More stories

Wat is Ads.txt en waarom heeft iedereen het erover?

De eerste periode na de introductie van Ads.txt leek het er internationaal op dat de implementatie hiervan niet erg hard ging. Hierin is echter een duidelijke kentering gekomen. Zo gebruikt ondertussen ruim 20 procent (16-1-2018) van de top 5.000 Alexa-websites Ads.txt. En een totaal ‘gecrawlde’ lijst van ruim 7.500.000 websites laat een gebruik zien van 1,26 procent.

Programmatic
Premium

Criteo groeit 28 procent tot 2,3 miljard

De omzet van reclametechnologiebedrijf Criteo groeide in 2017 met 28 procent naar 2,3 miljard euro. De nettowinst groeide elf procent naar 97 miljoen. Beleggers reageren onverdeeld enthousiast.

Online advertising

Snapchat met API voor reclamebureaus, ontwikkelaars

Snapchat zet eindelijk een noodzakelijke stap om zijn verdienmodel met reclame te professionaliseren. De foto-app publiceert een API waar ontwikkelaars, adverteerders en mediabureaus app, dashboards en diensten op kunnen bouwen.

Programmatic

Parkmobile doet programmatic radioreclame op mobiel

Parkmobile zegt de eerste adverteerder in Nederland te zijn die programmatic radioreclame aanbiedt in mobiele apps.

Programmatic

Na Thuisbezorgd.nl ook Greenchoice met chatbot en banner in één

Een display-advertentie en chatbot in één, dat is wat Jorn Eiting van Liempt met Chad op de markt heeft gebracht. Na testcase Thuisbezorgd.nl, gaat nu ook Greenchoice op die manier het gesprek aan met klanten. “De consument wordt serieus genomen, voor de adverteerder is het een nieuwe vorm tussen de awareness en performance-uiting in.”

Programmatic

Talpa Network kiest voor Tealium

Het onlangs nieuw gepresenteerde Nederlandse mediabedrijf Talpa Network gaat de technologie van Tealium gebruiken om profielen van zijn digitale publiek op te stellen en te verrijken.

Programmatic

Programmatic reclameschermen bij tankstations AVIA

Bij de 350 bemande en onbemande tankstations van AVIA worden in totaal 750 digitale buitenschermen geplaatst. De reclameruimte in de contentcarroussel zal programmatic worden verkocht. Dat moet de contextuele relevantie van de commercials vergroten.

Programmatic

Waarom transparantie en duurzaamheid in programmatic essentieel is

Als we onze blik werpen op de afgelopen tien jaar in programmatic, dan is het een inspirerende tijd in digital advertising (geweest), ondanks de worstelingen van de branche met de langlopende uitdagingen naar volwassenheid. Dit jaar kwamen een aantal daarvan eindelijk bovendrijven. Door deze uitdagingen samen aan te pakken, maken we de weg vrij voor de groei die deze branche zo nodig heeft. Met het ingaan van 2018, bereiken we een keerpunt waar de duurzaamheid van programmatic advertising uiteindelijk samen valt met de korte termijn business goals.

Programmatic

CS Digital Media upgradet netwerk digitale abri’s

De exploitant van digitale abri’s CS Digital Media is begonnen met de upgrade van zijn schermennetwerk.

Programmatic

SpotX opent kantoor in België

Reclametechnologiebedrijf SpotX opent zijn achtste Europese kantoor en doet dat in Brussel. Het bedrijf, onderdeel van RTL Group, ziet internationaal een versnelling in de adoptie van programmatic trading en video in het bijzonder.

Programmatic

Ook adtech stort zich op blockchain

Het ziet ernaar uit dat ook de advertentie-industrie blockchaintechnologie gaat omarmen. Diverse startups als Presearch.org, BitClave en Blockchain Programmatic Corp. (BPC) werken al aan concrete toepassingen.

Programmatic

SpotX deelt log-level-data programmatic video

Videoreclameplatform SpotX gaat data over programmatic veilingen tot op logniveau met de markt delen. Uitgevers krijgen gedetailleerd zicht op individuele veilingen. RTL Nederland kon in proeven dertig procent meer omzet realiseren.

Programmatic

Interactieve tv en programmatic: ‘Kijktijd XITE verdubbeld’

De kijktijd van de interactieve muziekzender XITE is het afgelopen jaar met tweehonderd procent toegenomen. Dat vertelt Marco van Houdt […]

Programmatic

AppNexus waarschuwt voor frauduleuze virale content

Adtechbedrijf AppNexus waarschuwt expliciet voor virale content en fake news. Het is de ideale omgeving voor fraude bij de geautomatiseerde in- en verkoop van advertenties, zo constateert het platform in een eigen rapport Viral Content: The First Warning Sign Of Fraud.

Programmatic

Voetbal International besteedt programmatic uit aan Mannenmedia

Voetbal International (VI) besteedt zijn operationeel beheer voor programmatic advertising uit aan Mannenmedia. VI wil zo het bereik onder de doelgroep mannen maximaal benutten en zijn advertentie-inkomsten verder laten groeien.

Programmatic