Online omzet Adidas: +56 procent
Sportkledingfabrikant Adidas Group zag de digitale verkopen in het eerste kwartaal van dit jaar met 56 procent groeien.
Sportkledingfabrikant Adidas Group zag de digitale verkopen in het eerste kwartaal van dit jaar met 56 procent groeien.
Fysieke winkels die ook verkopen via een webshop zagen hun digitale omzet met 23,5 procent groeien in het eerste kwartaal van dit jaar. Nieuwe cijfers van het CBS laten ook zien dat multichannel retailers hiermee grotere groei boeken dan pure players.
Slechts een handjevol adverteerders pakt het daadwerkelijk goed aan: online advertising, het meten van online impact en de inzet van verzamelde data. “Want mensen worden slimmer, hebben hogere verwachtingen en ongeduldiger. Bedrijven beseffen nog niet volledig hoe ze daar goed op kunnen inspelen,” aldus Kate Adams van Google.
Honderden nieuwe inschrijvingen verwerkte startup Yellow Bag per dag sinds de lancering vorige week. Paul Aelen denkt een gat in te markt te hebben gevonden met de introductie van slow shopping. Een site houdt bij of een beoogde aankoop goedkoper wordt en stuurt dan een mailtje.
De supermarktgroepen Delhaize en Ahold hebben fusiegesprekken aangeknoopt ‘op het hoogste niveau’, zo meldde de Belgische krant De Tijd zaterdag op gezag van meerdere bronnen. Niet alleen passen de bedrijven bij elkaar, in digitaal opzicht zijn de Belgen zelfs al een stapje verder.
V&D wil meer klanten trekken naar haar webshop en haar winkels. Dat maakt het winkelconcern vanochtend bekend op een persconferentie in Amsterdam. De waren – eigen merken en die van derden – krijgen meer de nadruk. Er komt meer beleving in de webshop en in de winkels. De parterre van drie nieuwe conceptwinkels krijgt een fysieke homepage. Van daaruit kun je verder wandelen.
“Je hoeft Kieskeurig.nl of Beslist.nl niet meer te gebruiken”, zegt Maurice Kroon, co-founder van vergelijkingstool Yippie!. “Terwijl je online producten bekijkt, vertelt onze browser add-on waar je hetzelfde product tegen lagere kosten of betere voorwaarden kunt bestellen.”
Retailers verwachten dat vooral contactloos betalen fors zal groeien. Toch voorzien zij dat betalen met contant geld voorlopig zal blijven bestaan. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandse Bank onder ruim 1300 retailers.
Niet Samsung, Apple of LG maar L’Oreal is internationaal het snelstgroeiende merk in e-commerce.
De persoonlijke boodschappendienst van Rocket Internet, ShopWings, breidt uit naar het buitenland. Nederlanders kunnen mogelijk dit jaar nog hun dagelijkse boodschappen voor vijf euro uitbesteden.
Dobit versterkt de winkelbeleving met technologie in de winkel. “Verschillende kanalen van omnichannel trekken we door naar de winkel met touch interactiviteit, communicatie via schermen en integratie van geur en geluid”, legt Nele Bruers van Dobit uit.
De opkomst van online retail heeft veel gevolgen voor de retailsector. Terwijl de omzet in de fysieke winkels van retailers tussen 2008 en 2014 met 7 procent daalde, steeg de online omzet met 134 procent. Toch liggen er kansen in segmenten waar de ommezwaai naar online net is begonnen. Dat stelt ABN AMRO in haar vandaag verschenen Visie op Retail 2015.
Sander Lusink van Oger Fashion vertelt openhartig over hun groeiende e-commerce: “Een webshop is geen kannibalisme, maar biedt juist extra omzet en kansen. Het is een tool om publiek te blijven trekken buiten de grote steden en het helpt je naamsbekendheid.”
Het Duitse filiaal van webshop MediaMarkt staat adverteerders van buiten nu toe om reclame te maken in de digitale schappen.
Online meubelwinkel Home24 is op zijn site een online magazine begonnen ter inspiratie van de bezoekers.