More stories

Talpa toont Smart Data Platform

“Echt nieuw is het Smart Data Platform”, zegt Talpa’s CTO Hylke Sprangers. Met de overname van Emesa voegde hij daar gisteren twee belangrijke, nieuwe pijlers aan toe.

Online marketing

AI: Dit kun je er (nog niet) mee

Bij Kunstmatige of Artificiële Intelligentie (AI) denkt men al gauw aan bekende filmiconen als HAL van 2001 – A space odyssey, Data van Star Trek: The Next Generation of replicants uit Bladerunner. De opkomst van AI doet menig SF-hart sneller kloppen, maar wat is de huidige staat van ontwikkeling van AI nu echt? Moeten we ons al zorgen gaan maken over de singularity? Of is het gewoon een door de media-gehypete data-analyse tool?

Digital Design

Hoe maak je de verwachtingen van de klant waar? Take control

Intern kun je een ingewikkeld bestelproces, onduidelijke voorraadinformatie of prijsverschillen in kanalen misschien vergoelijken door naar legacy systemen of de silo’s in de organisatiestructuur te wijzen. Maar je klanten hebben hier geen boodschap aan. Hoe voorkom je dat ze overstappen naar een andere leverancier? Take control.

Marketing

KNVB wint DDMA Customer Data Award 2017

KNVB heeft de DDMA Customer Data Award 2017 gewonnen. De ingezonden case van de voetbalbond werd door de jury uitverkozen boven die van de andere genomineerden, Vacanceselect, Manutan en Bilderberg Hotels.

Analytics

Beginnen met AI: de techniek is er, nu de durf en inspiratie nog

De wereld heeft het nog maar over één ding, zo lijkt ’t wel: artificial intelligence. Toch is bijna niets wat […]

Analytics

Hoe gebruik je je travel data voor personalisatie?

Hoe kun je data benutten om potentiële klanten naar je toe te trekken, in plaats van wachten totdat ze op je website op de aanvraagknop klikken? En wanneer ze eenmaal bij je zijn, hoe meet je dan het effect van je inspanningen?

Analytics

Alibaba brengt kunstmatige intelligentie naar fysieke modewinkels

De Chinese techreus Alibaba experimenteert in dertien fysieke modewinkels met zijn zelfontwikkelde FashionAI. Deze technologie geeft de shopper in de paskamer, via projecties op de spiegel, kledingadviezen.

Customer Experience

Eric van Tol (big data expert): ‘Over tien jaar zit big data overal’

Elke ondernemer kan zich afvragen: is er data waar ik iets mee zou kunnen: eigen data of publieke data? De Persgroep heeft zelf veel data in het bezit om met klanten te delen zodat zij er een voordeel mee kunnen doen. Wat zijn de adviezen van een data expert? ‘Als we tien of vijftien jaar verder zijn, dan zit overal in. Dan gebruiken we het overal en dan noemen we het zeker geen big data meer. Ik denk dat er geen domein is die er nog aan ontkomt. Ik vind dat we in Nederland al redelijk gedigitaliseerd zijn, we kunnen er alleen nog wel beter in worden.’

Analytics

PSD2: analyse en profilering met bankdata

Binnen een aantal maanden treedt PSD2 in werking. Maar de verwachte innovatie van deze Europese regelgeving beperkt zich niet tot het betalen alleen. Er zijn met behulp van bankdata allerlei nieuwe mogelijkheden voor analyse en profilering.

Financials

4 toepassingen van RegEx in Google analytics voor niet technische marketeers

Een reguliere expressie (RegEx) is een tool waarmee je met bepaalde tekens patronen kunt herkennen. RegEx wordt vooral gebruikt door web developers, maar zoals we in dit artikel demonstreren kan het ook voor een marketeer die niets van programmeertalen af weet erg waardevol zijn.

Search

Bart Massa (Validator) deelt zeven neuromarketingregels

Validators, een marktonderzoekbureau opgericht in 2009, innoveert met state-of-the-art technologie en ontwikkelt of herontwikkelt nieuwe methodes om elke onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. Neem Eyetracking: dat is een techniek die het kijkgedrag van de respondenten meet door 50 keer per seconde te registreren waar de respondent naar kijkt. Daarmee kun je exact meten wat de aandacht trekt en wat het kijkpatroon is. Tijdens dit soort analyses worden onder meer fixatiepunten van de ontvanger in beeld gebracht. Bart Massa: ‘In veel gevallen is in reclame de visuele opmaak bepalend voor het kijkgedrag van de ontvanger.’

Analytics

Google zet kleine stappen op vlak van chatbots

De naam Google valt tot nu toe zelden als het gaat over chatbots. Maar relatief geruisloos zet het wel hele kleine stappen. Nieuw is bijvoorbeeld de analyticstool voor botbouwers. Daarnaast komt Zalando over de brug met een eerste bot voor Google Assistant.

Customer Service

Salesforce en Google bundelen Marketing Cloud en Google Analytics

Salesforce gaat een strategische samenwerking aan met Google. Het streven is een verregaande integratie van Salesforce diensten en Googles G Suite. Maar ook Salesforce Cloud en Google Analytics worden beter op elkaar afgestemd.

Analytics

Workshop: Aan de slag met app-analytics

Terwijl je van een website zeer gedetailleerde informatie terugkrijgt via Analytics, staat de meetbaarheid van apps nog in de kinderschoenen. Google zet met meetplatform Firebase het komend jaar echter de nieuwe standaard. Hoe maak je nu al een vliegende start met uitgebreide app-analytics?

Analytics

Sjoerd Pennekamp directeur SKO

Stichting Kijkonderzoek (SKO) heeft Sjoerd Pennekamp aangesteld als nieuwe directeur. Hij begint op 1 januari 2018 en volgt Frans Kok op die de functie ad interim vervulde.

Analytics