IKEA: In vijf jaar naar 5 miljard online omzet
Woonwinkel IKEA verkoopt dit jaar voor ruim een miljard euro aan spullen via internet. Dat aantal moet komende vijf jaar uitgroeien tot vijf miljard euro.
Woonwinkel IKEA verkoopt dit jaar voor ruim een miljard euro aan spullen via internet. Dat aantal moet komende vijf jaar uitgroeien tot vijf miljard euro.
Het overkomt de grote en de minder grote webwinkels. Een fout in de prijs van een artikel. In plaats van 1000 euro wordt bijvoorbeeld een prijs van 100 euro vermeld. Tegenwoordig wordt zo’n fout door oplettende consumenten gelijk op fora zoals Tweakers en Pepper gedeeld. Voordat je dan zelf door hebt dat er een fout is gemaakt, is het product al 500 keer besteld. Als webwinkel zit je dan in een lastig parket. Er staat een verkeerde prijs onder het product waardoor je wellicht verlies lijdt en het product is veelvuldig besteld. Ben je als webwinkel dan verplicht om het product te leveren?
Sony sluit stopt zijn e-commerceactiviteiten in Europa, ook in Nederland, en gaat consumenten vanaf zijn landensites doorverwijzen naar webwinkels die Sony-spullen verkopen.
Met het najaar en de winter in aantocht, breekt ook de periode van winkelen voor de feestdagen aan. Groot verschil met vorig seizoen – internationaal gezien – is de verdere doorbraak van location based marketing. Technieken die op basis van de mobiele locatie winkelend publiek bijvoorbeeld met kortingsacties kunnen verleiden tot een aankoop.
De productzoekmachine voor fysieke winkels Voradius lanceert Scout, een dienst waarmee comsumenten een zoekopdracht – in eerste instantie voor boeken – kunnen uitzetten bij bijna duizend aangesloten winkeliers.
Merken en retailers ontdekken Snapchat als kanaal voor communicatie en reclame. Dit zijn de belangrijke experimenten en ontwikkelingen.
Herenkledingverkoper House of Einstein heeft een investering van 500.000 euro opgehaald om het bedrijf gereed te maken om op te schalen.
Relevant Holdings (Phone House) is de nieuwe eigenaar van de winkelketen van BAS Group geworden. En zoals eerder gemeld blijft ongeveer de helft van de winkels over: 24 iCentre winkels, dertig Dixons vestigingen en 22 Mycom winkels, waaronder negen van franchisenemers.
De internationale opkomst van supermarkten als e-commercepartijen draagt zichtbaar bij aan de groei van de handel op internet. Een kwart van de nieuwe productcategorieën zijn typische supermarktcategorieën.
Nestlé gaat een van zijn duurdere chocolademerken verkopen via Amazon. Daarmee vergroot het zijn bereik in een klap naar Duitsland, Engeland, Amerika en China.
BAS Group, het moederbedrijf van de winkelketens Dixons, MyCom en iCentre, start door met aanzienlijk minder winkels. Het aantal Dixons-vestigingen gaat van 88 naar 33 winkels en MyCom houdt 22 van de 41 vestigingen over. Alleen iCentre ontspringt de dans.
Pinterest groeit fors in Nederland. En met die groei nemen ook de ecommerce kansen toe. Meer en meer wordt het platform ingezet tijdens aankoopbeslissingen. Het favoriete device daarbij? Uiteraard de mobiel.
De VVV brengt op 19 oktober de VVV Giftcard, een nieuwe cadeaukaart, uit die is te besteden bij webwinkels. Op de dag van lancering doen direct al 130 webwinkels en hun psp’s mee.
Kledingmerk Gaastra zet een nieuwe stap in digitale domein en professionaliseert zijn website.
Elektronicawinkelketen Maplin zet YouTube eigenlijk in voor betere klantenservice en vindbaarheid, maar merkt ondertussen dat het ook nieuwe klanten aantrekt.