteerders schieten soms door in de aandacht voor bijbehorende ‘cost per action’-KPI in hun spreadsheet. Daarmee verliezen ze uit het oog waar het in marketing om draait: een boodschap overbrengen. Bij PostNL is die aandacht in kleine stappen succesvol verlegd. Met een andere koers leveren minder impressies op display advertising juist een meer gevalideerde bijdrage aan de verkoop. Engagement draagt zichtbaar bij aan een hogere omzet.

Programmatic

Groei advertentiemarkt voor rekening multinationals

Online adverteren groeit dit jaar over de gehele linie. De grootste stijging? De domeinen social (+45 procent) en video (+42 procent). Qua uitgaven zal de groei over heel 2017 uitkomen rond de 11 procent, is de verwachting.

Online advertising
Premium

Dynamic advertising: de inhaalrace van datagestuurde creatie

Wat spreekt het meest tot de verbeelding als er een video-advertentie voor een vakantie te zien is: een skydive, een chique restaurant of statige giraffen in een dierentuin? Goede kans dat je collega een andere keuze maakt. Toch passen we dit principe nog weinig toe in reclame, terwijl de technologie om aan verschillende doelgroepen specifieke reclame-uitingen te tonen, wel bestaat. Zo worden prestaties van reclame niet verbeterd en de consument ervaart geen toegevoegde waarde.

Creative

Google heeft Nederlandse online branche in wurggreep

Uitgevers lopen miljoenen euro’s reclameomzet mis, exchanges draaien suboptimaal en profielinformatie wordt niet gemeten. Een internationaal branche-initiatief moest de digitale sector een vliegende GDPR-start geven, maar Google traineert.

Programmatic
Premium

TV advertising wordt interessanter voor kleine adverteerders

Er komt een revolutie op het gebied van Programmatic Buying. Tot op heden was het alleen mogelijk om video’s programmatic in te kopen op desktop, tablet, mobiel, game console of Out of Home-billboard. Nu heeft DoubleClick ook het device type Connected TV aan de targeting-opties toegevoegd.

Programmatic

5 tips voor een effectieve programmatic e-commerce-campagne

Consumeren doen we al veel online. Wellicht dat we dit in de toekomst via een Google of Amazon assistent in huis doen, maar voorlopig gaat dit nog via de vele schermen waarmee we ons omgeven. En het gaat snel, vorig jaar was er een omzetstijging van webwinkels van 19.5% waarbij zelfs de bedrijven zonder fysiek pand relatief harder in omzet stegen. Het is de bekende switch van fysiek naar online met een trend die jaar op jaar doorzet (CBS, 2018).

Programmatic

AT&T koopt AppNexus

’s Werelds grootste telecombedrijf, AT&T uit de VS, koopt de maker van reclametechnologie AppNexus voor een kleine twee miljard dollar.

Programmatic

Reclame in VR en AR krijgt met programmatic platform vorm

Een Zweedse start-up is een programmatic platform gestart voor reclames in augmented en virtual reality. Bijzonder aan de advertenties die het bedrijf uitserveert is dat ze ‘native’ zijn. Ze gaan dus als het ware op in de omgeving. Daarmee zeggen de Zweden een primeur in handen te hebben. De manier waarop de virtuele wereld en advertentiemarkt samenkomen, krijgt dus beetje bij beetje vorm.

Programmatic

DQ&A en NMPi kopen creatief bureaunetwerk Joystick

De adtechspecialisten en zusterbedrijven DQ&A en NMPi nemen het creatieve bureaunetwerk Joystick uit New York over.

Venture

Winnaars IAB Programmatic Awards bekend

IAB Nederland heeft voor de tweede keer de Programmatic Awards uitgereikt, een prijzenfestival waarbij campagnes met programmatic advertising en de mensen erachter in het spotlicht worden gezet.

Programmatic

Marktplaats met header bidding in app

Marktplaats wil als eerste over enkele weken header bidding activeren in de mobiele app, een nieuwe opkomende manier om gepersonaliseerde reclame te plaatsen en afrekenen. 

Marketing

Wanneer komt programmatic tv echt los?

“Programmatic TV staat nog in de kinderschoenen” schreef Sasja van der Leeuw naar aanleiding van het IAB-evenement over programmatic tv in mei 2017. Hoe is dat een jaar later? Programmatic tv is in het afgelopen jaar gegroeid en is inmiddels niet meer weg te denken uit een goed mediaplan.

Programmatic