More stories

MediaMarkt bezorgt online orders met Uber-taxi’s

Duitse klanten van Mediamarkt en Saturn kunnen hun online bestellingen vanaf vandaag binnen 90 minuten laten thuisbezorgen met een Uber-taxi.

Retail

‘Nederlandse retail verliest 12 miljard euro aan fraude’

Ruim vier op de tien Nederlanders is ooit online opgelicht, zo uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. Het afgelopen jaar verloren Nederlandse slachtoffers gemiddeld 394 euro aan betaal- en identiteitsfraude.

E-commerce

‘Temu contracteert Lufthansa Cargo’

Lufthansa Cargo wil drie keer per week van China naar Duitsland gaan vliegen om er honderdduizenden pakjes per dag te blijven afleveren.

Marketplaces

Boekingsplatformen bemiddelden bij 679 miljoen nachten

Online platformen als Airbnb, Booking, Expedia Group en TripAdvisor hielpen vorig jaar in de EU bij het boeken van 679 miljoen nachten. Dat is 14 procent meer dan in 2022.

Travel

Online fashionwinkel tess v opent derde winkel

Online fashion retailer tess v opent in Breda haar derde fysieke winkel, bewust op een B-locatie om buiten de drukte te zitten.

E-commerce

DHL plaatst 1.000 pakketkluizen in Zweden

De pakketkluis lijkt niet meer weg te denken uit het Europese straatbeeld. Logistiek gigant DHL plaatst er komende jaren duizend in Zweden.

Logistics

Online omzet Decathlon stijgt 4 procent

Decathlon verkocht in 2023 internationaal voor 2,7 miljard euro aan sportartikelen via zijn app en site.

E-commerce

Failliete BCC wordt prijsvergelijker

Elektronicaketen BCC, die in september failliet ging, gaat onder een nieuwe eigenaar verder als online prijsvergelijker. Dat bevestigt de nieuwe eigenaar Edo Beukinga tegen RTL Z.

E-commerce

Smartwatch vaker gebruikt voor mobiele betalingen

Ruim zeven van de tien betalingen aan de kassa waren in 2023 contactloos. Steeds meer contactloze betalingen gebeuren met een mobiele telefoon of smartwatch, zonder fysieke pinpas. Het traditionele insteken van een pinpas doen we steeds minder, zo blijkt uit jaarlijks gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

Payment

iDEAL integreert gespreid betalen met iDEAL in3

Betaaloplossing iDEAL biedt vanaf vandaag ook iDEAL in3 aan, een betaaloptie waarbij consumenten online aankopen in drie termijnen gespreid betalen. Het verdienmodel van iDEAL in3 draait om een vast bedrag per transactie en niet op een zo hoog mogelijk percentage niet-betalende klanten.

E-commerce

Amazon stopt deels met kassaloze winkels

Amazon ziet grotendeels af van plannen om klanten in zijn supermarkten te laten winkelen zonder langs een kassa te hoeven gaan. Het Amerikaanse bedrijf vertrouwt niet langer op de Just Walk Out-technologie bij de geplande opening van nieuwe winkels.

Retail

Coolblue accepteert ecocheques als betaalmiddel op zijn site en app

Vanaf vandaag kunnen Belgische klanten de aankoop van milieuvriendelijke en energiezuinige producten afrekenen met ecocheques in de Coolblue App en op Coolblue.be. Dit geldt zowel voor de ecocheques van Monizze, Pluxee als Edenred. Betalen met ecocheques was al mogelijk in de negen Belgische Coolblue-winkels.

Payment

ACM waarschuwt leveranciers opnieuw over mogelijke verboden invloed op verkoopprijzen winkeliers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen maanden opnieuw verschillende leveranciers gewaarschuwd omdat ze mogelijk druk uitoefenden op winkeliers om hogere verkoopprijzen te hanteren voor hun producten. Dat is verboden, omdat consumenten daardoor duurder uit zijn. Het gaat om leveranciers in verschillende sectoren: bouwmaterialen, fiets- en autoaccessoires, batterijen en verzorgingsproducten.

E-commerce

Klarna daagt Nederlandse kredietindustrie uit met ‘transparante data’

Betaalnetwerk Klarna lanceert Wikipink: naar eigen zeggen de eerste datahub in de kredietsector met gegevens over hoe Nederlandse consumenten Klarna’s kredietproducten gebruiken. Als reactie op de groeiende kritiek op de methodes van kredietverstrekkers in Nederland (zoals Buy Now Pay Later) biedt Klarna inzicht in gedetailleerde data over terugbetalingspercentages, incasso’s, wanbetalingen en de demografische kenmerken van consumenten.

Payment

1,1 miljoen boete energieleverancier HEM voor ernstige misleiding bij telefonische werving

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier Allround Hollands Energie B.V. (handelend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij, ofwel HEM) een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat verkopers die namens HEM telefonisch energiecontracten verkochten vaak zo dwingend te werk gingen, dat er ook sprake is van een agressieve handelspraktijk.

E-commerce