More stories

Innoveren begint bij samenwerking tussen business en IT

De business en IT werken nog te vaak niet samen of elkaar zelfs tegen. Dit gaat ten koste van de innovatiekracht en wendbaarheid van het bedrijf. Hoe kun je deze twee stakeholders nader tot elkaar brengen?

Innovatie

TUI: ‘Blockchain van strategisch belang’

De belangrijkste reden dat TUI Hotelbeds verkocht voor 1,2 miljard euro is de opkomst van de technologie blockchain. Die zorgt ervoor dat de huidige online tussenpersonen hun rol verliezen, betoogt TUI-topman Fritz Joussen.

Blockchain

Groothandel op zoek naar nieuwe rol in supply chain

E-commerce zet het verdienmodel van de groothandel onder druk. Door zelf digitaal uit te blinken en de overige schakels in de supply chain te ontzorgen blijven wholesalers relevant.

B2B Digital

Omni-channel retail: focus op de klant, in plaats van de kanalen

Een bedrijfsgedreven focus op een omni-channel strategie werkt averechts. Klanten geven niets om kanalen. Waar je mee scoort is een geïntegreerde winkelbeleving die is gebaseerd op hun behoeften.

Retail
Premium

Dawanda ontslaat kwart medewerkers

De marktplaats voor ambachtelijk, creatief handwerk Dawanda ontslaat een kwart van zijn werknemers. Het bedrijf uit Berlijn trekt de broekriem aan om zich beter op de toekomst te kunnen richten.

E-commerce platforms

Digitale transformatie in Consumer Goods: excellente beleving en klantcontact

De traditionele retailer heeft het moeilijk en de producent van consumentengoederen daardoor ook. Nieuwe verkoopkanalen moeten worden aangeboord om producten aan de (veeleisende en goed geïnformeerde) man te kunnen blijven brengen. De CMO speelt in dit proces een centrale rol.

Marketing

‘ING wil dit jaar eerste pilots met blockchain’

Voor ING wordt 2017 het jaar van de pilots met blockchain. Dat vertelde Ivar Wiersma, Head of Innovation bij ING Wholesale Banking, op de Blockchain Innovation Conference. Hij deelde er hoe het bedrijf experimenteert en omgaat met de ‘groeipijn’ van de blockchaintechnologie.

Strategy

Column: imperfectie is perfect

Het is opmerkelijk hoe bedrijven naarmate ze groeien steeds minder ondernemend worden. Elke multinational is namelijk ooit klein, snel en agile geweest. Maar in de loop der jaren neemt het aantal regels toe, vertrekken de oprichters en ontstaat er een bureaucratie die bijna ambtelijk is.

Strategy

Nederland weer iets innovatiever

Nederland heeft zijn positie als innovatief koploper verder versterkt, zo blijkt uit het European Innovation Scoreboard van de Europese Commissie. Ten opzichte van vorig jaar heeft Nederland een hogere score gekregen.

Innovatie

Adyen verwerft bankvergunning

Adyen heeft, naar nu blijkt, eind april een bankvergunning verworven. Hierdoor kan het zich, nog meer, profileren als een betaalspecialist. Het kan sneller gaan werken en meer financiële diensten aanbieden.

E-commerce

Het geheim van Travix: volume, volume, volume

Luchtvaartmaatschappijen betalen nog amper commissie en toch heeft Travix, het moederbedrijf van onder andere CheapTickets en Vliegwinkel, ervoor gekozen zich volledig op de verkoop van vliegtickets te richten. “Walmart is ons voorbeeld,” zegt CCO Paul van Breugel tijdens eTravel 2017.

Strategy

Nieuwe investeerder voor kaartenmaker HERE

Kaartenmaker HERE Technologies krijgt een nieuwe investeerder die naast geld ook kennis zal inbrengen op het gebied van R&D.

Publishing

Marriott begint Nederlandse accelerator

Marriott start een acceleratorprogramma in Nederland als onderdeel van een internationaal innovatieprogramma van de hotelketen.

Travel

Direct-to-consumer: digital, diversiteit en data

In steeds meer branches zien producenten de consument als interessant direct afzetkanaal. Het verhogen van de omzet of de marge is niet de enige reden voor de stap naar D2C. Branding is een even belangrijke drijfveer.

Strategy

‘Nederlandse CEO neemt discruptieve technologieën niet serieus genoeg’

De Nederlandse CEO ziet het omarmen van disruptieve technologieën in beperkte mate als een strategische prioriteit. Hoewel een meerderheid van de bedrijven dergelijke verstoringen in de markt meer als een kans ziet dan als een bedreiging, blijven de noodzakelijke investeringen in technologische vernieuwing veelal uit. Dat bijkt uit internationaal onderzoek van KPMG.

Strategy