More stories

6 functies van analytics 360 die je ook in analytics ‘free’ kunt gebruiken

Veel bedrijven lopen vaak tegen de beperkingen aan van de standaard versie van Google Analytics (GA). Rapporten worden gesampled, je kan geen extra views meer aanmaken, ruwe data is niet beschikbaar, je custom dimensies zijn op en het attributiemodel dat je wilt gebruiken is niet beschikbaar. Dit is op te lossen door een upgrade te maken naar de 360 suite, maar de stap van 100.000 euro om over te gaan is vaak onrealistisch. Gelukkig zijn er workarounds. GA360 is hiermee niet – direct – nodig, want met de volgende tips haal je het beste uit je standaard GA.

Analytics

De vijf meest voorkomende Google Analytics fouten

Als je gebruik maakt van Google Analytics is de kans groot dat het incomplete en onjuiste data van je website of webshop verzamelt, en jij op basis daarvan verkeerde beslissingen neemt. Niet omdat Google Analytics niet goed werkt, maar omdat het niet goed is geïmplementeerd of ingericht.Daarom heb ik hieronder de vijf meest voorkomende fouten bij het implementeren en inrichten van Google Analytics op een rij gezet die ik in de praktijk tegenkom. Uiteraard met een passende oplossing.

Analytics

Koopintentie voorspellen in real-time

De meeste bedrijven besteden een aanzienlijk deel van hun reclamebudget aan retargeting campagnes, maar opvallend is dat de meeste doelgroepen in deze campagnes op basis van intuïtie getarget worden. De retargeting doelgroepen worden voornamelijk samengesteld door middel van eenvoudige regels, zoals ‘alle mensen die de website hebben bezocht’ of ‘alle bezoekers die een product hebben bekeken’. Dit is de zwakke plek van remarketing en gaat terug tot het beroemde citaat van John Wanamaker.

Online advertising

Zoom Media opent kantoor in Casablanca

Het Nederlandse Zoom Media opent zaterdag een nieuw kantoor in Marokko. Het wordt de eerste buitenlandse vestiging van het bedrijf dat gespecialiseerd is in audiovisuele media-monitoring.

Analytics

Enhanced Ecommerce: de Fletcher Hotel Case

Onlinemarketeers hebben steeds meer behoefte aan informatie over de customer journey van hun klanten. Ook in een e-commerce-omgeving volstaat het simpelweg niet meer om enkel transacties te meten. Fletcher Hotels vroeg ons om meer inzicht in het oriëntatie- en boekingsproces van hun (potentiële) klanten. De oplossing: een sluitende Enhanced Ecommerce implementatie voor hun boekingsstraat. Omdat deze boekingsstraat niet 1 op 1 vergelijkbaar is met een standaard e-commerce-funnel was deze opdracht een mooie uitdaging en daarom zeker het delen waard.

Travel

‘Google-data helpen bij optimaliseren hotelprijzen’

Het zoekgedrag naar hotels op Google is een goede voorspeller van de daadwerkelijke boekingen. Dat concluderen onderzoeksbureau STR en Google na het analyseren van de data van New York en Londen.

Marketing

Maakt vraag-antwoordfunctie Google Analytics slimmer en proactiever?

Menig webanalist is er volgens Google heel wat tijd aan kwijt: collega’s die naar relatief eenvoudige analyses vragen. Ook zij die intern geen verstand hebben van Google Analytics kunnen nu zelf die inzichten uit de software halen. Google heeft daarvoor een nieuwe slimme vraag-en-antwoordfunctie gelanceerd. Maar levert dat iets op?

Analytics

De tien geboden voor een succesvol dashboard

Data zou de basis moeten zijn voor beslissingen binnen een organisatie. Steeds meer mensen zien het nut in van meten. En ook steeds meer bedrijven stappen over op werken ‘in the cloud’. Hierdoor groeit de vraag naar online dashboards en wordt er regelmatig tijd noch moeite gespaard om dit dashboard te ontwikkelen. Een groot deel van deze dashboards wordt echter nooit gebruikt. Zonde! 

Analytics

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Door de informatie in tweets slim te combineren kun je opkomende toeristische ‘hotspots’ aanwijzen. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na de analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets.

Marketing

GroupM en adverteerders eisen betere viewability

De mediatak van WPP, GroupM, voert nieuwe eisen door aan de viewability van reclame op websites, video en social apps. Het wordt gesteund door grote klanten als Unilever, Shell, Subway en Volvo. Vanwege de grote reclamebudgetten van deze bedrijven luisteren internetbedrijven daar naar.

Marketing

Ruim 400 AI-bedrijven in Europa, vooral in data analytics

Het aantal Europese bedrijven dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) neemt snel toe. De veelal jonge bedrijven begeven zich met name op het vlak van analytics, zo blijkt uit een analyse. Opvallend: in veertig procent van de gevallen claimt men wel een AI-oplossing aan te bieden, maar dat blijkt dan vaak vooral marketingtaal.

Analytics

Doorbreek de trackingmuur

Het is bijna vast prik geworden, je moet eerst toestemming geven om getrackt te worden voordat je toegang krijgt tot een website of voordat je nieuwe slimme apparaat het volledig doet. Het is tijd dat er grenzen worden gesteld aan deze tracking ratrace. De tijd is rijp dat Brussel ingrijpt.

Online advertising

Travel audience benut Amadeus-data voor effectieve campagnes

Travel audience is een online advertentieplatform dat zich specifiek richt op de reisbranche. Volgens Tiago Relvão is het effectief inkopen van advertentieruimte een kwestie van grote hoeveelheden data combineren met machine-learning.

Analytics

Transparantie en privacy centraal in onderzoeksproject Datagedreven diensteninnovatie

Nederlandse organisaties moeten meer investeren in big data strategieën en diensten. Op dit moment maakt slechts zes procent van de Nederlandse bedrijven serieus gebruik van de mogelijkheden van big data. Dat percentage moet omhoog, zegt Johan Versendaal, lector Digital Smart Services van Hogeschool Utrecht. Maar wel met aandacht voor transparantie.

Marketing

Waarom Marktplaats benchmarkdata deelt met adverteerders

Adverteerders moeten steeds strakker sturen op de budgetten en ROI. Door onze data inzichtelijk te maken denkt en helpt Marktplaats mee bij de optimalisatie van campagnes.

Analytics