More stories

Vijf miljoen Nederlandse consumenten winkelen online over de grens

Vorig jaar kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Samen gaven zij 880 miljoen euro uit bij buitenlandse webshops, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Cross Border

Jorij Abraham, Ecommerce Foundation: ‘We hebben vaak niet door hoe afhankelijk we zijn van marketplaces’

Marketplaces kennen een Winner-takes-all-mentaliteit; er is nauwelijks plaats voor een nummer-2. Jorij Abraham en Jesse Weltevreden van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de markt voor fashion, hotels, motoren en fietsen die handelen op marktplaatsen.

Marketplaces
Premium

Nieuwe baas HEMA

De Europese retailbaas van WE Fashion stapt over naar HEMA. Phillip Mes wordt daar de nieuwe country director.

E-commerce

Reshift (Kieskeurig.nl) neemt Wasmachines.nl over

Mediabedrijf Reshift, eigenaar van Kieskeurig.nl, heeft de website Wasmachines.nl overgenomen. Daarmee wil Reshift zijn positie in de witgoedmarkt verstevigen.

Conversie

3 miljoen euro groeigeld voor Deliverect

Deliverect, een start-up die het online bezorgproces voor restaurants stroomlijnt, ontvangt 3 miljoen euro groeigeld van Newion Investments en Smartfin.

Food
Premium

Waarom je vandaag nog met Amazon advertising moet beginnen

Grofweg de helft van alle zoekopdrachten in zowel Duitsland als in de Verenigde Staten begint op Amazon. Dit platform is niet meer weg te denken uit het e-commercelandschap dat getekend wordt door een toenemende afhankelijkheid van tech-giganten.

Marketplaces

Samsung opent eerste Experience Store

In het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne opent Samsung op 12 april zijn eerste permanente Experience Store in Nederland. Bezoekers kunnen er terecht voor alle mobiele innovaties van Samsung.

Retail

Uitstel voor fusie Sandd en PostNL; toezichthouder wil vervolgonderzoek

De overname van postbezorger Sandd door PostNL kan nog niet doorgaan. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeert na een eerste beoordeling dat een vervolgonderzoek nodig is om tot een definitief oordeel te komen over de gevolgen van de voorgenomen overname.

Logistics

Blokker en Big Bazar gaan in andere handen over

De retailketens Blokker en Big Bazar gaan via een management buy out naar Nederlandse retailondernemer en investeerder Michiel Witteveen, tevens CEO van Blokker Holding. Met deze voorgenomen overname behouden de winkelformules hun prominente positie in het straatbeeld in Nederland en België.

Retail

TaxiTender en AirMundo stemmen aanbod beter af

TaxiTender en AirMundo gaan nauwer samenwerken om naar eigen zeggen beter in te kunnen spelen op de vraag naar van te voren geboekte luchthaventransfers. Er zijn afspraken gemaakt voor een periode van drie jaar waarin targets zijn gesteld over de groei in traffic naar de TaxiTender-website, sales en conversie.

Conversie

Pascal van Beek, UC Group: ‘Retourkosten zijn prima bij de consument neer te leggen’

De logistieke keten wordt een stapje ingewikkelder als e-commercepartijen willen verkopen via marketplaces. Een keten was vroeger redelijk rechttoe-rechtaan, nu verloopt die ingewikkelder, ziet Pascal van Beek van de UC Group.

Marketplaces

Albert Heijn lijft FoodFirst Network in

Albert Heijn heeft voor een onbekend bedrag startup FoodFirst Network ingelijfd. FoodFirst Network, een online leefstijlplatform waar betaalde abonnees advies en tips krijgen op het vlak van voeding, bewegen, slaap en ontspanning, blijft als zelfstandig merk bestaan.

Food

‘Reisapps voldoen niet aan verwachtingen gebruikers’

Steeds meer onderdelen van het reisproces worden ondergebracht in mobiele applicaties. Denk aan de instapkaart voor het vliegtuig, hotelkamersleutel en de sleutel voor je huurauto. Veel van die apps voldoen echter niet aan de verwachting van de reiziger.

Customer Experience

Infographic: 20 Jaar bol.com

Vandaag, zaterdag, bestaat bol.com op de kop af 20 jaar. In 1999 was de webwinkel nog onderdeel van het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG. Het begon ooit, net als bij Amazon, met de verkoop van boeken. In drie jaar tijd groeide bol.com naar 1 miljoen klanten. Inmiddels telt bol.com 23.000 partners met 17 miljoen artikelen. Want dat is het belangrijkste verschil met het begin. bol.com, tegenwoordig onderdeel van Ahold, is een open platform geworden.

E-commerce
Premium

200 miljoen euro omzet voor Vente-Exclusive.com

Vente-Exclusive.com (binnenkort Veepee), het grootste Belgische online flashsalesplatform, heeft in 2018 een recordomzet van bijna 200 miljoen euro gerealiseerd, een stijging van 17 procent ten opzichte van 2017.

E-commerce