More stories

AI in elke tool: de marketing ervan gaat nog sneller dan de techniek

Wie zich bezighoudt met marketing kan zich op dit moment aan één onderwerp heel moeilijk onttrekken: Artificiële Intelligentie (AI) wordt op zo’n beetje ieder congres aangehaald. Softwaremakers zoals Adobe pakken op hun beurt elk podium om te laten zien dat ze de ‘superkracht’ inbouwen in hun programma’s. De marketing van AI lijkt nog harder te gaan dan de techniek zelf.

E-mailmarketing

ACM aan medische sites: stoppen met het ongevraagd plaatsen van cookies

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft diverse medische sites gevraagd om te stoppen met het ongevraagd plaatsen van cookies. De Consumentenbond had deze praktijk bij websites met informatie over ziektes, verslavingen en algemene gezondheid vastgesteld.

Analytics

Digital Analytics: Iedereen wil Artificial Intelligence, GDPR en ‘insights’

Wat zijn de meest besproken in digital analytics? Het recente Digital Analytics Congres leerde dat het nu vooral gaat om Artificial Intelligence, de introductie van GDPR en het goed verzamelen van ‘insights’. Maar hoe zet je deze drie thema’s het beste in? Een verkenning met Picnic, Google, Online Dialogue en Clickvalue.

Analytics

Column: Get the data right

Ik verbaas me er elke keer weer over hoe Netflix mij films en series weet voor te schotelen die me echt kunnen bekoren. Ook Alibaba schijnt de online winkelervaring per consument aan te passen. En als klant van Starbucks krijg je tegenwoordig op de persoon afgestemde spelletjes in je mobiele app.

Customer Experience

Bereik smartphone groter dan tablet en laptop

De mobiele telefoon is hét digitale medium bij uitstek geworden, met onder de 20- tot 34-jarigen het grootste bereik. Bij de groep 35- tot 49-jarigen nog net niet.

Publishing

KPI’s in B2B digital commerce

Meten is weten, zeker in B2B digital commerce. Maar wat moet je precies meten? De expertgroep praat deze keer over […]

B2B Digital

Claus Rødgaard (Valtech): WiFi-beacons voor offline analytics

Valtech heeft een nieuwe beacontechnologie ontwikkeld op basis van WiFi. Adviseur Claus Rødgaard vertelde erover op Emerce eDay. De ‘offline analytics’ die bedrijven ermee verzamelen, zijn zeer bruikbaar in de retailwereld, zo verwacht hij.

Analytics

Continue innovatie vraagt om analytics in HR

Achter iedere bedrijfsinnovatie of verandering schuilt een implicatie voor de mensen die er werken. Niet zelden wordt dat echter vergeten. Analytics kunnen HR helpen bij de beoogde cultuurverandering.

Analytics

Walter Flaat Chief Data Officer van Dentsu Aegis Network

Walter Flaat, nu nog directeur van data-label DAN DNA, wordt per ingang van 1 november Chief Data Officer van Dentsu Aegis Network in Nederland. Hij wordt tevens verantwoordelijk voor technologie-ontwikkeling, GDPR, data- en technologie partnerships en de integratie met eventuele data-gerelateerde acquisities.

Analytics

ProRail, Kadaster en Fietsenwinkel.nl in de finale Dutch BI Data Science Award 2017

Spoorbeheerder ProRail, het Kadaster en International Bike Group (fietsenwinkel.nl) zijn de finalisten voor de Dutch BI Data Science Award. Op 7 december strijden ze om de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017.

Analytics

Hoe je online oriëntatie omzet in conversie in de winkel

De berichtgeving over allerlei (dreigende) faillissementen en doorstarts in de Nederlandse retail van de afgelopen jaren creëert ten onrechte het beeld dat de consument niet meer naar de winkel wil komen. Retail- en franchiseorganisaties zetten daarom fors in op conversie in de webshop en besteden te weinig aandacht aan de oriëntatiefase, zegt Erik Valkenburg van RetailBox+, een van de partners van Copernica.

E-mailmarketing

Wat muisgedrag je vertelt over je websitebezoekers

Door te herkennen wanneer websitebezoekers dreigen af te haken en te bepalen hoe ‘hot’ ze zijn als prospect, kunnen e-commerce partijen ingrijpen voordat een potentiële klant van de radar verdwijnt. Hierdoor kun je geïnformeerd beslissen of en welke resources je inzet om de klant binnenboord te houden. Een glazen bol is niet nodig – mouse-overs zijn een uitstekende indicatie van wat je bezoeker van plan is.

Analytics

De beste customer experience begint met de juiste data

De data die je in een CRM-systeem verzamelt zijn niet genoeg om te voldoen aan de wensen en behoeften van de klant. Met een datamanagementplatform (DMP) kun je wél de verwachte optimale customer experience creëren, als je de juiste data gebruikt tenminste.

Marketing

‘Toevoeging beeldanalytics verbetert voorspelling consumentengedrag’

Retailers die met algoritmes de smaak en productvoorkeur van hun klanten voorspellen laten vaak een heel belangrijke informatiebron links liggen. Door beeldherkenning en de analytics die hieruit voortkomen in te zetten, is consumentengedrag veel nauwkeuriger te voorspellen. Dat zegt Dennie van den Biggelaar, Data Scientist bij Building Blocks.

Analytics

Meer directe reisboekingen: hoe maak je slim gebruik van je data?

Voor partijen in de reisbranche is het lastig om in contact te komen met nieuwe klanten. De concurrentie is groot en online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia domineren de customer journey. Toch kun je het winnen van deze giganten, stelt Datatrics in een nieuw whitepaper.

Marketing