More stories

DHL opent lokale hubs voor emissievrije stadsdistributie

DHL Express heeft afgelopen weekend in Groningen een CityHub voor duurzame stadsdistributie geopend. Het gaat om een lokale operationele vestiging met winkelfunctie van waaruit met name fietskoeriers pakketten bezorgen en afhalen en waar consumenten zendingen ook zelf kunnen ophalen en versturen.

Logistics

Online omzet in juni 19 procent hoger

De online omzet was in juni 19 procent hoger dan een jaar eerder. Webwinkels hebben 15 procent meer omgezet, meldt CBS. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 25 procent.

Retail

Blockchain-oplossing voor containervervoer IBM en Maersk eind dit jaar live

IBM en het Deense transportbedrijf Maersk lanceren nog voor het einde van het jaar een blockchainoplossing genaamd TradeLens, waarmee alle handelingen rond het containervervoer en overslag kunnen worden versneld. De haven van Rotterdam en de Nederlandse douane zijn deelnemers aan het project.

Blockchain

Infographic: Vijftig jaar Christine le Duc

Het van oorsprong Volendamse Christine le Duc komt precies een halve eeuw na de oprichting terug in Nederlandse handen. De afgelopen veertien jaar maakte het erotiekbedrijf onderdeel uit van het Duitse concern Beate Uhse. Het oudste en grootste erotiekbedrijf van Nederland bestaat deze week vijftig jaar.

E-commerce

HEMA zegt winkelcontracten franchisenemers op

Het bestuur van HEMA heeft de winkelcontracten opgezegd van alle bestuurders van zijn franchiseorganisatie, de Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB), naar aanleiding van het conflict over het online beleid. Het FD citeert een brief die de directie van de keten aan alle franchiseondernemers heeft gestuurd.

Retail

ABN: Volop kansen voor online juwelier

Online juwelier House of Eléonore moest stoppen, maar ABN ziet volop kansen voor innovatie in de juweliersbranche. Dat blijkt uit het vanochtend verschenen rapport Stand van de Retail.

Fashion

Cosmeticaverkopen stijgen dankzij webverkoop

In 2016 werd voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. In 2012 was dit nog 2,9 miljard euro. In de periode 2014-2016 groeide de omzet gemiddeld met bijna 4 procent per jaar, vooral door online verkoop. Dit blijkt uit een vandaag verschenen rapport van het CBS.

Fashion

Alibaba fuseert maaltijdbezorgers

Alibaba voegt twee maaltijdbezorgdiensten samen om beter te kunnen concurreren met het door Tencent gefinancierde Meituan Dianping.

Food

NFC wapen in de strijd tegen namaak

Een nieuw wapen wordt ingezet in de strijd tegen namaakartikelen: Sneaker Con, organisator van grote sneakerbeurzen, heeft een app gelanceerd waarmee je sportschoenen kunt identificeren.

E-commerce

bol.com gaat 16 miljoen artikelen zonder verzendkosten leveren aan gebruikers voordeelbundel

Bol.com gaat 16 miljoen verschillende artikelen leveren zonder bijkomende verzendkosten in zowel Nederland als België. Deze dienst is alleen beschikbaar voor klanten die Select afnemen, de voordeelbundel van bol.com.

E-commerce

E-commerce Ahold Delhaize 23 procent gegroeid

E-commerce is verder gegroeid bij Ahold Delhaize. Van 655 miljoen euro vorig jaar naar 790 miljoen in het tweede kwartaal. Veruit de meeste omzet, 445 miljoen, werd gegenereerd in Nederland op een omzet van 3,3 miljard. Dat is een toename van 23 procent.

E-commerce

Fors minder winst voor handelsplaats Etsy

De handelsplaats voor zelfgemaakte artikelen Etsy zag het aantal verkopers en kopers het afgelopen kwartaal toenemen. Het aantal verkopers steeg […]

E-commerce

Walmart laat robot boodschappen halen

Warenhuis Walmart wil robots inzetten om boodschappen voor klanten te verzamelen. Daartoe is een samenwerking met Alert Innovation opgezet.

Fulfillment

Ondanks opkomst digitaal betalen blijft cash belangrijk

Ondanks de grote belofte van mobiele betaaloplossingen, blijft cashgeld de komende jaren onverminderd belangrijk. Vergeleken met andere West-Europese landen behoort Nederland wel bij de landen waar de rol het sterkst verandert. Dat blijkt uit een nieuw verschenen onderzoek.

Payment

Bijna niemand bestelt via slimme luidsprekers

Voice commerce leek even de grote belofte, maar uit cijfers die The Information openbaar heeft gemaakt, blijkt dat maar een handjevol gebruikers van Alexa gestuurde apparaten bestellingen opgeeft.

Voice