More stories

Column: De erfenis van Steve

Warren Buffet, legendarisch belegger, is ervan overtuigd dat Apple binnenkort als eerste de magische marktwaarde van één biljoen gaat bereiken. En dat is best opmerkelijk want terwijl de iPhones en Macs nog steeds de Apple Stores uitvliegen, gaat het met de productontwikkeling bepaald niet goed.

Strategy

Nederlandse investeerders halen hun targets (meestal) niet

Ze noemen het ‘the valley of death’. De fase waarin jonge bedrijven zitten als ze nog veel risico’s in hun business model hebben en als er weinig investeerders bereid zijn om te investeren. Feit is dat ruim de helft van de seedcapitalfondsen achterlopen op hun investeringsdoelstelling.

Corporate start-ups

Abonnementsmodellen: wat doe je tegen afhakers?

Meer dan de helft van de online shoppers heeft zich aangemeld voor een of meer (online) abonnementen. Het grootste gedeelte van de inkomsten daarvan gaat naar digitale diensten zoals Spotify en Netflix en zeker 15 procent gaat naar abonnementen waar fysieke producten (scheermesjes, voeding, kleding) tegenover staan. Hoe ontwikkelt de markt zich, welke modellen zijn er en wat is er nodig om succesvol te zijn?

Customer Engagement

HEMA opent innovatielab voor technologie-experimenten

HEMA staat op het punt een innovatielab te openen waar het allerlei nieuwe technologieën kan uitproberen voor de fysieke en digitale winkels.

E-commerce

‘Na het Maps-debacle mijden we Google Cloud’

De recente onverwachte prijsstijging van Google Maps maakt sommige startende ondernemers terughoudend om Googles diensten te gebruiken. “We houden afstand tot hun cloud”, leggen de mensen achter inderapotheke.de uit.

Start-ups

Bereken de ROI van continue kennisontwikkeling

Continue kennisontwikkeling van medewerkers wordt steeds belangrijker omdat directies innovatie, digitale transformatie en agile werken hoog op de agenda hebben staan. Maar wat leveren de investeringen in continuous learning daadwerkelijk op? De whitepaper biedt naast theorie ook een aantal praktische hulpmiddelen voor het berekenen van de ROI van kennisontwikkeling.

Recruitment

Forrester Research koopt twee databedrijven

Onderzoeksbureau Forrester Research koopt het Zwitserse FeedbackNow en Glimpzit uit de VS. Beiden bedrijven zijn gespecialiseerd in het genereren en verwerken van consumentendata.

Research and development

Smartphoneverslaving: wat de geschiedenis van het roken ons leert

Verslaafd aan het beeldscherm, en met name de telefoon, is een hedendaags probleem. Misschien niet voor marketeers en adverteerders, wel voor consumenten. Hoe kun je het beste met deze ‘verslaving’ omgaan? Na deze tien lessen uit het nicotine-tijdperk kun je prima omgaan met je telefoon. “Misschien zou de smartphone moeten waarschuwen dat Candy Crush met jou speelt in plaats van andersom.”

Mobile

Lufthansa begint interne risico-investeerder

Lufthansa opent een intern gericht investeringsbedrijf dat nieuwe digitale bedrijfsmodellen moet ontwikkelen. Op den duur kan het ook gaan participeren in externe start-ups.

Travel

Volkswagen begint online autodeeldienst

Onder de merknaam WE lanceert Volkswagen volgend jaar een autodeeldienst voor elektrische voertuigen in Duitsland. Vanaf 2020 wordt WE Europees uitgerold in de grootste steden.

Innovatie

Zijn B2B-organisaties klaar voor digitale transitie?

Ook in B2B-marketing heeft digitalisering een transitie veroorzaakt van product naar klantgericht denken. De verwachtingen van klanten zijn snel veranderd en het oriëntatieproces speelt zich vaak online af. Toch zijn veel B2B-bedrijven nog wat terughoudend in de transitie naar digitalisering in vergelijking met B2C-bedrijven. Waar loopt de B2B-marketeer tegenaan bij dit veranderingsproces? 

B2B Digital

Zo maak je big data daadwerkelijk ‘big’

Je bent actief in een organisatie waar veel creativiteit aan campagnes wordt verwacht. Daarnaast ben je ook actief aan het werk met data. En je hebt inmiddels de beschikking over een aardige hoeveelheid data. Puristen zullen – terecht – zeggen dat een grote dataset niet gelijk staat aan big data. Deze vier stappen helpen om data slimmer in te zetten, ook zonder budget.

Strategy

De drie belangrijkste bouwstenen van een sterke merkidentiteit

Succesvol global brandmanagement is het vinden van de balans tussen de nationale en internationale merkenstrategie. Hoe zorg je dat je hele organisatie de merkidentiteit consistent, consequent en constant doorvoert? Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het bouwen van een sterk corporate merk.

Communicatie

Case: Travelbags blijft groeien door omnichannel en retargeting

Travelbags, de Nederlandse marktleider in koffers en (reis)tassen, weet nog elk jaar te groeien. Tot voor kort deed het bedrijf dit geheel op eigen kracht, maar in juni 2018 sloot het een investeringsovereenkomst met RTL. “We willen niet alleen de groei in Nederland en België doorzetten, maar ook uitrollen in omliggende landen”, aldus medeoprichter Gerjan Horstra.

Online marketing

Drie excuses om niet te hoeven meten

Het is steevast mijn ‘oneliner’ tijdens een introductierondje: “ik houd van creativiteit, maar als we het resultaat niet meten, is het maar een dure hobby.” Meestal zorgt deze opmerking voor glimlachende gezichten. Een mooie ijsbreker, maar ik meen het serieus.

Analytics