More stories

Premium

FlyGRN: wel reizen, zo min mogelijk impact

De klimaatverandering en de impact die reizen daarop heeft, waren de aanleiding voor Jelle Bekirovic om van start te gaan met FlyGRN. Deze start-up gebruikt een deel van zijn commissie om de CO2-uitstoot van geboekte vluchten te compenseren. De consument betaalt hier dus niets extra’s voor. “Ik wil dat heel Nederland bewuster gaat reizen.”

Start-ups

75 miljoen voor GoCardless

GoCardless uit Engeland ontvangt 75 miljoen dollar nieuwe groeigeld. Daarmee wil de fintech kantoren openen in Europese landen.

Venture

Marktplaats freelancers Malt naar Nederland

Het freelancersplatform Malt uit Frankrijk haalt 25 miljoen euro groeikapitaal op en wil uitbreiden naar Duitsland en Nederland.

Recruitment

Burgemeester van Eindhoven John Jorritsma als missieleider van de creatieve industrie naar SXSW

Burgemeester John Jorritsma van Eindhoven is dit jaar missieleider namens Creative Holland voor South by South West (SXSW) in Austin (VS). SXSW is vanuit de Nederlandse overheid aangewezen als strategische beurs.

SxSW

Startups ontdekken de millennialmarkt

Anneke Funk moet het onmiddellijk toegeven: als corporate management trainee bij pensioenfonds PGGM komt ze binnen haar organisatie maar weinig twintigers tegen. Als millennials zoals Anneke iets over pensioenen willen weten lopen ze tegen een muur van informatie op. “Dat moest anders,” vertelde ze gisteren bij Demo Day van Startupbootcamp FinTech & CyberSecurity Amsterdam bij de Rabobank in Utrecht.

Start-ups

Techstars naar Mindspace Dam voor eerste acceleratorprogramma

Startupversneller Techstars neemt zijn intrek in de gloednieuwe locatie Mindspace Dam in Amsterdam voor zijn eerste programma in Nederland: Arcadis City 2030 Accelerator, Powered by Techstars. In München vestigt Techstars zich in het Mindspace Stachus-kantoor voor een nieuw programma in Duitsland, BSH Future Home Accelerator.

Start-ups

D-Rail: informatie is voor de spoorwegen het nieuwe goud

Christoffer Hamin stond aan de wieg van D-Rail, het Zweedse bedrijf dat op een verbluffend eenvoudige manier de infrastructuur van het spoor in de gaten houdt. Hun meetgegevens ontsluiten een schat aan informatie die vertragingen, hoge herstelkosten en gevaarlijke situaties met treinen helpen voorkomen. “Eigenaren en beheerders van de infrastructuur willen consistente data. Mijn doel is om fouten in de infrastructuur te detecteren met elk denkbare trein.”

Start-ups

‘Algoritmes nemen werk investeerders over’

Het werk van investeerders zal komende jaren sterk veranderen, denkt Arjen Strijker van Fundsup. Events aflopen is ouderwets, algorimtisch deals vinden wordt het nieuwe normaal.

Venture

Leaseplan wil Carnext.com verkopen

Autoverhuurder Leaseplan sondeert de financiële markt over de verkoop van zijn onderdeel Carnext.com, een marktplaats voor tweedehands auto’s.

Venture

Twee Nederlandse deelnemers aan Startupbootcamp Commerce

Slechts twee Nederlandse bedrijven doen mee aan Startupbootcamp Commerce, het wereldwijde innovatieprogramma voor start-ups en scale-ups, dat vanaf 28 februari 2019 weer van start gaat. De overige deelnemers komen uit Verenigd Koninkrijk, Singapore, de VS, Turkije, Oekraïne, Duitsland en Italië.

Start-ups

ABN AMRO vergroot belang in Zweedse fintech Tink

De Zweedse start-up Tink haalt 56 miljoen euro nieuw groeigeld op en ABN AMRO is een van de investeerders. Het bedrijf wil zijn ‘PSD2-platform’ dit jaar snel verder Europees uitrollen.

Financials
Premium

Parkos gaat voor werelddekking

De Groningse start-up Parkos is een marktplaats voor parkeren op luchthavens. Het doel: werelddekking. Met een team van 21 medewerkers (and counting) worden inmiddels acht landen bediend, vertelt medeoprichter Arne Bos.  

Start-ups

Spaces opent nieuwe locatie in Amsterdam-Westerpark

Coworking-aanbieder Spaces opent in april in Amsterdam-Westerpark een nieuwe vestiging van 8.400 vierkant meter. De locatie ligt vlakbij de Westergasfabriek.

Start-ups

Zo werken digital bedrijven in Nederland: srprs.me

Srprs.me is als gek idee begonnen. “Wil jij voor mij een weekendje weg boeken?” vroeg de voormalig compagnon van Raymond Klompsma bij zijn vorige bedrijf. Zijn compagnon vertelde erbij dat hij geen informatie over bestemming en hotel wilde weten, want dat leek hem leuker. Raymond, ondernemer pur sang, zag hier gelijk een kans: verrassingsreizen.

Strategy
Premium

Traveldeal: beleving en personalisatie maken het verschil

Reisdealsite Traveldeal heeft net een paar ton funding opgehaald en investeert dat in de website, branding en retentie. CMO Mike de Block en de kersverse CEO Zoe Stones vertellen hoe Traveldeal zich wil onderscheiden van de concurrentie op de drukke reismarkt.

Start-ups