More stories

Google Shopping updates in de EU: Wie profiteert?

In juni kreeg Google een boete opgelegd door EU-commissaris Margrethe Vestager van 2,4 miljard euro wegens machtsmisbruik. Het vertonen van advertenties afkomstig uit Google Shopping op de zoekresultatenpagina bleek volgens EU wetgeving oneerlijke concurrentie te zijn. Naar aanleiding van deze zaak heeft Google recentelijk een wijziging doorgevoerd: Prijsvergelijkers kunnen nu ook productadvertenties inkopen op de zoekresultatenpagina van Google shopping.

Search

Drie redenen waarom prijsvergelijkingssites ontevreden zijn over Google Shopping

In juni van dit jaar ontving Google een recordboete van 2,42 miljard euro vanwege het misbruiken van haar machtspositie. Google was namelijk de enige die als vergelijker kon adverteren via Google Shopping. Het bedrijf kreeg van de Europese Commissie de opdracht om te stoppen met het profiteren van haar eigen machtspositie anders zou het nog hogere boetes kunnen verwachten.  Inmiddels is Google Shopping aangepast, maar prijsvergelijkingssites zijn nog steeds ontevreden. Lees gauw verder waarom.  

Search

Wat muisgedrag je vertelt over je websitebezoekers

Door te herkennen wanneer websitebezoekers dreigen af te haken en te bepalen hoe ‘hot’ ze zijn als prospect, kunnen e-commerce partijen ingrijpen voordat een potentiële klant van de radar verdwijnt. Hierdoor kun je geïnformeerd beslissen of en welke resources je inzet om de klant binnenboord te houden. Een glazen bol is niet nodig – mouse-overs zijn een uitstekende indicatie van wat je bezoeker van plan is.

Analytics
Premium

CheapTickets.nl verhoogt CTR met 27 procent dankzij AMP

CheapTickets.nl heeft Accelerated Mobile Pages (AMP) toegepast op de landingspagina’s, met een gemiddelde CTR-stijging van 27 procent als gevolg van de tot vier keer snellere laadtijd. De optimalisatie werd in-house uitgevoerd door Marketing en Development.

Mobile

Conversie-optimalisatie bij weinig bezoekers: enkele opties op een rij

Hoewel je voor statistisch significante A/B-testresultaten veel verkeer nodig hebt, is er ook van alles mogelijk met lage bezoekersaantallen. 

Conversie

Neuromarketing en CRO: breinmetrics en lessen die bruikbaar zijn

Hoewel het huidige neuro-enthousiasme misschien die indruk wekt, levert neuromarketing echt niet het antwoord op iedere CRO-vraag. Wel zijn er specifieke emoties en motivaties die zich betrouwbaar laten meten met EEG. Drie breinmetrics en lessen op een rij.

Conversie
Premium

Transavia start proef met retargeting op digitale radio

Transavia gaat vandaag van start met een retargeting campagne op digitale radio. Het betreft een test die samen met OMS en NMPi is opgezet en tot het einde van dit jaar loopt, vertelt Nick Brandts, Base Lead Direct van Transavia.

Marketing

De heruitvinding van CRO: zoveel meer dan A/B-testen

Draait de Conversie Ratio Optimalisatie-aanpak (CRO) enkel om A/B-testen? Dan is het hoog tijd voor een heruitvinding van processen. Dit kijkje in de keuken laat zien hoe we die CRO-processen hebben ingericht. Het laat zien dat CRO veel meer is dan alleen A/B-testen.

Conversie

Google wil veiling voor prijsvergelijkers op zijn platform

Google laat voortaan prijsvergelijkers toe op zijn platform via een veilingsysteem om tegemoet te komen aan de eisen van de EU. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen.

Conversie

Waarom je landingspagina niet converteert: cognitieve biases

Waarom converteert de ene landingspagina wel, en de andere niet? Er zijn blogs vol geschreven met ‘best practices’, ‘101 tips’ of ‘valkuilen die je moet vermijden’. Maar waarom werken die tips wel of niet? Wat zorgt er nou precies voor dat bezoekers converteren? Om te weten wat je doelgroep laat klikken, is het handig om te weten hoe ons brein werkt.

Conversie

‘Aliexpress.com tweede in Nederlandse ranglijst e-commerce sites’

Marktplaats.nl is met 4,5 miljoen bezoekers per maand verreweg de populairste e-commerce website onder Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van online marketingplatform SEMrush naar de bezoekerstatistieken van alle Nederlandse e-commerce websites in juli 2017. De tweede op de lijst is pas echt verrassend: het door Alibaba beheerde Aliexpress.com.

Conversie
Premium

Omzet Icecat groeit 22 procent tot 3,4 miljoen

Dataleverancier voor e-commercepartijen Icecat heeft de omzet en winst over het eerste halfjaar van 2017 zien groeien. Klanten als Amazon, Media Markt en Walmart halen de banden met de Nederlanders aan en die profiteren daar financieel van.

E-commerce

AfterPay wil Europa veroveren

AfterPay, het Nederlandse bedrijf dat achteraf betalen mogelijk maakt, wil onder andere uitbreiden naar het buitenland. Onder de vleugels van het Duitse moederbedrijf Arvato wordt onder andere gewerkt aan de verovering van een aantal Europese landen, vertelt Floor Tuinstra tijdens eFashion 2017.

Payment

Zestien genomineerden voor DDMA Dutch CRO Awards 2017

DDMA heeft de genomineerden voor de DDMA Dutch CRO Awards bekendgemaakt. Uit tientallen inzendingen zijn in totaal zestien cases genomineerd in vier categorieën: Ads Testing, Mobile, Conversion Test en Personalisation. De DDMA Dutch CRO Awards worden dit jaar voor het eerst uitgereikt, op 21 september in Edel in Amsterdam.

Marketing

2dehands.be: adverteren met slimme chatstickers

Tweedehands items in chats delen als linkende animatie. Volgens Belgische marktplaats 2dehands.be een manier om haar platform aantrekkelijker te maken. En jongeren aan zich te binden.

Conversie