-

Internationale e-commerce: succestips voor fabrikanten

Fabrikanten die op internationaal niveau hun concurrentiepositie willen vestigen of verstevigen, zullen een solide, wereldwijde e-commerce-strategie moeten optuigen, die vervolgens per land flexibel kan worden afgestemd en ingericht. Tips en advies om dat te bewerkstelligen.

Meer dan honderd Europese B2B-organisaties werkten mee aan een benchmarkonderzoek van onder andere Intershop over internationale e-commerce. Het rapport kun je gratis downloaden. In dit artikel delen we alvast vier van de zeven best practices uit dit rapport, om je te helpen om de juiste strategie én het juiste platform te kiezen, om zo maximaal succes boeken.

  1. Houd je ROI in de gaten

De meest effectieve strategie om internationaal te verkopen, is vaak om alle operationele processen zo goed mogelijk op de lokale situatie af te stemmen. Dit is alleen niet altijd even efficiënt. Door magazijnplanning en orderafhandeling te centraliseren, kun je operationele kosten drastisch verlagen en de ROI verhogen. Ook een gecentraliseerd e-commerceplatform draagt bij aan het beheersbaar houden van de kosten. Zoek naar een robuust en schaalbaar platform met een rijke set kant-en-klare functies, geoptimaliseerd voor internationale verkoopprocessen. Dan kun je daarnaast investeren in het ontwikkelen van specifieke buying experience voor afzonderlijke regio’s en business modellen.

  1. Begrijp de lokale marktdynamiek en optimaliseer daarnaar

Zo veel markten, zo veel gebruiken en behoeften. Inzicht krijgen in de lokale dynamiek is dus erg belangrijk. Onderzoek elke markt waarin je actief wil zijn grondig. Zo verkrijg je inzicht in de lokale cultuur, marktomstandigheden, zakenpartners, supply chain, concurrentie en meer. Implementeer een e-commerceplatform dat flexibel de regionale behoeften in lijn kan brengen met centrale organisatie, om zo toekomstige groei te ondersteunen.

  1. Optimaliseer de customer experience voor een lokaal publiek

Internationale e-commerce-expansie kan lastig zijn door de grote verschillen per land. Kies daarom voor een commerce-oplossing die je in staat stelt flexibel in te spelen op lokale omstandigheden, door gebruik te maken van specifiek ontworpen responsive storefronts voor landen waarin dat relevant is. Ook functies die meerdere talen, lokale campagnes en assortimenten, valutaconfiguraties en belastingen ondersteunen, zijn een must.

  1. Maximaliseer de customer lifetime revenue

Kopers en ook klantgerichte medewerkers waarderen het als dingen eenvoudiger worden gemaakt. Het komt de klantenbinding ten goede en stelt je in staat om meer aandacht aan je klant te geven en winstgevende verbruiksartikelen, reserveonderdelen en diensten te cross- en upsellen. Zo worden individuele transacties omgezet in duurzame klantrelaties en wordt de customer lifetime revenue gemaximaliseerd. Digital customer portals maken het steeds makkelijker om zeer gepersonaliseerde customer experiences aan te bieden. De klant heeft dan 24/7 toegang tot self service-functionaliteiten, klant-specifieke gegevens, producten en serviceovereenkomsten. Bovendien kunnen op alle touchpoints precies de juiste aanbiedingen op het juiste moment worden getoond.

Wil je meer weten over hoe je de perfecte balans bereikt tussen lokale marketing en centrale commerce? Download dan het gratis rapport The state of international digital commerce in manufacturing of bekijk het on-demand webinar met Atlas Copco, ZEISS Medical en Evident

Over de auteur: Roelof Swiers is country manager Benelux bij Intershop Communications.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond