-

AdLantic: ‘Altijd aanpassen aan veranderingen’

De Nederlands online display specialist AdLantic uit Utrecht viert deze maand haar lustrum. We praten met oprichter Philippe van Ooteghem over zijn bedrijf, de markt, adblockers, fraude en de nieuwe generatie advertentienetwerken. “De markt van online adverteren is voortdurend in beweging.”

Welk gat in de markt zag je toen je tien jaar geleden begon met AdLantic?

“Mijn vrouw hield een startpagina bij voor geboortekaartjes en we werden benaderd door het bureau One2market voor de inkoop van tekstlinks. Ik vroeg direct of ze op meer startpagina’s wilde adverteren en benaderde andere startpagina’s om tekstlinks in te kopen. We hebben sindsdien altijd reclameruimte van anderen geëxploiteerd, we hebben nooit eigen bereik gehad.”

Hoe is je bedrijf verder gegroeid?

“Twee jaar later stelde Google dat het inkopen van links voor SEO werd gestraft. We maakten daarop de overstap naar online display. Eerst deden we dat met Right Media Exchange, een voorloper van programmatic bannersystemen. Later kozen we voor het meer geavanceerde Appnexus, met veel meer mogelijkheden voor technische koppelingen. Dat was ook het moment om een ICT-afdeling op te zetten. We bouwden onze systemen rondom Appnexus en waren de eerste in Nederland met retargeting.”

“Door de komst van de Cookiewet zijn we direct begonnen met PageAd.com, een platform voor in- en verkoop van website take-overs. Geautomatiseerd en cookie-vrij. Het was eerst een stand alone oplossing en we zijn nu het systeem aan het integreren met bestaande DSP’s, SSP’s en DMP’s, binnen het programmatic ecosysteem.

“Dat opent grote markten zoals Duitsland, Italië en Frankrijk voor ons waardoor we blijven groeien. En wat we nu de afgelopen jaren zien, is dat steeds meer adverteerders hun banners zelf inkopen. We manoeuvreren ons langzaam van de adverteerders- naar de uitgeverskant, waar we ook met ‘yield optimizing’ uitgevers helpen om maximale verdiensten uit hun banners te halen.”

Wat is de grootste les die je moest leren als ondernemer?

“Dat je je continu moet aanpassen. Oude verdienmodellen kunnen loslaten en kunnen inspringen op een veranderende wereld. Van bedreigingen juist kansen maken. Dat zie je aan onze groei. Een andere belangrijke les was hoe je omgaat met je personeel. Als jij als werkgever je werknemers goed behandelt, dan behandelen zij jouw klanten ook heel goed. Je personeel moet je koesteren.”

Hoe bepaal je als bedrijf nu de toegevoegde waarde van display?

“Je bepaalt eerst je KPI’s of je verkoopdoelstellingen. Vervolgens ga je dat A/B-testen. Je doelgroep splits je in tweeën en aan de helft laat je wel je display zien. En dan kijk je of dat ook effect heeft gehad op je doelstelling. Elke wetenschap gebruikt A/B-testen maar in de marketing wordt het te weinig gebruikt.”

Welk effect hebben adblockers volgens jou?

“Recent kwam het nieuws dat adblockers ook in een app kunnen werken. Dat zal een effect op iedereen hebben. Het reclamebudget zal niet verminderen, het wordt alleen anders gespendeerd. Budget zal niet terug naar print gaan maar naar de populaire apps. Het is in de Facebook app heel moeilijk om ads te blokkeren.

“Het zijn vooral de bezoekers die het zullen merken in meer betaalmuren en pop ups met verzoeken om de adblocker uit te zetten. En via PageFair.com kunnen website-eigenaren met een script de geblokkeerde ads evengoed vullen met tekst ads volgens de Acceptable Advertising Manifesto van adblocker EYEO. Ik zie veel kansen in deze ontwikkeling, omdat nog weinig partijen dit weten en daardoor de tarieven nog laag zijn.”

Er is veel fraude bij video display. Wat zou je adverteerders aanraden?

“Fraude met video display is heel gemakkelijk. De opbrengsten zijn er ook vele malen hoger. En gezien er grote budgetten van tv verschuiven naar videoadvertenties, richten alle fraudejongens zich nu hierop. Adverteerders moeten daarom scherp kijken naar waar hun video wordt getoond. Adverteer alleen op bekende sites of in een vertrouwde omgeving. En zorg ervoor dat je exact weet hoe je video wordt getoond. Sommige sites verkopen een videoadvertentie als pre-roll maar tonen het gewoon in een banner die vanzelf begint te spelen.”

De markt voor digitaal adverteren is enorm in beweging. Waar moeten we als marketeer rekening mee houden?

“Door de adblockers zullen de kanalen veranderen. Er wordt nu nog weinig geadverteerd in apps, dus kliks zijn er nog goedkoop. Met name de populaire apps. Zorg dus dat je die kennis ook in huis haalt. Daarnaast staat er nu een nieuwe generatie online marketing voor display op, waarbij de focus ligt op personen en niet meer op cookies. Facebook met Atlas en Google met Doubleclick. Beide partijen hebben de beschikking over ontzettend veel data. Zeker Atlas zal groot worden.”

Waar droom je nog van?

“Ik ben nu bezig met een project om school dropouts te begeleiden op kleine schaal. Het zijn vaak slimme jongens en meiden die hun motivatie hebben verloren. Ze leren bij mij op stagebasis in zes of negen maanden hoe ze een Adwords of een Facebook campagne opzetten. Concreet en praktisch. Ik zie dat ze heel gemotiveerd worden en veel meer geven dan je zou verwachten. Hiermee kunnen ze hun carrière beginnen. Dit zou ik graag met meer bedrijven op grotere schaal willen oppakken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond