More stories

Mark Zuckerberg onder vuur na onthullingen datamisbruik

Facebook CEO Mark Zuckerberg ligt onder vuur na onthullingen over het grootschalige misbruik van Facebook-data door het bedrijf Cambridge Analytica. De EU heeft maandag een onderzoek aangekondigd wegens een ‘onacceptabele schending van de privacy van onze burgers’.

Privacy

‘Meer sitesnelheid en conversie door pre-rendering op basis van klikpaden’

Hoe snel Nederlandse sites gemiddeld ook zijn, bedrijven zoeken naar technieken om de laadtijd nog wat verder omlaag te brengen. Aan de rij mogelijkheden is een nieuwe optie toegevoegd. Door pagina’s te ‘pre-renderen’ met behulp van de klikpaden uit Google Analytics brengt marketingbureau Fingerspitz de laadtijd tot een kwart omlaag.

Analytics

Tijd is niet wat het lijkt in Google Analytics

Google Analytics is een van de populairste tools voor het analyseren van websiteprestaties. Met statistieken als ‘gemiddelde tijd op pagina’ en ‘gemiddelde sessieduur’ achterhaal je eenvoudig hoe actief bezoekers op je webpagina’s en blogartikelen zijn. Met deze twee statistieken is het wel opletten geblazen, want de gemeten tijd is vaak niet wat het lijkt. Waarom is dat eigenlijk en waar moet je op letten bij het analyseren van tijd in Google Analytics?

Analytics

Google Analytics voor chatbots is gelanceerd: wat zijn de ervaringen?

Nu de eerste bedrijven experimenteren met chatbots is de vraag of en hoe goed ze werken. Vlak voor het einde van het jaar is de Google Analytics voor chatbots officieel gelanceerd: Chatbase. Wat zijn de eerste ervaringen? En waar let Samet Yilmaz op – die binnen E-sites de innovatietak ‘Labs’ leidt – bij de ontwikkeling en verbetering van bots?

Customer Service

AdBirds strikt Zuid-Amerikaans Linio

Digital agency AdBirds uit Amsterdam gaat het grote Zuid-Amerikaanse e-commerceplatform Linio helpen om meer uit zijn online marketingbudget te halen.

Online advertising

Startupfinanciering: welke mogelijkheden heeft de starter?

Het blijft altijd een uitdaging om als startup financiering te krijgen. Je hebt geen track record. Het enige wat je kunt doen is een financier ervan overtuigen dat je plan commercieel en financieel haalbaar is. De financier moet vertrouwen in jou en in je plannen hebben. Dit vergt een zeer goede voorbereiding en een kwalitatief financieringsplan. Hoe krijgt een startup in 2018 financiering? 

Start-ups

OnRecruit wil datagedreven vacatures vervullen

E-commerce principes toepassen in recruitment betekent vooral dat je je data op orde moet hebben. OnRecruit heeft daarvoor een platform ontwikkeld zodat werkgevers en recruitmentbureaus zo efficiënt mogelijk vacatures kunnen vervullen.

Recruitment

Friends of Search 2018: Kweek een eenhoorn

Search-event Friends of Search stond in het teken van automation, AI, conversational search en chatbots. Zowel Google als Microsoft waren goed vertegenwoordigd tijdens deze editie met namen als Purna Virja en Gary Illyes. Dit zijn de belangrijkste vijf key takeaways op het gebied van search.

Search

OBI4wan, OBILytics en Buzzcapture gaan samen verder als OBI4wan

De bureaus OBI4wan, OBILytics en Buzzcapture, actief op het gebied van mediamonitoring, webcare en chatbots, gaan samen verder als OBI4wan. Daardoor kunnen ze makkelijk schakelen, zegt CEO Alexander de Ruiter.

Analytics

Jorn de Vries (Flitsmeister): ‘We willen ook buiten Nederland verder groeien’

Hij droomt samen met Flitsmeister van Duitsland, soms gaan de nachtmerries van Jorn de Vries over zelfsturende auto’s, of wat er in Sillicon Valley achter de schermen als concurrentie bekokstoofd zou kunnen worden. Het doel is om binnen drie jaar van 1,2 miljoen naar 5 miljoen gebruikers te gaan: ‘Dat is een pittige maar in onze ogen ook reële doelstelling.’

Analytics

Innogy zet first, second en third party data slim in met DMP

Bedrijven investeren in toenemende mate in second en third party data. De aanvullingen op de eigen data komen bijvoorbeeld samen in een DMP en zorgen voor relevantere communicatie en producten. Bij het digitaliserende Essent en energiedirect.nl leidt dat al tot concrete eerste resultaten. Maar, benadrukt Kuldip Singh, de Digital Director bij moederbedrijf innogy: “Het is eigen data eerst.”

Analytics

Data driven marketing begint klein, en niet bij de klant

E-commerce (marketing) managers zitten vaak met de handen in het haar wanneer data driven marketingcampagnes moeten worden geschreven. De overload aan beschikbare data maakt het niet makkelijker om de juiste informatie hiervoor te gebruiken. En dan laten we voor het gemak organisaties buiten ogenschouw die qua volwassenheid nog niet zo ver zijn dat data centraal wordt verzameld en opgeslagen. Weten waarom je data nodig hebt, geeft richting aan je eerste stappen.

Analytics

Deze type sites doen het goed na de Google Fred update

Toen Google de zogeheten Fred update in maart 2017 uitvoerde, zagen veel fanatieke linkbuilders een forse daling in verkeer zonder een idee waarom. Met name websites die te veel advertenties en content van lage kwaliteit met weinig toegevoegde waarde voor gebruikers bevatten, bemerkten deze daling in verkeer. Echter, een beetje oplettende kijker zag in de grote linkbuilding update zowel positieve als negatieve resultaten. Wat is er veranderd en hoe kun je hierop inspelen?

Search

MediaMarkt: ‘Omnichannel is het winnende model’

De fysieke winkel en webwinkel van MediaMarkt hebben een elkaar versterkende werking. De helft van de online aankopen wordt geinitieerd met een bezoek aan een fysieke winkel.

Retail

Dit gaat Google Analytics Intelligence voor webanalisten doen

Spit jij ook vaak verschillende rapportages in Google Analytics door om een antwoord te vinden op een relatief eenvoudige vraag gesteld door een collega of klant? Zou het dan niet fijn zijn om dat soort vragen aan Google Analytics zelf te kunnen stellen en er direct antwoord op te krijgen? Vandaag de dag is het mogelijk met Google’s nieuwe feature in Analytics Intelligence.

Analytics