More stories

Premium

84 procent omzet cross-border e-commerce komt van marktplaatsen

De totale cross-border e-commerce markt in Europa vertegenwoordigt een omzet van 143 miljard euro in 2019 (exclusief reizen), waarvan 84 miljard, of 59 procent, wordt gegenereerd door marktplaatsen. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door CBCommerce met ondersteuning van FedEx Express en Worldline.

Cross Border
Premium

Coolblue vergroot bezorgingsgebied in Duitsland

Elektronicawinkel Coolblue breidt zijn bezorgingsgebied in Duitsland verder uit richting het oosten. De Rotterdammers krijgen er in potentie een miljoen klanten bij met de expansie naar Keulen en omgeving.

Duitsland
Premium

Bol.com naar Brussel en Wallonië

Bol.com brengt een Franstalige app uit voor potentiële klanten in Brussel en Wallonië. De site blijft wel enkel in het Nederlands beschikbaar. Het aantal aangesloten verkopers steeg afgelopen maanden tot dertigduizend.

E-commerce
Premium

Verdwijning btw-vrijstelling vraagt om standaardisatie in pakketvervoer

Vanaf 1 juli 2021 moeten consumenten btw betalen op al hun online aankopen, ook als die afkomstig zijn uit landen buiten de Europese Unie (EU). Op dat moment verdwijnt de btw-vrijstelling voor ingevoerde producten met een waarde tot 22 euro. Gevolg is dat het enorme aantal pakketten dat nu nog als ongecodeerd poststuk de EU binnenkomt, straks moet worden aangegeven bij de douane. GS1 pleit voor het gebruik van standaarden zoals de GS1 Serial Shipping Container Code om dit proces te stroomlijnen en verstoringen in het bezorgproces te voorkomen.

E-commerce
Premium

480 miljoen euro besteed bij Europese webwinkels in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van dit jaar gaven Nederlandse consumenten 480 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 18,8 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2019, toen 404 miljoen euro besteed werd. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Cross Border
Premium

Coolblue maakt stap naar Duitsland

Coolblue gaat met zijn eigen infrastructuur de Duitse grens over. De retailer begint in de omgeving van Düsseldorf met de uitbouw van een eigen bezorgnetwerk, installatiedienst, fietsnetwerk en winkels.

Cross Border
Premium

Coronavirus brengt Europese moderetail grote veranderingen

Offline georiënteerde modewinkels in Europa hebben de door COVID-19 verloren omzet niet kunnen compenseren met toegenomen internethandel. De verliezen zijn groter dan de toch indrukwekkende digitale omzetsprongen. De consument en de tijd vragen om meer sociale en duurzame kleding.

Fashion
Premium

‘Online platforms moeten veiligheid waarborgen bij aanbod van buiten de EU’

Online platforms moeten waarborgen dat de producten die zij (via partners) aan Europese consumenten verkopen voldoen aan de hier geldende eisen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Dat adviseert de SER Commissie voor Consumentenaangelegenheden aan Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

E-commerce

Kan digitale intelligentie risico’s aan de grens met vrachtzendingen verminderen?

Grensbewaking is vaak in het nieuws. Over de hele wereld proberen politici een oplossing te vinden voor geschillen die te maken hebben met goederen en mensen die de grens passeren.

Cross Border

IKEA, H&M, Zara en Zalando in TOP 500 Cross-Border Retail Europe

IKEA, H&M, Zara en Zalando zijn de bekendste namen in de de TOP 500 Cross-Border Retail Europe, de jaarlijkse ranking van de vijfhonderd beste Europese cross-border online shops.

Cross Border
Premium

Zooplus verhoogt omzet- en winstverwachting

De Europees werkende webwinkel voor dierbenodigdheden Zooplus verhoogt de financiële verwachtingen voor heel 2020, een signaal dat het profiteert van de effecten van het coronavirus.

E-commerce

1,9 miljard euro uitgegeven bij Europese webwinkels in 2019

In 2019 besteedden Nederlandse consumenten 1,9 miljard euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 19,3 procent meer dan in 2018, toen 1,6 miljard euro besteed werd. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Cross Border

FIOD en OM halen twee internetwinkels offline na fraude met omzetbelasting

De FIOD en het Openbaar Ministerie hebben vorige week de websites van internetwinkels eglobalcentral.nl en tecobuy.nl offline gehaald. Dat gebeurde in een strafrechtelijk onderzoek naar fraude met omzetbelasting en invoerrechten en valsheid in geschrifte bij de invoer van goederen uit China.

Cross Border

Ruime meerderheid verzekert buitenlandse aankoop nooit

Slechts twee derde van de onlineshoppers verzekert zijn aankoop door middel van een aankoop- of aflevergarantie. De keuze tussen wel of niet verzekeren hangt vooral af van het aankoopbedrag, de prijs voor het verzekeren en het type product dat men koopt, zo blijkt uit onderzoek van MasterCard.

Cross Border

Minder Nederlanders kochten in 2019 over de grens

Minder Nederlanders kochten in 2019 over de grens. Het aantal van 4,6 miljoen cross-border shoppers in Nederland is een daling van 8 procent ten opzichte van 2018, toen het er nog 5 miljoen waren. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Cross Border